Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 
tagi:  

15 lat Skoda Auto Polska


Firma Skoda Auto Polska obchodzi właśnie 15-lecie swojego istnienia. Zaczynając od kilkuosobowego zespołu pracującego w jednym pokoju, spółka z czasem dołączyła do grona największych importerów w Europie.
W roku 1991 Volkswagen wygrywa konkurs ofert i zostaje strategicznym inwestorem czeskiej Skody z opcją całkowitego przejęcia marki. Inwestycje w rozwój i unowocześnienie fabryk płyną szerokim strumieniem. Volkswagen ma wielkie plany wobec firmy, z którą już kiedyś (w latach wojny) był związany. Po rocznym okresie pracy w zupełnie nowych warunkach niegdysiejsza duma socjalistycznego kraju wyprawia się na szerokie wody. Współtworzy spółki, które mają jej pomóc w podboju nowych terytoriów. Jak spółka Volkswagen-Skoda.

A teraz cytat z „Gazety Wyborczej” z lutego 1993 roku: „Volkswagen-Poznań i Volkswagen-Skoda chcą zainwestować w poznańską montownię Skód po pół miliona marek. Liczą na ulgi celne. Ministerstwo Przemysłu o niczym oficjalnie nie wie, ale jest przeciwne.”

Mimo wyrażanego na wyrost sprzeciwu Ministerstwa Przemysłu, montownia powstała. Taki był początek oficjalnej obecności Skody w Polsce. Decyzję o rozpoczęciu montażu, by ominąć ograniczenia celne polskiego rynku, podjęto na najwyższym szczeblu koncernu VW. „Produkcja”, początkowo bardzo szczątkowa, ale rozkręcająca się z każdym dniem, rozpoczęła się od modelu Favorit na taśmie w podpoznańskiej fabryce Tarpana w Antoninku, gdzie powstawały już od roku Volkswageny Transportery.

Kiedy produkcja rozkręciła się z poziomu prostego „montażu zderzakowego”, Volkswagen uznał, że czas na zbudowanie oddzielnej organizacji handlowej. W grudniu 1994 roku Jan Kulczyk, prezes Kulczyk Holding i Volkswagen-Skoda, powierzył dr Leszkowi Płonce misję utworzenia nowej firmy. Powstała spółka Skoda Auto Polska i jeszcze w tym samym miesiącu podpisano pierwsze umowy dealerskie.

W tym czasie nowa spółka sprzedała swój pierwszy samochód, a była to granatowa Skoda Favorit z poznańskiej produkcji. Do końca roku marce jako takiej (poprzez zarówno Skodę Auto Polska, jak i indywidualnych importerów) udało się uzyskać 0,12% udziału rynkowego.

Na początku kolejnego roku organizacja Skody w Polsce obejmowała kilkuosobową centralę logistyczno-handlową w kilku pokoikach oraz… już 27 dealerów (pełnych zapału ludzi o szerokich horyzontach, gotowych pracować wraz z zespołem Skoda Auto Polska). Wszyscy oni dostali zastrzyk adrenaliny, gdy w marcu 1995 r. na polskim rynku pojawił się nowy model - Skoda Felicia, która w kwietniu stała się gwiazdą poznańskiego salonu samochodowego MTM. Sześć miesięcy potem Felicia doczekała się rodzinnej wersji kombi.

Na efekty tej kombinacji entuzjazmu, techniki i organizacji nie trzeba było długo czekać. Skoda przebojem wdarła się na szczyty samochodowych „list przebojów” w Polsce, zdobywając za cały rok 1995 aż 3,05% rynku z wynikiem 8 046 sprzedanych aut

Rok 1996 był dość spokojny. Skoda Auto Polska zajęła się porządkowaniem swych struktur i organizowaniem współpracy z dealerami oraz centralą w czeskiej Mlada Boleslav. Nie zapominano jednak o mrówczej, twórczej pracy (i efekty przyszły zgodnie z oczekiwaniami). Udział w polskim rynku motoryzacyjnym przekroczył 4%, a polski oddział został przez Skodę Auto uhonorowany tytułem Importera Roku w ramach światowej organizacji Skody. Już w dwa lata od rozpoczęcia (rzecz niesłychana w skali świata motoryzacyjnego). Nic dziwnego, że ludzi pracujących dla Skody w Polsce poza entuzjazmem zaczęła przepełniać duma.

Kolejne półtora roku cechowała wyjątkowo ciężka praca i ogromny stres. Bo w 1997 r. Skoda Auto Polska wprowadziła się do własnej, nowej siedziby, a sieć dealerska osiągnęła trzykrotność swych początkowych rozmiarów oraz wreszcie na rynek wprowadzono pierwszy całkowicie nowy model Skody, skonstruowany w pełni w ramach nowej organizacji Volkswagen-Skoda i Grupy VW. Nadeszła era Octavii.

