Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 
tagi:  

Rejestracje aut użytkowych w 2012 roku: Rynek na minusie


Rok 2012 zakończył się dla segmentu nowych samochodów użytkowych pod kreską. W 2013 roku producenci i importerzy spodziewają się dalszego spadku rynku aut dostawczych i stagnacji sprzedaży pojazdów ciężarowych.

SAMOCHODY NOWE

W grudniu zarejestrowano w Polsce 5 128 nowych samochodów dostawczych i ciężarowych, o 31,64 proc. mniej niż w grudniu 2011 r. Łącznie, w ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku, firmy zarejestrowały 58 370 samochodów użytkowych, o 7,24 proc. mniej niż przed rokiem, wynika z analizy danych pozyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). Grudzień przyniósł piąty już z rzędu spadek liczby rejestracji w tym segmencie rynku, będącym barometrem rozwoju (lub zapaści) polskiej gospodarki. Narastający z miesiąca na miesiąc kryzys w Europie i towarzyszące mu spowolnienie gospodarcze doprowadziły ostatecznie na koniec roku do załamania rynku pojazdów użytkowych. Pesymistyczne prognozy dla europejskiej gospodarki na 2013 r. sprawią zapewne, że nie szybko doczekamy się ożywienia sprzedaży.

Dostawcze: koniec roku poniżej kreski

W grudniu zarejestrowano w Polsce 3 959 nowych samochodów dostawczych o masie całkowitej do sześciu ton, o 33,56 proc. mniej niż w grudniu 2011 r. Łącznie od początku roku przedsiębiorcy kupili i zarejestrowali 42 154 nowych aut dostawczych, o 8,69 proc. mniej niż w takim samym okresie 2011 roku. Przez wiele miesięcy to właśnie auta dostawcze broniły wzrostowej tendencji na rynku aut użytkowych. Pod koniec kwietnia ten segment rósł jeszcze o 12,69 proc., na koniec maja wskaźnik wzrostu zmalał do 7,45 proc., a po półroczu – do 4 proc. Jeszcze pod koniec lipca segment notował wzrost liczby rejestracji (o 1,18 proc.). Później było już coraz gorzej. Po raz pierwszy wyniki załamały się cztery miesiące temu (-0,88 proc). Postępującego negatywnego trendu na rynku do końca roku nie udało się już powstrzymać. - Po wyjątkowo udanym 1. kwartale, gdzie rynek pojazdów dostawczych odnotował wzrost rzędu 14 proc. w stosunku do roku ubiegłego, nastąpiło niepokojące odwrócenie trendu już w drugim kwartale ubiegłego roku, pogłębiające się jeszcze bardziej w 2 połowie roku gdzie spadki osiągnęły prawie 20 proc. zarówno w 3. jak i 4. kwartale. Rok zakończyliśmy spadkiem rynku o niecałe 10 proc. Odwrócenie trendu zbiegło się w czasie z zakończeniem wielu inwestycji związanych z Euro 2012, wyraźnym spowolnieniem realizacji inwestycji jeszcze nie ukończonych, a także z początkiem zawirowań w strefie euro – podkreśla Adam Kołodziejczyk, prezes spółki Ford Polska. Wszystkie te czynniki wpłynęły negatywnie na podejmowanie decyzji inwestycyjnych przez przedsiębiorców, w tym dotyczących zakupu samochodów dostawczych. - Wielu klientów odkłada decyzję o zakupie nowych pojazdów na późniejszy termin, obserwując uważnie sytuację ekonomiczną w Polsce, a w szczególności w Europie - dodaje szef polskiego oddziału Forda.
Importer prognozuje, że w tym roku rynek pojazdów dostawczych spadnie o 5 do 10 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Po dalszych spadkach spodziewanych w pierwszych miesiącach 2013, powinna nastąpić lekka stabilizacja sytuacji w II połowie roku, choć na poziomie niższym niż w ubiegłym roku. Poprzednia prognoza koncernu z początku listopada 2012 r. zakładała, że rynek w 2013 r. utrzyma się na podobnym do ubiegłorocznego poziomie.

