Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 
tagi: rejestracja  pojazd  klient 

Rejestracje nowych samochodów osobowych i dostawczych w grudniu 2014 roku


Według danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, liczba zarejestrowanych w grudniu aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T po raz kolejny wzrosła w porównaniu do analogicznego miesiąca 2013 roku. Grudniowa sprzedaż była jednocześnie większa w stosunku do poprzedniego miesiąca. Skumulowana liczba rejestracji w 2014 roku jest wyższa od tej zanotowanej w roku poprzednim.

RYNEK | Kolejny miesiąc wzrostu liczby rejestracji
Grudzień był dziewiętnastym miesiącem nieprzerwanego wzrostu liczby rejestrowanych aut w porównaniu do takiego samego miesiąca poprzedniego roku. W miesiącu tym sprzedano więcej aut nie tylko w porównaniu do grudnia 2013 roku, ale także w stosunku do grudnia w 2011, 2012 i 2013 roku oraz wobec lat wcześniejszych za wyjątkiem roku 2010, gdy sprzedaż gwałtownie wzrosła ze względu na wchodzące od stycznia 2011 roku ograniczenia odpisu pełnej wartości podatku VAT (pierwsza derogacja).

Sytuacja, w której liczba zarejestrowanych samochodów w danym miesiącu 2014 roku przewyższała rejestracje w analogicznych miesiącach lat ubiegłych, powtarzała się w tym roku regularnie.

Zgodnie z naszymi wcześniejszymi prognozami, w grudniu nastąpił wzrost sprzedaży w porównaniu do listopada 2014 roku. Częściowo, szczególnie w przypadku klientów indywidualnych, był on związany, z rozpoczęciem „sezonu” wyprzedaży aut z rocznika 2014; w przypadku klientów instytucjonalnych, którzy od dłuższego czasu dominują na polskim rynku sprzedaży nowych samochodów, w grę może wchodzić realizacja wcześniejszych zakupów flotowych. (W związku ze stosunkowo niewielkim popytem na polskim rynku, zapasy posiadane przez importerów i dealerów są obecnie mniejsze niż przed laty, a transport zamówionych samochodów z zagranicy sprawia, że procedura rejestracyjna ulega wydłużeniu).

Wśród rejestrowanych pojazdów nadal znajdują się auta „z kratką”, jednak w znacznie mniejszej liczbie niż w czasie obowiązywania „okienka derogacyjnego”. Są to w przeważającej liczbie auta typu kombi-van.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w grudniu 2014 roku zarejestrowano w Polsce 34 134 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5T, czyli o 10,14% (+3 142 sztuki) więcej niż rok wcześniej i o 20,85% (+5 890 sztuk) więcej niż w listopadzie 2014 roku. Dane skumulowane (372 597 sztuk) wykazują wzrost sprzedaży w 2014 roku o 12,19% (40 496 sztuk).

Cztery marki z pierwszych dziesięciu zanotowały spadek liczby zarejestrowanych aut w 2014 roku: Fiat, Peugeot, Kia oraz Hyundai.

Około 7,91% aut (2 700 sztuk) spośród zarejestrowanych w Polsce w grudniu zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem liczby wywiezionych aut to wzrost wobec poprzedniego miesiąca, ale procentowy udziału w rynku wykazuje spadek. Poziom reeksportu w porównaniu do poprzedniego roku ma wyraźną tendencję zniżkową (w 2014 roku spadek w tej kategorii aut wyniósł 17,53%). Nie musi to oznaczać mniejszego reeksportu, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.
Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w grudniu wchłonął nieco powyżej 31,4 tys. aut. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej, nie wszystkie dane były dostępne.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Analiza IBRM SAMAR przygotowana na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, wskazuje, że w grudniu 2014 roku zarejestrowano w Polsce 29 092 samochody osobowe, o 11,26% (+2 944 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 19,32% (+4 711 sztuk) więcej niż w listopadzie 2014 roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w całym 2014 roku zarejestrowano w Polsce 325 645 samochodów osobowych, o 12,96% więcej w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. W grupie tej znajdują się również samochody wysłane po rejestracji za granicę.

