Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 
tagi:  

Rejestracje nowych samochodów osobowych i dostawczych w październiku 2014 roku


Według danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, liczba zarejestrowanych w październiku aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T po raz kolejny wzrosła w porównaniu do analogicznego miesiąca ub. roku. Październikowa sprzedaż była jednocześnie większa w stosunku do poprzedniego miesiąca br. Skumulowana liczba rejestracji w ciągu dziesięciu miesięcy 2014 roku jest większa od tej zanotowanej w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Październik był siedemnastym miesiącem nieprzerwanego wzrostu liczby rejestrowanych aut w porównaniu do takiego samego miesiąca 2013 roku. W miesiącu tym sprzedano więcej aut nie tylko w porównaniu do października ubiegłego roku, ale także w stosunku do kolejnych październików, licząc od 2008 roku. Warto zauważyć, że sytuacja, w której liczba zarejestrowanych samochodów w danym miesiącu 2014 roku przewyższa rejestracje w analogicznych miesiącach lat ubiegłych, powtarza się w tym roku regularnie, co miesiąc.

Wzrost sprzedaży w porównaniu do wcześniejszych miesięcy br. (październikowy rezultat jest najwyższy od czasu wyniku uzyskanego w marcu 2014 roku) jest, przynajmniej częściowo, związany ze wzrostem popytu tradycyjnie obserwowanym w czwartym kwartale. Jesień to okres wzmożonych zakupów, szczególnie wśród klientów instytucjonalnych, którzy od dłuższego czasu dominują na polskim rynku sprzedaży nowych samochodów.

Sprzedaż w październiku potwierdziła trend wzrostowy. W pierwszej połowie roku dynamika wzrostu rok do roku, szczególnie w drugim kwartale br., malała z miesiąca na miesiąc, by w czerwcu osiągnąć poziom +0,86%. Wzrost liczby rejestracji w lipcu przełamał ten trend, a wyniki kolejnych miesięcy potwierdziły powrót na ścieżkę rosnącej dynamiki. W przypadku danych skumulowanych utrzymała się jednak tendencja malejąca wzrostu, chociaż tempo tego spadku jest coraz wolniejsze.

Co prawda, wśród rejestrowanych pojazdów nadal znajdują się auta „z kratką”, jednak w znacznie mniejszej liczbie niż w czasie obowiązywania „okienka derogacyjnego”. W związku ze zmianami w przepisach dotyczących odliczenia VAT, odsetek takich samochodów systematycznie spada, a liczba rejestrowanych aut „z kratką” jest z miesiąca na miesiąc coraz mniejsza.

Według danych CEP, w październiku bieżącego roku zarejestrowano w Polsce 33 077 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T, czyli o 7,57% (+2 329 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 19,78% (+5 463 sztuk) więcej niż we wrześniu 2014 roku. Dane skumulowane (310 219 sztuk) wykazują wzrost sprzedaży w 2014 roku o 13,61% (37 167 sztuk).

Cztery marki z pierwszych dziesięciu zanotowały spadek liczby zarejestrowanych aut po dziesięciu miesiącach 2014 roku: Fiat, Kia, Peugeot oraz Hyundai.

Około 7,56% aut (2 500 sztuk) spośród zarejestrowanych w Polsce w październiku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem procentowego udziału w rynku to spadek wobec ubiegłego miesiąca (pod względem liczby wywiezionych aut - wzrost). Jednak poziom reeksportu w porównaniu do ubiegłego roku ma wyraźną tendencję zniżkową (po dziesięciu miesiącach br. spadek w tej kategorii aut wyniósł 20,43%). Nie musi to oznaczać mniejszego reeksportu, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w październiku wchłonął nieco powyżej 30,5 tys. aut. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej, nie wszystkie dane były dostępne.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Analiza IBRM SAMAR przygotowana na podstawie danych CEP, wskazuje, że w październiku 2014 roku zarejestrowano w Polsce 28 670 samochodów osobowych, o 8,34% (+2 207 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 21,60% (+5 092 sztuki) więcej niż we wrześniu bieżącego roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w ciągu dziesięciu miesięcy 2014 roku zarejestrowano w Polsce 272 173 samochody osobowe, o 14,32% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku. Do końca br. tempo wzrostu zapewne nieco osłabnie, jednak wynik końcowy powinien być zbliżony do około 325 tys. zarejestrowanych aut. W grupie tej znajdują się również samochody wysłane po rejestracji za granicę.

