Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 
tagi: UR:BAN  bosch 

Bosch sprawia, że ruch miejski staje się bezpieczniejszy dla pieszych


Ruch miejski jest często zatłoczony i nieprzewidywalny - samochody dzielą bowiem ulice z rowerzystami, motocyklistami, ciężarówkami i autobusami. Nie jest rzadkością parkowanie w drugim rzędzie i zupełnie niespodziewane wkraczanie pieszych na jezdnię. Trudno więc wyobrazić sobie, aby w przyszłości pojazdy miały się całkowicie autonomicznie poruszać w takich warunkach po ulicach.

- Autonomiczna jazda zbliża się także do miast. Poziom automatyzacji jest stopniowo zwiększany, bazując na systemach wspomagania kierowcy - mówi dr Dietrich Manstetten, który pracuje w Centrum Badania i Rozwoju Robert Bosch GmbH. Razem ze swoim współpracownikiem, dr Lutzem Bürkle oraz 11-osobowym zespołem badaczy firmy Bosch pracuje nad technicznymi wymaganiami potrzebnymi do osiągnięcia tego celu w ramach inicjatywy badawczej UR:BAN. Badacze poczynili w tym kontekście wielki postęp.

- Nauczyliśmy samochody patrzenia w przyszłość, przewidywania co się wydarzy i wspierania kierowcy, gdy istnieje zagrożenie kolizji z pieszym, przez podjęcie manewru omijania - mówi Bürkle. Zespół zademonstrował efekty swojej pracy z użyciem pojazdów testowych podczas końcowej prezentacji projektu UR:BAN w 7 października, w Düsseldorfie.

Wsparcie kierownicy podczas omijania zapobiega do 58% kolizji z pieszym
Warunkiem zautomatyzowanych funkcji jazdy jest niezawodne monitorowanie otoczenia pojazdu przez czujniki. - Tylko wtedy, gdy wiemy co się dzieje wokół samochodu, możemy określić prawidłową strategię jazdy mówi Bürkle. Bosch wykorzystuje do rejestrowania otoczenia swoją kamerę stereowizyjną, która jest już dostępna w produkowanych seryjnie pojazdach. Zamontowana za przednią szybą, w pobliżu lusterka wstecznego, kamera monitoruje obszar z przodu pojazdu testowego i przekazuje te informacje do komputera w bagażniku. Komputer z kolei analizuje dane w tempie ponad dziesięciu razy na sekundę. Ale Bosch idzie w tej kwestii jeszcze dalej. - Korzystając z inteligentnych algorytmów komputer oblicza, jak zmienia się otoczenie i w którą stronę poruszają się obiekty - mówi Bürkle. Innymi słowy, rozwiązanie techniczne Boscha wykrywa nie tylko aktualną pozycję pieszych i rowerzystów, ale również przewiduje, gdzie będą się znajdować w ciągu sekundy. To stwarza nowe możliwości w zakresie ochrony pieszych.

Na tej podstawie naukowcy Bosch opracowali system wspomagania, który interweniuje zanim dojdzie do kolizji z pieszym. Do prędkości 50 kilometrów na godzinę system pomaga kierowcy w manewrach hamowania i omijania. Jeśli samo hamowanie nie wystarcza, aby zapobiec kolizji z pieszym, który nagle wychodzi przed maskę samochodu, to system natychmiast wylicza ścieżkę omijania. Jak tylko kierowca rozpocznie kołem kierownicy manewr omijania, system rozpoczyna wspieranie go podczas skręcania.

