Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 

Rejestracje nowych samochodów osobowych i dostawczych w czerwcu 2015 roku


Według danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w czerwcu liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T wzrosła w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Jednocześnie sprzedaż czerwcowa była wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca. Skumulowana liczba rejestracji w 2015 r. jest wyższa od tej zanotowanej w roku poprzednim.


Czerwiec był trzecim miesiącem wzrostu sprzedaży aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Trend rosnący utrzymuje po dwóch miesiącach spadków spowodowanych głównie przez wysoką bazę stosowaną do porównań (czyli poziom sprzedaży w analogicznych miesiącach 2014r.). Wyższa sprzedaż w drugim kwartale br. (r/r) to z kolei w znacznej mierze efekt niskiej bazy - spadku liczby rejestracji w drugim kwartale ubiegłego roku, który wiązał się z zamknięciem z końcem marca 2014 roku tzw. „okienka derogacyjnego”. Umożliwiało ono odliczenie w całości kwoty podatku VAT od zakupu samochodów osobowych z homologacją ciężarową N1, tzw. „aut z kratką” zakupionych i zarejestrowanych w ciągu pierwszych 3 miesięcy ub. roku.

Wiele firm skorzystało z okazji do obniżenia kosztów funkcjonowania, część z nich nawet przyspieszyła zakupy planowane na później. W rezultacie, sprzedaż samochodów wyraźnie spadła w drugim kwartale 2014 roku.

W czerwcu br. liczba rejestracji była również wyraźnie wyższa niż czerwcowa sprzedaż w latach poprzednich.

Warto zauważyć kolejny rekordowy udział firm w sprzedaży samochodów (to już trzeci miesiąc z rzędu, w którym udział klientów instytucjonalnych bije rekordy). Tak jak zwracaliśmy uwagę już poprzednio, fakt ten niekoniecznie świadczy o rosnącym zainteresowaniu zakupami klientów instytucjonalnych, a raczej o małym popycie na samochody wśród klientów indywidualnych.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w czerwcu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 34 554 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5T, czyli o 18,69% (+5 440 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 10,04% (+3 153 sztuki) więcej niż w maju 2015 roku. Dane skumulowane (202 067 sztuk) wykazują wzrost sprzedaży w 2015 roku o 2,80% (+5 498 sztuk).

Trzy marki z pierwszych dziesięciu zanotowały spadek liczby zarejestrowanych aut w 2015 roku: Skoda, Fiat oraz Dacia.
Około 7,23% aut (2 500 sztuk) spośród zarejestrowanych w Polsce w czerwcu zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem liczby wywiezionych aut to nieznaczny wzrost wobec poprzedniego miesiąca.

Poziom reeksportu w porównaniu do poprzedniego roku ma wyraźną tendencję zniżkową (dotychczas w 2015 roku spadek w tej kategorii aut wyniósł r./r. 6,89%). Nie musi to oznaczać mniejszego reeksportu, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w czerwcu wchłonął nieco powyżej 32 tys. aut. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej, nie wszystkie dane były dostępne.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Analiza IBRM SAMAR przygotowana na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, wskazuje, że w czerwcu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 30 039 samochodów osobowych, o 18,47% (+4 684 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 11,56% (+3 113 sztuk) niż w maju 2015 roku.

Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w pierwszej połowie br. zarejestrowano w Polsce 176 634 samochody osobowe, o 1,48% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku (+2 580 szt.). W grupie tej znajdują się samochody wysłane po rejestracji za granicę.

W prezentowanej statystyce IBRM SAMAR uwzględnia samochody osobowe oraz auta ciężarowe „zbudowane” na bazie samochodów osobowych, co zostało potwierdzone poprzez odpowiednie dokumenty homologacyjne. Auta z tej drugiej grupy są w rzeczywistości użytkowane jak „zwykłe" samochody osobowe. Jedynym powodem ich rejestracji w grupie samochodów ciężarowych była istniejąca w Polsce specyfika podatkowa, umożliwiająca odliczenie pełnej wartości podatku VAT zawartego w cenie auta.

Do grupy aut osobowych nie zaliczono tzw. minibusów, które mimo traktowania ich przez obecnie obowiązujące przepisy jako samochody osobowe, ze względu na swoją konstrukcję obsługiwane są w większości przypadków przez działy samochodów dostawczych.

W czerwcu 2015 roku zarejestrowano 179 samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli tzw. „kratki”, o 27,53% (-68 sztuk) mniej niż w maju 2015 roku oraz o 39,73% (-118 sztuk) mniej w porównaniu do czerwca 2014 roku. W ciągu sześciu miesięcy br. zarejestrowano w sumie 1 145 aut z „kratką”, o 95,03% mniej (-21 904 szt.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe, minibusy oraz auta z „kratką”) Polska znalazła się w maju na 8. pozycji wśród rynków Europy (ostatnie dostępne dane).

Niestety, nawet bez uwzględnienia reeksportu, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej wciąż nie daje powodu do zadowolenia. Cieniem na rezultatach kładzie się bowiem pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 3,9 szt., plasuje Polskę niezmiennie dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (6,1 zarejestrowane samochody na 1000 mieszkańców), Czechy (9,0 zarejestrowanego samochodu na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 5,5 zarejestrowanego samochodu na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (13,3 zarejestrowanego samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł w maju 2015 roku 12,1 zarejestrowanego samochodu na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w maju ok. 2 500 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda nieco inaczej. Liczba zarejestrowanych w czerwcu aut osobowych, które pozostały w kraju to ok. 27,5 tys. szt. Udział zaobserwowanego reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 8,32%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie o kilka punktów procentowych wyższy.

