Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 
tagi:  

Rejestracje nowych samochodów osobowych i dostawczych w kwietniu 2015 roku


Według danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w kwietniu liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T wzrosła w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Jednocześnie sprzedaż kwietniowa była mniejsza w stosunku do poprzedniego miesiąca. Skumulowana liczba rejestracji w 2015 roku jest niższa od tej zanotowanej w roku poprzednim.

RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3.5T
Po dwóch miesiącach spadków, liczba zarejestrowanych w kwietniu aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T wzrosła w porównaniu do takiego samego miesiąca poprzedniego roku. O ile w poprzednich miesiącach przyczyn spadku należało upatrywać głównie w wysokiej bazie stosowanej do porównań (czyli poziomie jaki osiągnęła sprzedaż aut w analogicznych miesiącach 2014r.), to kwietniowy wzrost r/r jest z kolei w znacznej mierze efektem niskiej bazy – poziomu sprzedaży kwietniu 2014 roku.

Ubiegłoroczny kwiecień był bowiem pierwszym miesiącem bez możliwości odliczenia w całości kwoty podatku VAT od zakupu samochodów osobowych z homologacją ciężarową N1, tzw. „aut z kratką”. Wcześniejsze prawo do odliczenia było związane z tzw. „okienkiem derogacyjnym”, czyli okresem pomiędzy końcem obowiązywania przepisów opracowanych wg starej derogacji, a początkiem obowiązywania nowych rozwiązań prawnych (styczeń-marzec 2014.). Dzięki temu „okienku” wiele firm mogło obniżyć koszty funkcjonowania, a importerzy aut znacząco zwiększyli ubiegłoroczną sprzedaż. W rezultacie, wyraźnie spadła ona w kwietniu 2014.

W kwietniu br. sprzedaż jest najmniejsza w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2015 roku (ale i tak wyższa niż w latach poprzednich). Słabsza sprzedaż jest jednak typowa dla tego miesiąca. Warto natomiast zauważyć rekordowy w kwietniu udział firm w sprzedaży samochodów. Niekoniecznie świadczy to o większym zainteresowaniu zakupami klientów instytucjonalnych, a raczej o małym popycie na samochody wśród klientów indywidualnych.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w kwietniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 32 504 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5T, czyli o 3,72% (+1 167 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 15,25% (-5 851 sztuk) mniej niż w marcu 2015 roku. Dane skumulowane (136 061 sztuk) wykazują spadek sprzedaży w 2015 roku o 2,40% (-3 349 sztuk).

Sześć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało spadek liczby zarejestrowanych aut w 2015 roku: Skoda, Volkswagen, Ford, Renault, Hyundai oraz Dacia.

Około 7,38% aut (2 400 sztuk) spośród zarejestrowanych w Polsce w kwietniu zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem liczby wywiezionych aut oraz procentowego udziału w rynku to spadek wobec poprzedniego miesiąca. Poziom reeksportu w porównaniu do poprzedniego roku ma wyraźną tendencję zniżkową (dotychczas w 2015 roku spadek w tej kategorii aut wyniósł r./r. 8,43%). Nie musi to oznaczać mniejszego reeksportu, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w kwietniu wchłonął nieco powyżej 30 tys. aut. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej, nie wszystkie dane były dostępne.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Analiza IBRM SAMAR przygotowana na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, wskazuje, że w kwietniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 28 260 samochodów osobowych, o 2,22% (+613 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 15,45% (-5 164 sztuk) mniej niż w marcu 2015 roku.

Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2015 roku zarejestrowano w Polsce 119 631 samochodów osobowych, o 3,91% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku (-4 870 szt.). W grupie tej znajdują się samochody wysłane po rejestracji za granicę.

W prezentowanej statystyce IBRM SAMAR uwzględnia samochody osobowe oraz auta ciężarowe „zbudowane” na bazie samochodów osobowych, co zostało potwierdzone poprzez odpowiednie dokumenty homologacyjne. Auta z tej drugiej grupy są w rzeczywistości użytkowane jak „zwykłe" samochody osobowe. Jedynym powodem ich rejestracji w grupie samochodów ciężarowych była istniejąca w Polsce specyfika podatkowa, umożliwiająca odliczenie pełnej wartości podatku VAT zawartego w cenie auta.

Do grupy aut osobowych nie zaliczono tzw. minibusów, które mimo traktowania ich przez obecnie obowiązujące przepisy jako samochody osobowe, ze względu na swoją konstrukcję obsługiwane są w większości przypadków przez działy samochodów dostawczych.

W kwietniu 2015 roku zarejestrowano 216 samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli tzw. „kratek”, o 24,14% (+42 sztuki) więcej niż w marcu 2015 roku oraz o 37,21% (- 128 sztuk) mniej w porównaniu do kwietnia 2014 roku. W ciągu czterech miesięcy br. zarejestrowano w sumie 719 aut z „kratką”, o 96,80% mniej (-21 727 szt.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe, minibusy oraz auta z „kratką”) Polska znalazła się w marcu na 8. pozycji wśród rynków Europy (ostatnie dostępne dane).

