Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 

Rejestracje nowych samochodów osobowych i dostawczych we wrześniu 2014 roku


We wrześniu, według danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T po raz kolejny wzrosła w porównaniu do analogicznego miesiąca ub. roku. Wrześniowa sprzedaż była jednocześnie większa w stosunku do poprzedniego miesiąca br. Skumulowana liczba rejestracji w ciągu dziewięciu miesięcy 2014 roku jest większa od tej zanotowanej w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Wrzesień był szesnastym miesiącem nieprzerwanego wzrostu liczby rejestrowanych aut w porównaniu do takiego samego miesiąca 2013 roku. W miesiącu tym sprzedano więcej aut nie tylko w porównaniu do września ubiegłego roku, ale również w stosunku do września w latach poprzednich.
Wzrost sprzedaży w porównaniu do ubiegłego miesiąca jest, przynajmniej częściowo, związany ze wzrostem popytu tradycyjnie obserwowanym po zakończeniu letnich wakacji. Podobnie jak w poprzednich latach poziom wrześniowej sprzedaży był jednak niższy niż w lipcu – pierwszym miesiącu wakacji.

Warto zauważyć, iż w pierwszej połowie roku dynamika obserwowanego wzrostu rok do roku, szczególnie w drugim kwartale br., malała z miesiąca na miesiąc, by w czerwcu osiągnąć poziom +0,86%. Wzrost liczby rejestracji w lipcu przełamał ten trend, a sierpniowe oraz wrześniowe wyniki potwierdziły powrót na ścieżkę rosnącej dynamiki. W przypadku danych skumulowanych utrzymała się jednak tendencja malejąca, chociaż tempo spadku jest coraz wolniejsze.

Wyniki rejestracji w ciągu ostatnich miesięcy mogą stanowić zapowiedź dobrej sprzedaży w czwartym kwartale br., szczególnie że jesień to tradycyjnie okres wzmożonych zakupów wśród klientów instytucjonalnych, którzy obecnie dominują na polskim rynku sprzedaży nowych samochodów.

Co prawda, wśród rejestrowanych pojazdów nadal znajdują się auta „z kratką”, jednak w znacznie mniejszej liczbie niż w czasie obowiązywania „okienka derogacyjnego”. W związku ze zmianami w przepisach dotyczących odliczenia VAT, w odsetek takich samochodów systematycznie zmniejsza się.

Według danych CEP, we wrześniu bieżącego roku zarejestrowano w Polsce 27 614 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T, czyli o 10,62% (+2 651 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 18,27% (+4 266 sztuk) więcej niż w sierpniu 2014 roku. Dane skumulowane (277 142 sztuki) wykazują wzrost sprzedaży w 2014 roku o 14,38% (34 838 sztuk).

Cztery marki z pierwszych dziesięciu zanotowały spadek liczby zarejestrowanych aut po dziewięciu miesiącach 2014 roku: Fiat, Peugeot, Kia oraz Hyundai.

Około 8,65% aut (2 200 sztuk) spośród zarejestrowanych w Polsce we wrześniu zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem procentowym i liczbowym to wzrost wobec poprzedniego miesiąca, co wiąże się z ruchami na rynku walutowym. Jednak poziom reeksportu w porównaniu do ubiegłego roku ma tendencję zniżkową (po dziewięciu miesiącach br. spadek w tej kategorii aut wyniósł 20,09%). Nie musi to oznaczać mniejszego reeksportu, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w sierpniu wchłonął nieco powyżej 21,7 tys. aut. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej, nie wszystkie dane były dostępne.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Analiza IBRM SAMAR przygotowana na podstawie danych CEP, wskazuje, że we wrześniu 2014 roku zarejestrowano w Polsce 23 578 samochodów osobowych, o 9,77% (+2 098 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 17,52% (+3 515 sztuk) więcej niż w sierpniu bieżącego roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w ciągu dziewięciu miesięcy 2014 roku zarejestrowano w Polsce 243 503 samochody osobowe, o 15,07% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku. Do końca br. tempo wzrostu zapewne nieco osłabnie, jednak wynik końcowy powinien być zbliżony do około 315 tys. zarejestrowanych aut. W grupie tej znajdują się również samochody wysłane po rejestracji za granicę.