Na podium bez zmian

Na koniec 2012 r. na podium w segmencie aut dostawczych nie zanotowano zmian w porównaniu z sytuacją po 11 miesiącach ubiegłego roku. Na pierwszym miejscu rok zakończył Fiat. Od stycznia do grudnia przedsiębiorcy zarejestrowali 9 519 samochodów dostawczych tej marki, o 0,24 proc. więcej niż rok wcześniej.Niewiele brakowało a Fiat, zanotowałby wynik ujemny. Szczególnie trudny dla Włochów okazał się grudzień. Fiat zarejestrował 816 samochodow dostawczych, a spadek w porównaniu z grudniem 2011 r. wyniósł aż 45,34 proc. Mimo jednak, że od wielu miesięcy dynamika wzrostu sprzedaży Fiata gwałtownie malała, to jednak nadal producent ten na koniec roku znacząco wyprzedził rywali. Udziały rynkowe Fiata w segmencie samochodów dostawczych wyniosły 22,58 proc. , podczas gdy drugiego w zestawieniu Renault – 12,36 proc. Od stycznia do grudnia zarejestrowano w Polsce 5 211 samochodów dostawczych Renault, o 2,51 proc. mniej niż przed rokiem. „Brąz” przypadł w udziale Peugeotowi. Od stycznia do grudnia 2012 r. w kraju zarejestrowano 4 260 nowych aut dostawczych tej marki, o 18,17 proc. mniej niż przed rokiem. Grudzień nie był jednak pomyślny także dla tej francuskiej marki. W miesięcznym rankingu rejestracji firma znalazła się dopiero na siódmej pozycji (!).
W pierwszej dziesiątce rankingu rejestracji samochodów dostawczych, rok z największą stratą zakończył, zajmujący szóstą pozycję, Citroen. Na koniec grudnia, firma sprzedała 3 152 samochody dostawcze, o 38,29 proc. mniej niż przed rokiem. Największą dynamiką wzrostu na koniec grudnia (spośród aut TOP10) może pochwalić się zamykająca tę stawkę Skoda. Firmy kupiły i zarejestrowały 1 316 aut tej marki, o 56,85 proc. więcej.

Ciężarówki: rynek kuleje

W nienajlepszych humorach zakończyli 2012 r. także producenci i importerzy samochodów ciężarowych. W grudniu w krajowych wydziałach komunikacji zarejestrowano 1 169 pojazdów, o masie całkowitej powyżej 6 ton. To wynik słabszy w porównaniu z grudniem 2011 r. o 24,24 proc. W ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku, przedsiębiorcy kupili i zarejestrowali 16 216 ciężarówek, o 3,25 proc. mniej niż przed rokiem.
Rynek pojazdów ciężarowych zachowywał się w ubiegłym roku bardzo niestabilnie, choć ostatnio przeważały spadki liczby rejestracji nowych pojazdów. Po półroczu liczba rejestracji była poniżej kreski i wynosiła - 8,03 proc., by na koniec sierpnia rosnąć o 0,55 proc. Po dziewięciu miesiącach tendencja spadkowa ponownie się umocniła. Liczba zarejestrowanych aut była wtedy mniejsza od porównywalnego okresu z 2011 r. o 1,21 proc. Październik przyniósł dalsze osłabienie rynku. Później było już tylko gorzej. - Rok 2012 dla branży pojazdów użytkowych był rokiem trudnym. W sektorze ciężkich podwozi rynek spadł o ok 30 proc., co dla firmy MAN, wieloletniego lidera w tym segmencie, było szczególnie dotkliwe. Wiąże się to z załamaniem w branży budowlanej i mniejszym popytem na ciężkie podwozia pod wywrotki czy betonomieszarki. Jednocześnie cieszymy się ze stabilnej sytuacji na rynku ciągników siodłowych, która dobrze prognozuje na rok 2013 – mówi Piotr Stański, rezes spółki MAN Truck & Bus Polska.
Jak podkreśla, silna pozycja polskich firm transportowych w ogólnoeuropejskim sektorze transportu dalekobieżnego daje firmie podstawy, aby sądzić, że sprzedaż pojazdów w tym segmencie będzie utrzymywać się na poziomie podobnym do tego w 2012 r. - W tym roku spodziewamy się zainteresowania nowymi pojazdami spełniającymi normę Euro6, wśród klientów, którzy cenią sobie nowości techniczne. Jednak znaczącą część sprzedaży stanowić będą ciągniki siodłowe ze sprawdzoną technologią Euro 5 – dodaje szef polskiego oddziału firmy MAN.

Zwycięzcą rankingu za 2012 rok została firma DAF. Od stycznia do grudnia przedsiębiorcy zarejestrowali 3 549 pojazdów tej holenderskiej marki, o 22,29 proc. więcej niż w całym 2011 r. Na pozycji wicelidera rok zakończyła firma MAN. Niemiecki koncern zarejestrował w Polsce 2 715 pojazdów ciężarowych. To wynik o 18,79 proc. słabszy od ubiegłorocznego. Sam grudzień nie okazał się jednak dla tej marki tak łaskawy jak 2011 r. Polscy przedsiębiorcy zarejestrowali, co prawda 203 auta (także druga pozycja za DAF-em 209 szt.), ale spadek r./r. wyniósł aż 37,54 proc. Na trzecią pozycji znalazł się Mercedes z 2 675 zarejestrowanymi pojazdami; spadek o 0,89 proc. W ostatnim miesiącu ubiegłego roku koncern ze Stuttgartu zarejestrował 168 pojazdów i dał się jeszcze wyprzedzić Volvo (194 sztuki) oraz Scanii (170).
W stawce siedmiu największych graczy na rynku na koniec grudnia, najwięcej straciła w 2012 r. firma Volvo Truck. W kraju zarejestrowano 2 221 pojazdów tej szwedzkiej marki, o 19,76 proc. mniej niż przed rokiem. Ostatnie miesiące ubiegłego roku pokazały jednak spektakularne odrabianie strat przez Szwedów. Jeszcze pod koniec lipca Volvo notowało blisko 31 proc. spadek r/r. W samym grudniu marce udało się wskoczyć na trzecie miejsce na podium, tuż za MAN-em. Cały rok Volvo zakończyło na czwartej pozycji.