I nic już nie było takie samo. O ile już przedtem Skoda dostawała wyróżnienia za jakość sieci handlowej i serwisowej, za przyjazność i prężność organizacyjną, o tyle teraz Polacy po prostu zachwycili się nowym samochodem. Wielkiego, wygodnego, ultranowoczesnego, rodzinnego… A przy tym tak swojskiego. Octavia wystartowała na naszym rynku, jak nigdy przedtem żaden inny samochód. To było niczym narodziny gwiazdy.

Stało się to kolejnym impulsem dla spółki. Niewielka firma poznańska dysponowała teraz trzema spośród najchętniej kupowanych samochodów w Polsce. Umiała ten potencjał wykorzystać (w trzy lata od powstania opanowała już 6% rynku). Ale poznańska przedsiębiorczość zawsze szła w parze z poczuciem odpowiedzialności i wspólnoty. A ponieważ w historii firmy wielką rolę odegrał rower, w naturalny sposób te skłonności do wspólnego przeżywania emocji przerodziły się w stworzenie, we współpracy z polskim legendarnym kolarzem Czesławem Langiem, cyklu rowerowych wyścigów górskich Skoda Auto Grand Prix MTB. I gdyby ktoś miał ochotę lekceważyć takie inicjatywy, określając je jako po prostu marketingowe działania firmy samochodowej, wystarczy wspomnieć, iż właśnie w tym cyklu oszlifował się taki brylant jak Maja Włoszczowska (polska wicemistrzyni olimpijska MTB z Pekinu 2008).

Pięciolecie obecności Skody w Polsce zaznaczyło się rekordową sprzedażą niemal 45 tys. aut oraz wieloma nagrodami rynkowymi. I trudno się dziwić, bo wtedy właśnie po raz pierwszy pokazano publicznie kolejny produkt Skody w ramach Grupy VW (tym razem opracowany na płycie podłogowej zaprojektowanej całkowicie przez Czechów). Ale nie sama płyta podłogowa, a więc i fantastyczne zawieszenia sprawiły, że Skoda Fabia podbiła serca klientów. Ten samochód po prostu miał w sobie „to coś”. Był jak ukochany psiak w rodzinie, każdy miał ochotę go tulić, ale zarazem pod każdym względem było to auto bardzo dorosłe i ogromnie na serio („wykosiło” rywali w kilkunastu międzynarodowych konkursach, zdobywając nagrody klientów, dziennikarzy motoryzacyjnych, stowarzyszeń producentów i dealerów, techników i designerów, w tym także polskich).

A tymczasem… Uważany za lidera w całej Grupie VW zespół Skody Auto Polska i sieć 87 (już) dealerów znów pokazali wspólnie, na co ich stać. Pod koniec 2000 roku padła bariera 8-proc. udziału w rynku. Pojawiły się plany, by jeszcze aktywniej zaangażować się w działalność społecznościową. Wybór ponownie padł na sport.

W roku 2001 utworzono sportowy zespół Skoda Auto Castrol Rally Team. Wierzyć się nie chce, ale już w kolejnym sezonie team rozgromił przeciwników (Tomasz Płaczek został mistrzem Polski w klasie N1, jadąc Skodą Fabią 1.4 16V).

Wysiłki Skody w Polsce obejmowały jednak więcej dziedzin. Kiedy szefostwo firmy świętowało na balu dealerów niesłychany sukces )przeszło 11-proc. udział w rynku), handlowcy ciężko pracowali, by premiera kolejnego nowego modelu otrzymała odpowiednią oprawę. I gdy w maju 2002 r. następczyni legendarnej „Skody dla prezydentów” wjechała na scenę Teatru Polskiego w Warszawie,a tym samym na polski rynek, wszyscy byli oczarowani. Superb - tak nazywa się menedżerski model Skody, oferujący poziom komfortu i przestronności porównywalny tylko z samochodami segmentu luksusowego.

Nawiązując do wspólnych dla narodów polskiego i czeskiego tradycji związanych z górami, Skoda Auto Polska podjęła w 2002 roku współpracę z Górskim i Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym. Octavie z napędem 4x4 podjęły ciężką pracę w polskich górach, ułatwiając wykonanie niebezpiecznych zdań ratownikom górskim. Dowożąc ich, psy oraz tony ekwipunku tak blisko turni, jak to możliwe.