W prezentowanej statystyce IBRM SAMAR uwzględnia samochody osobowe oraz auta ciężarowe „zbudowane” na bazie samochodów osobowych, co zostało potwierdzone poprzez odpowiednie dokumenty homologacyjne. Auta z tej drugiej grupy są w rzeczywistości użytkowane jak „zwykłe" samochody osobowe. Jedynym powodem ich rejestracji w grupie samochodów ciężarowych była istniejąca w Polsce specyfika podatkowa, umożliwiająca odliczenie pełnej wartości podatku VAT zawartego w cenie auta. Do grupy aut osobowych nie zaliczono tzw. minibusów, które mimo traktowania ich przez obecnie obowiązujące przepisy jako samochody osobowe, ze względu na swoją konstrukcję obsługiwane są w większości przypadków przez działy samochodów dostawczych.

W październiku zarejestrowano 239 samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli tzw. „kratki”, o 7,00% (-18 sztuk) mniej niż we wrześniu oraz o 31,13% (-108 sztuk) mniej w porównaniu do października 2013 roku. W ciągu dziesięciu miesięcy br. zarejestrowano w sumie 24 493 auta z „kratką”, o 2 082,98% więcej (+23 371 szt.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez CEPiK (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe, minibusy oraz auta z „kratką”) Polska utrzymuje się w 2014 rok na 8. pozycji wśród rynków Europy i po dziewięciu miesiącach (najnowsze dostępne dane) jest trzecim krajem o największym poziomie wzrostu w czołowej 10. krajów.

Niestety, nawet bez uwzględnienia reeksportu, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej nie daje powodu do zadowolenia. Cieniem kładzie się ranking naszego kraju opracowany na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Chociaż obserwowany wzrost cieszy, to jednak wartość wskaźnika na poziomie 6,4 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (11,4 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Czechy (13,8 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 9,9 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (20,4 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł we wrześniu 2014 roku 20,0 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w październiku ok. 2 500 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda nieco inaczej. Liczba zarejestrowanych w październiku aut osobowych, które pozostały w kraju sięgnęła 26,1 tys. szt. Udział zaobserwowanego reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 8,7%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie o kilka punktów procentowych wyższy.

W październiku 2014 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 36,35%. Udział firm osiągnął w październiku poziom 63,65%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w październiku 18 249 aut. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może charakteryzować się jeszcze większą przewagą nabywców instytucjonalnych.

Uwzględnienie w prezentacji reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 2 500 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została lub zostanie wywieziona za granicę.

W październiku br. marki popularne zanotowały wzrost w porównaniu do października 2013 roku o 8,66%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie o 5,45%. W ciągu dziesięciu miesięcy 2014 roku wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 13,25%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 25,31%.

Na czele marek premium (bez uwzględnienia dostawczych modeli Mercedesa rejestrowanych jako auta osobowe) w 2014 roku znalazło się BMW (6 557 szt.; +24,92% r/r; udział w rynku 24,86%), przed firmą Audi (5 654 szt.; +25,73%; udział 21,43%), Mercedes (5 501 szt.; +19,35%; udział 20,85%), Volvo (4 902 szt.; +18,35%; udział 18,58%) oraz Lexus (1 183 szt.; +88,38%; udział 4,48%). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 9,74%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, pięć (Kia, Hyundai, Peugeot, Nissan oraz Fiat) zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w bieżącym roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki 10 marek wzrosły o więcej niż 10% (Skoda, Volkswagen, Toyota, Opel, Ford, Renault, Dacia, Citroen, BMW oraz Mazda - najbardziej: o 83,58%). Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku zachowała Skoda. W 2014 roku klienci kupili i zarejestrowali 37 308 aut tej marki, o 23,93% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w rynku wyniósł 13,71%.
Na pozycji wice lidera znalazł się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 25 676 sztuk, o 18,86% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Udział marki wyniósł 9,43%.
Na trzecim miejscu zaklasyfikowała się Toyota. W 2014 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 24 944 samochody, o 29,87% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,16%. Na czwartej pozycji znalazł się Opel, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 21 181 sztuki, o 41,50% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,78%. Na piątej pozycji jest Ford. W 2014r. zarejestrowano 19 904 auta tej marki, o 25,27% więcej niż w tym samym okresie 2013 roku. Udział marki w rynku wyniósł 7,31%.