W prezentowanej statystyce IBRM SAMAR uwzględnia samochody osobowe oraz auta ciężarowe „zbudowane” na bazie samochodów osobowych, co zostało potwierdzone poprzez odpowiednie dokumenty homologacyjne. Auta z tej drugiej grupy są w rzeczywistości użytkowane jak „zwykłe" samochody osobowe. Jedynym powodem ich rejestracji w grupie samochodów ciężarowych była istniejąca w Polsce specyfika podatkowa, umożliwiająca odliczenie pełnej wartości podatku VAT zawartego w cenie auta. Do grupy aut osobowych nie zaliczono tzw. minibusów, które mimo traktowania ich przez obecnie obowiązujące przepisy jako samochody osobowe, ze względu na swoją konstrukcję obsługiwane są w większości przypadków przez działy samochodów dostawczych.

We wrześniu zarejestrowano 257 samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli tzw. „kratki”, o 31,65% (-119 sztuk) mniej niż w sierpniu oraz o 151,96% (+155 sztuk) więcej w porównaniu do września 2013 roku. W ciągu dziewięciu miesięcy br. zarejestrowano w sumie 24 254 auta z „kratką”, o 3 029,55% więcej (+23 479 szt.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez CEPiK (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe, minibusy oraz auta z „kratką”) Polska utrzymuje się w 2014 rok na 8. pozycji wśród rynków Europy i po ośmiu miesiącach (najnowsze dostępne dane) jest drugim krajem o największym poziomie wzrostu w czołowej 10. krajów. Niestety, nawet bez uwzględnienia reeksportu, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej nie daje powodu do zadowolenia. Cieniem kładzie się ranking naszego kraju opracowany na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.
Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Chociaż obserwowany wzrost cieszy, to jednak wartość wskaźnika na poziomie 5,8 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Chorwacja (6,0 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców Estonia (10,1 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Czechy (12,2 zarejestrowane samochody na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 8,9 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (18,2 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł w sierpniu 2014 roku 17,4 zarejestrowane samochody na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (we wrześniu ok. 2 200 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda nieco inaczej. Liczba zarejestrowanych we wrześniu aut osobowych, które pozostały w kraju sięgnęła 21,3 tys. szt. Udział zaobserwowanego reeksportu we wrześniu sprzedaży samochodów osobowych wyniósł ok. 9,3%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie o kilka punktów procentowych wyższy.

We wrześniu 2014 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 34,38%. Udział firm osiągnął we wrześniu rekordowy poziom 65,61%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili we wrześniu 15 471 aut. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może charakteryzować się jeszcze większą przewagą nabywców instytucjonalnych.

Uwzględnienie w prezentacji reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 2 200 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została, lub zostanie wywieziona za granicę.

We wrześniu br. marki popularne zanotowały wzrost w porównaniu do września 2013 roku o 8,73%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie o 18,64%. W ciągu dziewięciu miesięcy 2014 roku wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 13,81%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 28,15%.

Na czele marek premium (bez uwzględnienia dostawczych modeli Mercedesa rejestrowanych jako auta osobowe) w 2014 roku znalazło się BMW (5 894 szt.; +30,20% r/r; udział w rynku 24,97%), przed firmą Audi (5 081 szt.; +29,39%; udział 21,53%), Mercedes (4 928 szt.; +18,95%; udział 20,88%), Volvo (4 347 szt.; +19,85%; udział 18,42%) oraz Lexus (1 034 szt.; +100,00%; udział 4,38%). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 9,74%.