- Według naszych badań, jeżeli kierowca zareaguje co najmniej pół sekundy przed potencjalną kolizją, to system wspomagania może pomóc uniknąć jej w 58 procentach przypadków - mówi Bürkle. Najlepiej byłoby jednak, aby zawczasu unikać takich sytuacji. Sytuacje krytyczne pojawiają się, gdy kierowca jest rozproszony i nie patrzy na drogę. Bosch opracował rozwiązanie tego problemu bazujące na obserwacji kierowcy. - Poprzez monitorowanie linii wzroku kierowców za pomocą małych kamer we wnętrzu pojazdu można rozpoznać, czy kierujący pojazdem patrzy na drogę, czy też nie - mówi Manstetten. To sprawia, że możliwe jest ostrzeżenie nieuważnego kierowcy, zanim sytuacja na drodze stanie się ryzykowna. W tym kontekście Bosch uważa za zasadne umieszczenie wskaźników w panelu wskaźników lub na wyświetlaczu LED na desce rozdzielczej, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy.

Wnioski z projektu pozytywnie wpływają na pracę nad zautomatyzowaną jazdą
Miasta jako miejsca przeznaczone do jazdy stawiają szereg wyzwań, takich jak zakręty i przejazdy przez zwężenia. Podczas skręcania w ulicę łatwo jest z kolei przeoczyć pieszych, którzy chcą ją przekroczyć z prawej lub lewej strony. Dla tych właśnie sytuacji Manstetten, Bürkle oraz ich koledzy opracowali asystenta jazdy w mieście. Rozpoznaje on przechodzących pieszych i powoduje zatrzymanie samochodu, zanim dojdzie do wypadku. System wspomagający jazdę przez zwężenia idzie jeszcze dalej - manewruje autem przez ciasne miejsca, takie jak ulice, gdzie samochody parkują w drugim rzędzie. Na podstawie obrazów z kamery stereowizyjnej, komputer oblicza alternatywną drogę dla samochodu. Następnie elektryczne wspomaganie układu kierowniczego steruje autem w taki sposób, aby możliwe było bezpieczne pokonanie wąskiego gardła. System Boscha rozpoznaje również miejsca nieprzejezdne, wcześniej ostrzegając kierowcę lub automatycznie zatrzymując samochód, zanim dojdzie do uszkodzenia zewnętrznego lusterka lub błotnika.

Efekty pracy zespołu badaczy z udziałem Manstettena i Bürkla w projekcie UR:BAN wpłyną w firmie Bosch w sposób bezpośredni na rozwój zautomatyzowanej jazdy. Nad tym koncentrują się prace prowadzone od 2011 roku przez dostawcę technologii i usług w dwóch lokalizacjach:
w niemieckim Abstatt i kalifornijskim Palo Alto. Od początku 2013 roku Bosch pomyślnie przeprowadził autonomiczne jazdy samochodami testowymi po drogach publicznych, na niemieckiej autostradzie A81 i amerykańskiej drodze I280. Początkowo celem badań było opracowanie pilota autostradowego. Oczekuje się, że od 2020 roku pojazdy wyposażone w technikę Boscha będą w stanie samodzielnie poruszać się po autostradach, bez konieczności stałego nadzoru ze strony kierowcy.

Jeden projekt, jeden cel i 31 partnerów ze świata nauki i przemysłu
UR:BAN (akronim od niemieckiego „Urbaner Raum” czyli przestrzeń miejska: przyjazne dla użytkownika systemy wspomagające i zarządzania siecią) jest zespołowym projektem finansowanym ze środków publicznych. Bierze w nim udział 31 partnerów z przemysłu motoryzacyjnego, poddostawców części, przedsiębiorstw działających w dziedzinie elektroniki, komunikacji i oprogramowania, a także wyższe uczelnie, instytuty badawcze i miasta. Celem projektu jest opracowanie systemów wspomagania kierowcy i zarządzania ruchem miejskim. Systemy wspomagania kierowcy są istotnym krokiem na drodze do zautomatyzowanej jazdy. Finansowo projekt wspiera niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energetyki kwotą około 40 milionów euro. Całkowity koszt projektu UR:BAN wynosi około 80 mln euro.


2015-10-12 11:44:52
ubezpieczenia