W prezentowanej statystyce IBRM SAMAR uwzględnia samochody osobowe oraz auta ciężarowe „zbudowane” na bazie samochodów osobowych, co zostało potwierdzone poprzez odpowiednie dokumenty homologacyjne. Auta z tej drugiej grupy są w rzeczywistości użytkowane jak „zwykłe" samochody osobowe. Jedynym powodem ich rejestracji w grupie samochodów ciężarowych była istniejąca w Polsce specyfika podatkowa, umożliwiająca odliczenie pełnej wartości podatku VAT zawartego w cenie auta.

Do grupy aut osobowych nie zaliczono tzw. minibusów, które mimo traktowania ich przez obecnie obowiązujące przepisy jako samochody osobowe, ze względu na swoją konstrukcję obsługiwane są w większości przypadków przez działy samochodów dostawczych.

W grudniu 2014 roku zarejestrowano 246 samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli tzw. „kratki”, o 25,45% (-84 sztuki) mniej niż w listopadzie 2014 roku oraz o 96,80% (+121 sztuk) więcej w porównaniu do grudnia 2013 roku. W całym 2014 roku zarejestrowano w sumie 25 069 aut z „kratką”, o 1 596,14% więcej (+23 591 szt.) niż w poprzednim roku.

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe, minibusy oraz auta z „kratką”) Polska utrzymuje się w 2014 rok na 8. pozycji wśród rynków Europy i po jedenastu miesiącach (ostatnie dostępne dane) jest trzecim krajem o największym poziomie wzrostu w czołowej 10. krajów. Niestety, nawet bez uwzględnienia reeksportu, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej nie daje powodu do zadowolenia. Cieniem na rezultatach kładzie się ranking naszego kraju opracowany na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Chociaż obserwowany wzrost cieszy, to jednak wartość wskaźnika na poziomie 7,8 szt., plasuje Polskę dopiero na 23. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (14,2 zarejestrowane samochody na 1000 mieszkańców), Czechy (17,1 zarejestrowanego samochodu na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 12,2 zarejestrowanego samochodu na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (25,1 zarejestrowanego samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł w listopadzie 2014 roku 24,3 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w grudniu ok. 2 700 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda nieco inaczej. Liczba zarejestrowanych w grudniu aut osobowych, które pozostały w kraju to niecałe 26,4 tys. szt. Udział zaobserwowanego reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 9,28%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie o kilka punktów procentowych wyższy.

W grudniu 2014 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 36,90%. Udział firm osiągnął w grudniu poziom 63,10%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w grudniu 18 355 aut. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może charakteryzować się jeszcze większą przewagą nabywców instytucjonalnych.

Uwzględnienie w prezentacji reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 2 700 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została, lub zostanie wywieziona za granicę.

W grudniu 2014 roku marki popularne zanotowały wzrost w porównaniu do grudnia 2013 roku o 7,64%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie o 51,22%. W ciągu 2014 roku wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 11,64%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 26,59%.

