Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 
tagi: rejestracja  pojazd  klient 

Rejestracje nowych samochodów osobowych i dostawczych w styczniu 2015 roku


Według danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w styczniu liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T po raz kolejny wzrosła w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Styczniowa sprzedaż była jednocześnie mniejsza w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Styczeń 2015 roku był dwudziestym miesiącem nieprzerwanego wzrostu liczby rejestrowanych aut w porównaniu do takiego samego miesiąca poprzedniego roku. W miesiącu tym sprzedano więcej aut nie tylko w porównaniu do stycznia 2014 roku, ale także w stosunku do analogicznego miesiąca w latach poprzednich. Był to najlepszy styczeń od 2008 roku, gdy nabywców znalazły 34 943 auta. Jednocześnie był to pierwszy od 2012 roku styczeń, w którym zarejestrowano mniej samochodów niż w poprzedzającym go grudniu.

Sytuacja, w której liczba zarejestrowanych samochodów w danym miesiącu przewyższała rejestracje w analogicznych miesiącach lat ubiegłych, powtarza się regularnie od dłuższego czasu. Wzrost rok do roku jest tym bardziej interesujący, że w ubiegłym roku styczeń był pierwszym miesiącem, w którym - w wyniku opóźnienia procesu legislacyjnego wprowadzenia nowej derogacji VAT - doszło do otwarcia tzw. „okna derogacyjnego”, w wyniku czego nabywcy samochodów osobowych z homologacją ciężarową mieli prawo do pełnego odpisu VAT. Ubiegłoroczny boom „kratkowy” dotyczył jednak głównie sprzedaży w lutym i marcu, gdy wcześniej zamówione auta były rejestrowane w urzędach komunikacyjnych.

Obecny wzrost sprzedaży, przynajmniej częściowo, szczególnie w przypadku klientów indywidualnych, był związany, z tradycyjnie trwającym na przełomie każdego roku, „sezonem” wyprzedaży aut z kończącego się rocznika; w przypadku klientów instytucjonalnych, którzy od dłuższego czasu dominują na polskim rynku sprzedaży nowych samochodów, w grę może wchodzić realizacja wcześniejszych zakupów flotowych. (W związku ze stosunkowo niewielkim popytem na polskim rynku, zapasy posiadane przez importerów i dealerów są obecnie mniejsze niż przed laty, a transport zamówionych samochodów z zagranicy sprawia, że procedura rejestracyjna ulega wydłużeniu).
Wśród rejestrowanych pojazdów nadal znajdują się auta „z kratką”, jednak w znacznie mniejszej liczbie niż w czasie obowiązywania „okienka derogacyjnego”. Są to w przeważającej liczbie auta typu kombi-van.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w styczniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 32 900 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T, czyli o 1,81% (+584 sztuki) więcej niż rok wcześniej i o 5,52% (-1 924 sztuki) mniej niż w grudniu 2014 roku. Dwie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały spadek liczby zarejestrowanych aut w 2015 roku: Volkswagen oraz Fiat.

Około 8,51% aut (2 800 sztuk) spośród zarejestrowanych w Polsce w styczniu zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem liczby wywiezionych aut oraz procentowego udziału w rynku to wzrost wobec poprzedniego miesiąca. Poziom reeksportu w porównaniu do poprzedniego roku ma wyraźną tendencję zniżkową (w styczniu 2015 roku spadek w tej kategorii aut wyniósł r/r 15,46%). Nie musi to oznaczać mniejszego reeksportu, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w styczniu wchłonął nieco powyżej 30 tys. aut. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej, nie wszystkie dane były dostępne.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Analiza IBRM SAMAR przygotowana na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, wskazuje, że w styczniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 29 654 samochody osobowe, o 2,40% (+696 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 0,29% (+86 sztuk) więcej niż w grudniu 2014 roku. W grupie tej znajdują się również samochody wysłane po rejestracji za granicę.
W prezentowanej statystyce IBRM SAMAR uwzględnia samochody osobowe oraz auta ciężarowe „zbudowane” na bazie samochodów osobowych, co zostało potwierdzone poprzez odpowiednie dokumenty homologacyjne. Auta z tej drugiej grupy są w rzeczywistości użytkowane jak „zwykłe" samochody osobowe. Jedynym powodem ich rejestracji w grupie samochodów ciężarowych była istniejąca w Polsce specyfika podatkowa, umożliwiająca odliczenie pełnej wartości podatku VAT zawartego w cenie auta.

Do grupy aut osobowych nie zaliczono tzw. minibusów, które mimo traktowania ich przez obecnie obowiązujące przepisy jako samochody osobowe, ze względu na swoją konstrukcję obsługiwane są w większości przypadków przez działy samochodów dostawczych.

W styczniu 2015 roku zarejestrowano 177 samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli tzw. „kratki”, o 29,20% (-73 sztuki) mniej niż w grudniu 2014 roku oraz o 91,22% (- 1 840 sztuk) mniej w porównaniu do stycznia 2014 roku.
Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe, minibusy oraz auta z „kratką”) Polska utrzymała się w 2014 rok na 8. pozycji wśród rynków Europy i na koniec roku była (ostatnie dostępne dane) drugim krajem o największym poziomie wzrostu w czołowej 10. krajów.