W czerwcu 2015 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 30,95%. Udział firm osiągnął w czerwcu rekordowy poziom 69,05%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 20 742 auta. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może charakteryzować się jeszcze większą równowagą pomiędzy tymi grupami nabywców.

Uwzględnienie w prezentacji reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 2 500 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została, lub zostanie wywieziona za granicę.

W czerwcu 2015 roku marki popularne zanotowały wzrost w porównaniu do czerwca 2014 roku o 15,53%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie o 47,18%. W ciągu sześciu miesięcy 2015 roku wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 0,77%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 8,12%.
Na czele marek premium (bez uwzględnienia vanów Mercedesa rejestrowanych jako auta osobowe) w 2015 roku znalazło się BMW (4 417 szt.; +4,79% r/r; udział w rynku 24,42%), przed firmą Mercedes (3 908 szt.; +22,28%; udział 21,60%), Audi (3 769 szt.; +3,74%; udział 20,83%), Volvo (3 145 szt.; -2,87%; udział 17,39%) oraz Lexus (1 123 szt.; +55,76%; udział 6,21%). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 10,29%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, sześć (Skoda, Volkswagen, Ford, Hyundai, Dacia oraz Peugeot) zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w bieżącym roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki 5 marek wzrosły o więcej niż 10% (Opel, Nissan, SEAT - najbardziej: o 52,70% - Mazda oraz Mercedes).

Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku zachowała Skoda. W 2015 roku klienci kupili i zarejestrowali 23 696 aut tej marki, o 2,36% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w rynku wyniósł 13,42%.
Na pozycji wice lidera znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 17 530 sztuk, o 8,52% więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Udział marki wyniósł 9,92%.
Na trzecim miejscu zaklasyfikował się Volkswagen. W 2015 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 16 778 samochodów, o 0,99% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,50%.
Na czwartej pozycji znalazł się Opel, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 15 234 sztuk, o 19,10% więcej niż w 2014 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,62%. Na piątej pozycji jest Ford. W 2015r. zarejestrowano 12 786 aut tej marki, o 0,87% mniej niż w 2014 roku. Udział marki w rynku wyniósł 7,24%.
Najczęściej kupowanym modelem w 2015 roku jest Skoda Octavia (7 361 sztuk; -4,44% rok/rok), za którą uplasowała się Skoda Fabia (5 945 szt.; +8,96% r/r) oraz VW Golf (5 438 szt.; +25,30% r/r), a następnie Skoda Rapid (5 219 szt. +21,51% r/r). Pierwszą piątkę zamyka Opel Astra (5 190 szt.; +25,09% r/r).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Analiza IBRM SAMAR, przygotowana na podstawie danych CEP, wskazuje, że w czerwcu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 4 515 samochodów dostawczych, o 20,11% (+756 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 0,89% (+40 sztuk) więcej niż w maju 2015 roku. W sumie, według IBRM SAMAR, w 2015 roku zarejestrowano w Polsce 25 433 samochody dostawcze, o 12,96% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Dane te nie uwzględniają samochodów osobowych z homologacją ciężarową, które w zapisie CEP znajdują się po stronie pojazdów dostawczych. Według klasyfikacji Centralnej Ewidencji Pojazdów, w czerwcu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 4 164 samochody dostawcze o DMC do 3,5T (w tym 179 samochodów osobowych z homologacją), o 13,68% więcej niż rok wcześniej (+501 szt.) i o 1,21% (-51 szt.) mniej niż w maju 2015 roku.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 3 zanotowały spadki liczby aut zarejestrowanych w 2015 roku w porównaniu do 2014 roku, w tym największy – Hyundai o 73,89%. Wyniki siedmiu marek wzrosły o więcej niż 10% (Renault, Forda, Mercedesa, Volkswagena, Opla, Dacii, IVECO– najbardziej: o 53,35%).

Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2015 r. klienci kupili i zarejestrowali 5 520 aut tej marki, o 7,67% więcej niż w 2014 roku. Udział Fiata w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 21,70%.
Na pozycji wice lidera znajduje się Renault, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 779 szt., o 10,14% więcej niż w 2014 r. Udział marki w rynku wyniósł 14,86%.
Na trzecim miejscu znalazł się Ford. W 2015 r. klienci tego producenta zarejestrowali 2 751 pojazdów dostawczych, o 37,83% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,82%.
Na czwartej pozycji znajduje się Peugeot, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 361 szt., o 1,99% więcej niż w 2014 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,28%.
Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2015r. zarejestrowano 2 089 aut dostawczych tej marki, o 13,84% więcej niż w 2014 r. Udział marki wyniósł 8,21%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w kwietniu 2015 r. był Fiat Ducato (3 817 szt.; +17,19% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Renault Master – (2 624 szt.; +4,71%), na trzeciej IVECO Daily – (1 420 szt.; +53,35% r/r), a na czwartej – Peugeot Boxer (1 300 szt.; -14,97%). Pierwszą piątkę zamyka Mercedes Sprinter (1 195 szt.; -3,40%).


2015-07-06 09:36:50
ubezpieczenia