Niestety, nawet bez uwzględnienia reeksportu, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej wciąż nie daje powodu do zadowolenia. Cieniem na rezultatach kładzie się bowiem pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 2,4 szt., plasuje Polskę niezmiennie dopiero na 23. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (3,4 zarejestrowane samochody na 1000 mieszkańców), Czechy (5,2 zarejestrowanego samochodu na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 3,1 zarejestrowanego samochodu na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (7,9 zarejestrowanego samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł w marcu 2015 roku 7,3 zarejestrowanego samochodu na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w kwietniu ok. 2 400 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda nieco inaczej. Liczba zarejestrowanych w kwietniu aut osobowych, które pozostały w kraju to niecałe 26 tys. szt. Udział zaobserwowanego reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 8,49%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie o kilka punktów procentowych wyższy.

W kwietniu 2015 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 34,19%. Udział firm osiągnął w marcu poziom 65,81%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 18 598 aut. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może charakteryzować się jeszcze większą równowagą pomiędzy tymi grupami nabywców.

Uwzględnienie w prezentacji reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 2 400 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została, lub zostanie wywieziona za granicę.

W kwietniu 2015 roku marki popularne zanotowały wzrost w porównaniu do kwietnia 2014 roku o 2,04%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie o 3,67%. W ciągu czterech miesięcy 2015 roku spadek liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 4,09%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium spadła o 2,26%.

Na czele marek premium (bez uwzględnienia vanów Mercedesa rejestrowanych jako auta osobowe) w 2015 roku znalazło się BMW (2 718 szt.; -9,67% r/r; udział w rynku 23,13%), przed firmą Mercedes (2 576 szt.; +27,46%; udział 21,92%), Audi (2 446 szt.; -11,44%; udział 20,82%), Volvo (2 100 szt.; -15,42%; udział 17,87%) oraz Lexus (807 szt.; +51,98%; udział 6,87%). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 9,88%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, dziewięć (Skoda, Volkswagen, Ford, Renault, Hyundai, Dacia, Peugeot, BMW oraz Citroen) zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w bieżącym roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki 4 marek wzrosły o więcej niż 10% (Opel, Nissan, SEAT - najbardziej: o 69,25% - oraz Mercedes).

Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku zachowała Skoda. W 2015 roku klienci kupili i zarejestrowali 16 111 aut tej marki, o 8,58% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w rynku wyniósł 13,47%.
Na pozycji wice lidera znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 12 849 sztuki, o 4,34% więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Udział marki wyniósł 10,74%.
Na trzecim miejscu zaklasyfikował się Volkswagen. W 2015 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 11 353 samochody, o 10,49% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,49%.
Na czwartej pozycji znalazł się Opel, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 10 479 sztuk, o 24,76% więcej niż w 2014 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,76%. Na piątej pozycji jest Ford. W 2015r. zarejestrowano 8 218 aut tej marki, o 4,75% mniej niż w 2014 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,87%.

Najczęściej kupowanym modelem w 2015 roku jest Skoda Octavia (4 953 sztuki; -9,67% rok/rok), za którą uplasował się VW Golf (3 696 szt.; +33,19% r/r) oraz Skoda Fabia (3 667 szt.; -7,52% r/r), a następnie Toyota Yaris (3 665 szt. +42,00% r/r). Pierwszą piątkę zamyka Skoda Rapid (3 654 szt.; +17,57% r/r).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Analiza IBRM SAMAR, przygotowana na podstawie danych CEP, wskazuje, że w kwietniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 4 244 samochody dostawcze, o 15,01% (+554 sztuki) więcej niż rok wcześniej i o 13,93% (-687 sztuk) mniej niż w marcu 2015 roku. W sumie, według IBRM SAMAR, w 2015 roku zarejestrowano w Polsce 16 430 samochodów dostawczych, o 10,20% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Dane te nie uwzględniają samochodów osobowych z homologacją ciężarową, które w zapisie CEP znajdują się po stronie pojazdów dostawczych. Według klasyfikacji Centralnej Ewidencji Pojazdów, w kwietniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 4 021 samochodów dostawczych o DMC do 3,5T (w tym 216 samochodów osobowych z homologacją), o 10,59% więcej niż rok wcześniej (+385 szt.) i o 15,38% (-731 szt.) mniej niż w marcu 2015 roku.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 5 zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w 2015 roku w porównaniu do 2014 roku, w tym największy – Hyundai o 69,30%. Wyniki siedmiu marek wzrosły o więcej niż 10% (Renault, Forda, Mercedesa, Volkswagena, Citroena, Dacii, IVECO– najbardziej: o 66,34%).

Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2015 r. klienci kupili i zarejestrowali 3 619 aut tej marki, o 2,20% więcej niż w 2014 roku. Udział Fiata w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 22,03%.
Na pozycji wice lidera znajduje się Renault, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 400 szt., o 18,05% więcej niż w 2014 r. Udział marki w rynku wyniósł 14,61%.
Na trzecim miejscu znalazł się Ford. W 2015 r. klienci tego producenta zarejestrowali 1 864 pojazdy dostawcze, o 42,84% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,35%.
Na czwartej pozycji znajduje się Peugeot, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 1 519 szt., o 12,04% mniej niż w 2014 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,25%.
Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2015r. zarejestrowano 1 389 aut dostawczych tej marki, o 15,56% więcej niż w 2014 r. Udział marki wyniósł 8,45%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w kwietniu 2015 r. był Fiat Ducato (2 495 szt.; +10,35% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Renault Master – (1 748 szt.; +10,35%), na trzeciej IVECO Daily – (850 szt.; +66,34% r/r), a na czwartej – Peugeot Boxer (849 szt.; -21,97%). Pierwszą piątkę zamyka Mercedes Sprinter (838 szt.; +2,82%).


2015-05-12 15:20:40
ubezpieczenia