Niestety, nawet bez uwzględnienia reeksportu, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej nie daje powodu do zadowolenia. Cieniem na rezultatach kładzie się ranking naszego kraju opracowany na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Chociaż obserwowany wzrost cieszy, to jednak wartość wskaźnika na poziomie 8,6 szt., plasuje Polskę dopiero na 23. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (14,9 zarejestrowane samochody na 1000 mieszkańców), Czechy (18,7 zarejestrowanego samochodu na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 13,4 zarejestrowanego samochodu na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (26,8 zarejestrowanego samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł w grudniu 2014 roku 26,3 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w styczniu ok. 2 800 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda nieco inaczej. Liczba zarejestrowanych w grudniu aut osobowych, które pozostały w kraju to niecałe 26,9 tys. szt. Udział zaobserwowanego reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 9,44%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie o kilka punktów procentowych wyższy.

W styczniu 2015 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 52,34%. Udział firm osiągnął w styczniu poziom 47,66%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w 14 134 aut. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może charakteryzować się jeszcze większą równowagą pomiędzy tymi grupami nabywców.
Uwzględnienie w prezentacji reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 2 800 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została, lub zostanie wywieziona za granicę.

W styczniu 2015 roku marki popularne zanotowały wzrost w porównaniu do stycznia 2014 roku o 1,98%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie o 8,52%. Na czele marek premium (bez uwzględnienia dostawczych modeli Mercedesa rejestrowanych jako auta osobowe) w 2015 roku znalazło się Audi (479 szt.; +28,42% r/r; udział w rynku 23,69%), przed firmą Mercedes (465 szt.; +40,48%; udział 23,00%), BMW (421 szt.; -15,63%; udział 20,82%), Volvo (334 szt.; -0,89%; udział 16,52%) oraz Lexus (170 szt.; +31,78%; udział 8,41%). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 6,88%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, pięć (Volkswagen, Hyundai, Peugeot, Fiat oraz Citroen) zanotowały spadki liczby aut zarejestrowanych w bieżącym roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki 6 marek wzrosły o więcej niż 10% (Toyota, Opel, Kia, Nissan, SEAT - najbardziej: o 71,71% - oraz Mazda).
Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku zachowała Skoda. W 2015 roku klienci kupili i zarejestrowali 4 518 aut tej marki, o 7,88% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w rynku wyniósł 15,24%. Na pozycji wice lidera znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 469 sztuk, o 10,97% więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Udział marki wyniósł 11,70%. Na trzecim miejscu zaklasyfikował się Volkswagen. W 2015 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 2 896 samochodów, o 14,87% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,77%.
Na czwartej pozycji znalazł się Opel, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 832 sztuki, o 35,18% więcej niż w 2014 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,55%. Na piątej pozycji jest Kia. W 2015r. zarejestrowano 2 032 auta tej marki, o 33,25% więcej niż w 2014 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,85%.

Najczęściej kupowanym modelem w 2015 roku jest Skoda Octavia (1 430 sztuk; +22,64% rok/rok), za którą uplasowała się: Toyota Yaris (1 085 szt.; +64,64% r/r) oraz Opel Corsa (1 079 szt.; +35,38% r/r), a następnie Skoda Rapid (1 068 szt. -1,69% r/r). Pierwszą piątkę zamyka Skoda Fabia (986 szt.; -1,69% r/r).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Analiza IBRM SAMAR, przygotowana na podstawie danych CEP, wskazuje, że w styczniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 3 246 samochodów dostawczych, o 3,34% (-112 sztuk) mniej niż rok wcześniej i o 38,24% (-2 010 sztuk) mniej niż w grudniu 2014 roku. Dane te nie uwzględniają samochodów osobowych z homologacją ciężarową, które w zapisie CEP znajdują się po stronie pojazdów dostawczych. Według klasyfikacji Centralnej Ewidencji Pojazdów, w styczniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 3 227 samochodów dostawczych o DMC do 3,5T (w tym 177 samochodów osobowych z homologacją), o 37,27% mniej niż rok wcześniej (-1 917 szt.) i o 37,57% (-1 942 szt.) mniej niż w grudniu 2014 roku.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 7 zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w 2015 roku w porównaniu do 2014 roku, w tym największy – Mitsubishi o 27,50%. Wyniki siedmiu marek wzrosły o więcej niż 10% (Renault, Forda, Volkswagena, Dacii, IVECO, Toyoty oraz Land Rovera – najbardziej: o 142,86%,).

Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2015 r. klienci kupili i zarejestrowali 712 aut tej marki, o 21,15% mniej niż w 2014 roku. Udział Fiata w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 21,93%. Na pozycji wicelidera znajduje się Renault, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 449 szt., o 32,45% więcej niż w 2014 r. Udział marki w rynku wyniósł 13,83%. Na trzecim miejscu znalazł się Ford. W 2015 r. klienci tego producenta zarejestrowali 382 pojazdy dostawcze, o 27,76% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,77%. Na czwartej pozycji znajduje się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 322 szt., o 17,52% więcej niż w 2014 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,92%. Na piątej pozycji uplasował się Peugeot. W 2015r. zarejestrowano 299 aut dostawczych tej marki, o 16,48% mniej niż w 2014 r. Udział marki wyniósł 9,21%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w styczniu 2015 r. był Fiat Ducato (487 szt.; -9,65% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Renault Master – (330 szt.; +39,24%), na trzeciej Mercedes Sprinter– (168 szt.; -8,20% r/r), a na czwartej – Peugeot Boxer (164 szt.; -4,09%). Pierwszą piątkę zamyka Dacia Dokker Van (126 szt.; +10,53%).


2015-02-05 17:35:31
ubezpieczenia