Gospodarka: na razie pod górkę

Co czeka nas dalej w gospodarce i na krajowym rynku samochodów użytkowych? Raport NBP o kondycji sektora przedsiębiorstw wskazuje na zwiększanie się liczby firm, które pesymistycznie oceniają perspektywy gospodarcze na 2013 r. Rośnie odsetek przedsiębiorstw, które deklarują pojawienie się bariery popytowej. Kolejnymi barierami rozwoju są: wysokie ceny surowców, niekorzystny kurs złotego oraz zatory płatnicze. Wskaźnik Przyszłej Sytuacji Ekonomicznej NBP wskazuje na coraz większy pesymizm. Przewaga respondentów pozytywnie oceniających przyszłość jest coraz mniejsza. Mimo dość dobrej sytuacji finansowej, przedsiębiorstwa boją się, że dekoniunktura się pogłębi. Zdaniem Marcina Pietrzaka, analityka Domu Maklerskiego TMS Brokers, źródeł poprawy nie należy upatrywać w handlu zagranicznym, choćby ze względu na nadal spadający tzw. Economic Sentiment Index dla 27 państw Unii Europejskiej. - Dodatkowo od marca 2011 roku. hamuje tempo wzrostu PKB a 2013 r. przyniesie jedynie lekką poprawę –
podkreśla Marcin Pietrzak.
Analitycy TMS Brokers spodziewają się jednak, że w 2013 r. nadejdzie stopniowo ożywienie aktywności polskich przedsiębiorców, co znajdzie odbicie w zwiększeniu tempa wzrostu gospodarczego. Najniższa dynamika roczna zostanie odnotowana w I kwartale, a następnie będzie przyspieszać aż do 1,5 proc. (r/r) w ostatnim kwartale. Średnioroczne tempo wzrostu PKB w 2013 r. przyszłym roku – zdaniem TMS Brokers - wyniesie 1 proc., podczas gdy w 2012 r. było to 2 proc.
Przed moto-branżą na początku roku, zatem okres zaciskania pasa, cięcia inwestycji i ostrej walki o klienta. Nie można jednak wykluczyć, że wraz z ożywieniem gospodarki nieco poprawi się także sytuacja producentów aut użytkowych.


SPROWADZANE DO POLSKI SAMOCHODY UŻYWANE

Rynek pojazdów używanych, tak samo jak nowych, zakończył rok spadkami. W grudniu przedsiębiorcy zarejestrowali 4 274 auta dostawcze o DMC do sześciu ton, o 7,81 proc. mniej od rezultatu odnotowanego w takim samym okresie roku ubiegłego. W grudniu zanotowano jednocześnie najsłabszy miesięczny wynik rejestracji używanych aut dostawczych w całym 2012 r. W ciągu dwunastu miesięcy ubiegłego roku firmy kupiły i zarejestrowały 60 868 aut z drugiej ręki, a spadek wyniósł 16,18 proc.
W rankingu sprowadzonych z zagranicy używanych pojazdów dostawczych pierwszą pozycję na koniec roku obronił Volkswagen. Przedsiębiorcy kupili i zarejestrowali 12 659 sztuk, o 19,73 proc. mniej niż przed rokiem.
Drugie miejsce przypadło w udziale Mercedesowi (8 463 sztuki, spadek wyniósł 28,16 proc.). Na trzeciej pozycji pozostało ostatecznie Renault (7 634 sztuki, spadek o 9,26 proc.).
W 2012 r. spadła także liczba rejestracji importowanych, używanych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton. W grudniu Polacy kupili i zarejestrowali 1 328 sztuk. To wynik o 25,01 proc. mniejszy niż przed rokiem, a zarazem jest to najniższy miesięczny poziom rejestracji używanych ciężarówek w 2012 r. Tal mało ciężarowych „używek” nie rejestrowano w grudniu co najmniej od 2008 r. Od stycznia do grudnia zarejestrowano w Polsce 21 744 używanych ciężarówek, o 21,03 proc. mniej niż w takim samym okresie ubiegłego roku.


2013-01-22 22:20:55
ubezpieczenia