Na czele marek premium (bez uwzględnienia dostawczych modeli Mercedesa rejestrowanych jako auta osobowe) w 2014 roku znalazło się BMW (7 715 szt.; +23,07% r/r; udział w rynku 24,04%), przed firmą Audi (7 015 szt.; +25,87%; udział 21,86%), Mercedes (6 762 szt.; +22,57%; udział 21,07%), Volvo (5 835 szt.; +18,77%; udział 18,18%) oraz Lexus (1 722 szt.; +108,22%; udział 5,37%). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 9,90%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, cztery (Kia, Hyundai, Peugeot oraz Fiat) zanotowały spadki liczby aut zarejestrowanych w bieżącym roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki 10 marek wzrosły o więcej niż 10% (Skoda, Volkswagen, Toyota, Opel, Ford, Renault, Dacia, Citroen, BMW oraz Mazda - najbardziej: o 76,74%). Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku zachowała Skoda. W 2014 roku klienci kupili i zarejestrowali 43 268 aut tej marki, o 18,84% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w rynku wyniósł 13,29%.
Na pozycji wice lidera znalazł się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 31 266 sztuk, o 20,86% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Udział marki wyniósł 9,60%.
Na trzecim miejscu jest Toyota. W 2014 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 30 712 samochodów, o 30,82% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,43%.
Na czwartej pozycji znalazł się Opel, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 25 798 sztuk, o 41,21% więcej niż w 2013 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,92%. Na piątej pozycji jest Ford. W 2014r. zarejestrowano 22 807 aut tej marki, o 18,24% więcej niż w 2013 roku. Udział marki w rynku wyniósł 7,00%.

Najczęściej kupowanym modelem w 2014 roku była Skoda Octavia (13 988 sztuk; +22,03% rok/rok), za którą uplasowała się: Skoda Fabia (9 641 szt.; -10,83% r/r) oraz Ford Focus (9 323 szt.; +16,19% r/r), a następnie Volkswagen Golf (9 186 szt. +18,84% r/r). Pierwszą piątkę zamyka Opel Astra (8 800 szt.; +16,48% r/r).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Analiza IBRM SAMAR, przygotowana na podstawie danych CEP, wskazuje, że w grudniu 2014 roku zarejestrowano w Polsce 5 042 samochody dostawcze, o 4,07% (+197 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 30,52% (+1 179 sztuk) więcej niż w listopadzie 2014 roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w 2014 roku zarejestrowano w Polsce 46 952 samochody dostawcze, o 7,17% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Dane te nie uwzględniają samochodów osobowych z homologacją ciężarową, które w zapisie CEP znajdują się po stronie pojazdów dostawczych. Według klasyfikacji Centralnej Ewidencji Pojazdów, w grudniu 2014 roku zarejestrowano w Polsce 4 969 samochodów dostawczych o DMC do 3,5T (w tym 246 samochodów osobowych z homologacją), o 9,02% więcej niż rok wcześniej (+411 szt.) i o 26,70% (+1 047 szt.) więcej niż w listopadzie 2014 roku.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 5 zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w 2014 roku w porównaniu do 2013 roku, w tym największy – Toyota o 43,58%. Wyniki sześciu marek wzrosły o więcej niż 10% (Renault, Forda, Citroena, Opla – najbardziej: o 40,97%, Dacii oraz Hyundaia).

Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2014 r. klienci kupili i zarejestrowali 10 593 auta tej marki, o 7,69% więcej niż w 2013 roku. Udział Fiata w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 22,56%.
Na pozycji wice lidera znajduje się Renault, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 855 szt., o 26,01% więcej niż w 2013 r. Udział marki w rynku wyniósł 14,60%.
Na trzecim miejscu znalazł się Ford. W 2014 r. klienci tego producenta zarejestrowali 4 662 pojazdy dostawcze, o 38,01% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,93%.
Na czwartej pozycji jest Peugeot, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 574 szt., o 12,84% mniej niż w 2013 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,74%.
Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2014r. zarejestrowano 3 822 auta dostawcze tej marki, o 2,66% więcej niż w 2013 r. Udział marki wyniósł 8,14%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2014 r. był Fiat Ducato (6 953 szt.; +13,89% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Renault Master – (5 136 szt.; +38,40%), na trzeciej Peugeot Boxer – (2 524 szt.; -8,88% r/r), a na czwartej – Mercedes Sprinter (2 416 szt.; +8,00%). Pierwszą piątkę zamyka Iveco Daily (2 087 szt.; +6,15%).


2015-01-08 17:00:15
ubezpieczenia