Spośród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, cztery (Kia, Hyundai, Nissan oraz Fiat) zanotowały spadki liczby aut zarejestrowanych w bieżącym roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki 10 marek wzrosły o więcej niż 10% (Skoda, Volkswagen, Toyota, Opel, Ford, Renault, Dacia, Citroen, BMW oraz Mazda - najbardziej: o 81,35%). Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku zachowała Skoda. W 2014 roku klienci kupili i zarejestrowali 33 284 auta tej marki, o 28,64% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w rynku wyniósł 13,67%.
Na pozycji wice lidera znalazł się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 23 089 sztuk, o 17,22% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Udział marki wyniósł 9,48%.
Na trzecim miejscu zaklasyfikowała się Toyota. W 2014 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 22 389 samochodów, o 30,93% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,19%. Na czwartej pozycji znalazł się Opel, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 18 834 sztuki, o 40,50% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,73%. Na piątej pozycji jest Ford. W 2014r. zarejestrowano 18 051 aut tej marki, o 27,00% więcej niż w tym samym okresie 2013 roku. Udział marki w rynku wyniósł 7,41%.

Najczęściej kupowanym modelem w 2014 roku była Skoda Octavia (10 531 sztuk; +32,82% rok/rok), za którą uplasowała się: Skoda Fabia (7 533 szt.; -6,74% r/r) oraz Ford Focus (7 418 szt.; +22,90% r/r), a następnie Volkswagen Golf (6 568 szt. +10,46% r/r). Pierwszą piątkę zamyka Toyota Auris (6 514 szt.; +21,19% r/r).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH

Analiza IBRM SAMAR, przygotowana na podstawie danych CEP, wskazuje, że we wrześniu 2014 roku zarejestrowano w Polsce 4 036 samochodów dostawczych, o 15,88% (+553 sztuki) więcej niż rok wcześniej i o 22,86% (+751 sztuk) więcej niż w sierpniu bieżącego roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w 2014 roku zarejestrowano w Polsce 33 639 samochodów dostawczych, o 9,62% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Rynek aut dostawczych rozwija się, a dotychczasowy wzrost daje podstawę do dobrego wyniku w skali całego roku, gdyż tradycyjnie w drugiej połowie roku obserwowane są wyższe wzrosty niż w pierwszej.

Dane te nie uwzględniają samochodów osobowych z homologacją ciężarową, które w zapisie CEP znajdują się po stronie pojazdów dostawczych. Według klasyfikacji Centralnej Ewidencji Pojazdów, we wrześniu 2014 roku zarejestrowano w Polsce 4 049 samochodów dostawczych o DMC do 3,5T (w tym 257 samochodów osobowych z homologacją), o 21,41% więcej niż rok wcześniej (+714 szt.) i o 21,05% (+704 szt.) więcej niż w sierpniu bieżącego roku.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 5 zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w br. w porównaniu do analogicznego okresu ub. r., w tym największy – Toyota o 57,44%. Wyniki sześciu marek wzrosły o więcej niż 10% (Renault, Forda, Opla, IVECO, Dacii oraz Hyundaia – najbardziej: o 62,73%).

Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2014 r. klienci kupili i zarejestrowali 7 651 auta tej marki, o 6,46% więcej niż w analogicznym okresie ub. roku. Udział Fiata w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 22,74%. Na pozycji wice lidera znajduje się Renault, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 5 118 szt., o 43,89% więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. Udział marki w rynku wyniósł 15,21%. Na trzecim miejscu znalazł się Peugeot. W 2014 r. klienci francuskiego producenta zarejestrowali 3 285 pojazdów dostawczych, o 14,45% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,77%. Na czwartej pozycji znajduje się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 183 szt., o 39,24% więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,46%.
Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2014r. zarejestrowano 2 685 aut dostawczych tej marki, o 4,88% więcej niż w 2013 r. Udział marki wyniósł 7,98%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2014 r. był Fiat Ducato (4 930 szt.; +11,72% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Renault Master – (3 818 szt.; +60,29%), na trzeciej Peugeot Boxer – (1 900 szt.; -9,52% r/r), a na czwartej – Mercedes Sprinter (1 749 szt.; +11,61%). Pierwszą piątkę zamyka Iveco Daily (1 412 szt.; +12,24%).


2014-10-05 11:01:19
ubezpieczenia