W tym momencie wielu zadawało sobie pytanie, czy możliwe jest, by Polacy jeszcze bardziej polubili Skodę. A jednak! Okazało się, że tak, bo dzięki seryjnemu modelowi Fabia RS wyposażonemu w niezwykle sprawny i oszczędny silnik 1.9 TDI, wielu ludzi mogło poczuć rajdowe emocje. Bo ta Skoda miała rajdową homologację - i wygrywała w polskich rajdach. W roku 2003 Skoda Auto Polska mogła pochwalić się udziałem w rynku dokładnie stukrotnie wyższym niż na początku istnienia (12,11%).

Rok 2004 to także bardzo ważna w polskiej historii Skody data. Wówczas Skoda Auto Polska po raz kolejny (i jakże dobitnie) pokazała, że zależy jej na czymś więcej niż tylko na sprzedaży samochodów, ale że chce funkcjonować w bezpiecznym, nowoczesnym środowisku. Powstała Szkoła Auto Skody.

Od początku było wiadomo, że nie chodzi tu tylko o kolejny ośrodek szkolenia kierowców. Nie. Szkoła Auto miała odzwierciedlać cechy typowe dla samochodów marki Skoda. I dzięki starannie przemyślanemu programowi, najlepszym instruktorom i partnerom (wśród których jest niemiecki ADAC oraz fiński Eco Driving Center, a także znanemu z namiętności do krzewienia kultury jazdy gospodarzowi Szkoły, legendarnemu Maciejowi Wisławskiemu) kursanci stają się jak samochody tej marki: solidni i bezpieczni. Bazą Szkoły jest Poznań, ale szkolenia odbywają się na terenie całego kraju oraz poza jego granicami, przy czym zarówno liczba szkoleń, jak i renoma Szkoły rosną nieprzerwanie, w postępie geometrycznym. A efekty są znakomite, bo Szkoła nie tylko uczy swych kursantów, ale także (z pomocą telewizji TVN i TVN Turbo) propaguje pozytywne zachowania i zwyczaje za kierownicą. Dzisiaj w ofercie Szkoły są kursy: Safe Driving, Eco Driving, Offroad Driving oraz L Driving i Przyjazne Auto (dwa ostatnie są skierowane do osób niepełnosprawnych).

Ta i inne akcje podejmowane przez Skodę Auto Polska, a także znakomity poziom reprezentowany przez sieć dealerską oraz same produkty sprawiły, że od wejścia do pierwszej piątki na polskim rynku w roku 1997, Skoda nieprzerwanie pozostaje w czołówce sprzedaży.

Od roku 2004 jest naprzemienne liderem lub wiceliderem w skali kraju. Różne modele Skody wciąż są wśród pięciu najchętniej nabywanych w Polsce samochodów, także w sprzedaży flotowej, Skoda jest wciąż w czołówce. I o ile nikt nie ma wątpliwości, że Skoda Auto Polska po prostu sprzedaje znakomite auta, o tyle wiadomo również, że na polskim rynku pracy zatrudnienie w tej spółce uzyskuje najwyższe notowania. Podobnie wysoko oceniana jest praca dla dealerów tej marki.

Tak samo niezmienne pochwały zbiera sama sieć. W różnych rankingach Skoda zawsze plasuje się w czołówce pod względem jakości obsługi sprzedażnej i posprzedażnej oraz serwisu. Nic dziwnego, że w 15 lat od powołania spółki Skoda Auto Polska, jej pracownicy są dumni ze swej marki. Skoda Auto Polska nieprzerwanie pozostaje w czołówce rynku (i stale rośnie). Rośnie pod względem obrotów, sprzedaży, udziału w rynku, popularności, zaufania. I nie zmienia się to także w czasach kryzysu (bo została tak zorganizowana i usystematyzowana, by stawić czoło każdemu wyzwaniu). O przywiązaniu do tych tradycji zapewnia również nowy członek zarządu firmy, Łukasz Zadworny, który w roku 2008 zastąpił dr Leszka Płonkę na czele spółki.

Wielkie znaczenie ma jednak także elastyczność i prężność firmy-matki Skoda Auto, która nie pozwala rywalom na chwilę wytchnienia. Wprowadza wciąż na rynek nowe modele, doskonale dopasowane do wymogów nowoczesności, ekologii i klientów. Jest w czołówce światowej pod względem działań prowadzących do obniżenia zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji, w tym gazów cieplarnianych, ale zarazem rozpieszcza klientów samochodami, które doskonale wpasowują się w trendy designerskie i lifestyle'owe (jak choćby Roomster czy Yeti), nie zapominając wszakże o stałym podnoszeniu wartości modeli stanowiących jądro oferty handlowej.

Nowe wcielenia Fabii, Superba i Octavii pojawiły się dokładnie wtedy, kiedy powinny, i dokładnie takie, jak powinny. I ani na moment nie zeszły z listy bestsellerów.


2009-08-12 17:50:35
ubezpieczenia