Najczęściej kupowanym modelem w 2014 roku była Skoda Octavia (11 774 sztuki; +25,79% rok/rok), za którą uplasowała się: Skoda Fabia (8 465 szt.; -8,87% r/r) oraz Ford Focus (8 158 szt.; +18,92% r/r), a następnie Volkswagen Golf (7 438 szt. +14,66% r/r). Pierwszą piątkę zamyka Toyota Auris (7 234 szt.; +20,51% r/r).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH

Analiza IBRM SAMAR, przygotowana na podstawie danych CEP, wskazuje, że w październiku 2014 roku zarejestrowano w Polsce 4 407 samochodów dostawczych, o 2,85% (+122 sztuki) więcej niż rok wcześniej i o 9,19% (+371 sztuk) więcej niż we wrześniu bieżącego roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w 2014 roku zarejestrowano w Polsce 38 046 samochodów dostawczych, o 8,79% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Rynek aut dostawczych rozwija się, a dotychczasowy wzrost daje podstawę do dobrego wyniku w skali całego roku, gdyż tradycyjnie w drugiej połowie roku obserwowane są wyższe wzrosty niż w pierwszej.

Dane te nie uwzględniają samochodów osobowych z homologacją ciężarową, które w zapisie CEP znajdują się po stronie pojazdów dostawczych. Według klasyfikacji Centralnej Ewidencji Pojazdów, w październiku 2014 roku zarejestrowano w Polsce 4 386 samochodów dostawczych o DMC do 3,5T (w tym 239 samochodów osobowych z homologacją), o 0,14% więcej niż rok wcześniej (+6 szt.) i o 8,30% (+336 szt.) więcej niż we wrześniu bieżącego roku.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 5 zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w br. w porównaniu do analogicznego okresu ub. r., w tym największy – Toyota o 48,59%. Wyniki sześciu marek wzrosły o więcej niż 10% (Renault, Forda, Opla – najbardziej: o 54,91%, IVECO, Dacii oraz Hyundaia).

Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2014 r. klienci kupili i zarejestrowali 8 667 aut tej marki, o 6,97% więcej niż w analogicznym okresie ub. roku. Udział Fiata w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 22,78%. Na pozycji wice lidera znajduje się Renault, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 5 755 szt., o 38,18% więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. Udział marki w rynku wyniósł 15,13%. Na trzecim miejscu znalazł się Ford. W 2014 r. klienci tego producenta zarejestrowali 3 649 pojazdów dostawczych, o 38,01% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,59%. Na czwartej pozycji znajduje się Peugeot, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 622 szt., o 16,66% mniej niż w analogicznym okresie 2013 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,52%.

Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2014r. zarejestrowano 3 072 auta dostawcze tej marki, o 5,17% więcej niż w 2013 r. Udział marki wyniósł 8,07%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2014 r. był Fiat Ducato (5 690 szt.; +12,90% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Renault Master – (4 305 szt.; +51,74%), na trzeciej Peugeot Boxer – (2 084 szt.; -11,39% r/r), a na czwartej – Mercedes Sprinter (1 920 szt.; +8,29%). Pierwszą piątkę zamyka Iveco Daily (1 620 szt.; +14,57%).


2014-11-05 16:33:12
ubezpieczenia