Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w grudniu 2013 roku


2013 rok przeszedł do historii i wszystko już wiadomo. Jaki zatem był? W porównaniu do poprzedniego roku - lepszy, gdyż według dostępnych danych CEP liczba rejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T była wyższa. Do takiego rezultatu przyczynił się wynik osiągnięty w grudniu. Sprzedaż w tym miesiącu była wyraźnie wyższa niż w analogicznymi miesiącu 2012 roku oraz w porównaniu do listopada 2013. Ogółem w 2013 roku na polskim rynku pojawiło się prawie 1,1 mln aut: nowych z krajowych salonów oraz używanych z importu. Część nowych samochodów wkrótce po rejestracji opuściła jednak polski obszar celny.

Czy był to rok udany? Odpowiedź nie wydaje się tak jednoznaczna, jak by na to wskazywały dostępne dane. W pierwszych miesiącach roku sprzedaży towarzyszył pesymizm wynikający z mniejszej liczby rejestracji w porównaniu do odpowiednich okresów 2012 roku. W drugiej połowie roku pesymizm stopniowo zmieniał się w optymizm, tym większy, im bardziej rosła sprzedaż. Pod koniec roku jednak widoczny od kilku miesięcy trend wzrostowy liczby rejestracji, zaczął tracić rozpęd. Przyczyn tego zjawiska prawdopodobnie należy upatrywać w mniejszej niż w poprzednich miesiącach skali zakupów wśród klientów instytucjonalnych. Przedłużający się proces podejmowania decyzji w sprawie derogacji podatku VAT od zakupu samochodów firmowych zwiększał bowiem szansę na kilkumiesięczną lukę derogacyjną na początku następnego roku i chwilowy powrót do oferty aut ze 100% odpisem VAT. Taka sytuacja „zawieszenia” pomiędzy końcem jednej derogacji, a początkiem obowiązywania drugiej, sprzyja zakupom instytucjonalnym i wiele firm, szczególnie tych mniejszych, mogło wstrzymywać się z planowanym nabyciem aut do wyjaśnienia się sytuacji. Tym więc trudniej prezentowane dane określić mianem absolutnie optymistycznych. Jak podkreślamy od dłuższego czasu, dostępne w momencie przygotowywania informacji prasowych dane CEP dotyczące pierwszych rejestracji, nie uwzględniają wyrejestrowań aut i ich wywozu zagranicę (dane te dostępne są z opóźnieniem), a także aktualnej specyfiki działania dealerów. Z tego powodu publikowane liczby nie odzwierciedlają rzeczywistego stanu rynku.

Podobnie jak w ubiegłych miesiącach również w grudniu zjawisko rejestrowania aut przez dealerów oraz tzw. reeksport samochodów wykrzywiły faktyczny obraz krajowego rynku. Sprzedażą aut za granicę zajmują się dziś nie tylko wyspecjalizowane firmy, ale także niektórzy klienci flotowi, dla których sprzedaż samochodów stała się sposobem na dodatkowy zarobek. Niewątpliwie wciąż sprzyja jej kurs złotego. Także część samochodów kupowanych przez osoby fizyczne trafia za granicę, co związane jest z faktem, że w tej kategorii klientów znajdują się również osoby prowadzące działalność gospodarczą. Skala reeksportu jest więc zapewne jeszcze większa niż wskazują na to dostępne dane. Nie wszystkie bowiem auta są wyrejestrowywane lub zgłaszane jako zbyte, co bywa przyczyną podwójnych rejestracji tego samego samochodu na różnych rynkach Unii.

Według danych CEP, w grudniu 2013 roku zarejestrowano w Polsce 30 992 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,T, czyli o 25,32% (+6 261 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 10,46% (+2 936 sztuk) niż w listopadzie 2013. Dane skumulowane (332 100 sztuk) wykazują wzrost sprzedaży w 2013 roku o 6,42% (20 022 sztuki). Odjęcie reeksportu sprowadza wynik 2013 roku do poziomu 294 110 aut , co oznacza wzrost na poziomie 2,69%. Nie jest to wciąż wynik ostateczny, gdyż jak już wspomniano skala zjawiska jest w rzeczywistości większa.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Według danych CEP, w grudniu 2013 roku zarejestrowano w Polsce 26 435 samochodów osobowych, o 25,49% (+5 369 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 9,74% więcej (2 347 sztuk) niż w listopadzie.

Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według CEP, w 2013 roku zarejestrowano w Polsce 289 912 samochodów osobowych, o 6,31% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez CEPiK (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA Polska znajduje się na 10. pozycji wśród rynków Europy i jest jednym z czterech rynków w czołowej 10. krajów, które po jedenastu miesiącach 2013 roku (ostatnie dostępne dane) notowały wzrosty sprzedaży. Niestety, nawet bez uwzględnienia reeksportu, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej nie daje powodu do zadowolenia.

Spojrzenie na rynek od strony tzw. indeksu chłonności zmienia znacząco perspektywę. W listopadzie (ostatnie dostępne dane) wyniósł on w Polsce zaledwie 6,9 szt., co plasuje nasz kraj (niezmiennie od dłuższego czasu) na 23. pozycji pośród 29 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in. Czechy (14,6 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 11,0 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (24,3 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł na koniec listopada 23,1 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w grudniu ok. 2 800 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda nieco inaczej. Liczba zarejestrowanych w grudniu aut, które pozostały w kraju sięgnęła nieco ponad 23,6 tys. szt., a w ciągu całego 2013 roku wyniosła ok. 251,9 tys. pojazdów (w tym czasie 37 990 samochodów zostało wysłanych za granicę). Rzeczywisty udział reeksportu po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie w rzeczywistości o kilka punktów procentowych wyższy.

W grudniu 2013 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł ok. 40,5%, co oznacza wzrost wobec poprzedniego miesiąca. Udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł ponad 59,4%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że użytkownicy instytucjonalni kupili 15 728 aut.
Uwzględnienie w prezentacji reeksportu komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 2 800 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju właśnie przez klientów instytucjonalnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji zostało, lub zostanie wywieziona za granicę.
Polski rynek klienta instytucjonalnego niewiele się zmienia. Poziom rejestracji samochodów przez firmy leasingowe i zajmujące się wynajmem długoterminowym jest zbliżony do notowanego w roku 2010. Mamy więc do czynienia z wymianą aut finansowanych w okresie trzyletnim. W sumie w 2013 roku firmy zarejestrowały ponad 168 tysięcy samochodów. Liczba ta oznacza udział na poziomie ponad 58%. Po uwzględnieniu reeksportu liczba ta przekracza 130,6 tys. szt.

Oczywiście wynik ten nie odzwierciedla w pełni rynku klienta instytucjonalnego. Ze względu na specyfikę CEPiK część firm – osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych klasyfikowanych jest po stronie klienta indywidualnego. Na podstawie dotychczas obserwowanych trendów można przypuszczać, iż udział klienta instytucjonalnego jest więc zdecydowanie wyższy.

W 2013 roku zakupy na potrzeby własne (tzw. prywatny użytek) zamknęły się liczbą 121,2 tys. aut, o 1,35% wyższą niż przed rokiem.

W grudniu marki popularne zanotowały wzrost w porównaniu do grudnia 2012 roku o 27,13%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie o 8,71% W 2013 roku wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 6,02%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 12,21%.

Na czele marek premium w 2013 roku znalazło się BMW
(6 269 szt.; +12,85% r/r; udział w rynku 24,76%), przed firmą Audi (5 573 szt.; +9,04%; udział 22,01%), Mercedes (5 517 szt.; +15,23%; udział 21,79%; w niniejszym rankingu nie uwzględniono modeli dostawczych Mercedesa, m.in. modelu Citan, rejestrowanych jako samochody osobowe. Po ich uwzględnieniu marka znalazłaby się na drugiej pozycji w rankingu), Volvo (4 913 szt.; +9,67%; udział 19,41%) oraz Lexus (827 szt.; 48,47%; udział 3,27%).

Udział marek premium w całym rynku wyniósł 8,84%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, pięć (Opel, Nissan, Fiat, Citroen oraz Honda) zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w bieżącym roku w porównaniu do poprzedniego roku.

Wyniki siedmiu marek wzrosły o więcej niż 10% (Skoda, Volkswagen, Toyota – najbardziej – o 18,26%,, Ford, Kia, Renault oraz Dacia). Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. W 2013 roku klienci kupili i zarejestrowali 36 395 aut tej marki, o 13,09% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody wyniósł 12,55%.

Na pozycji wice lidera utrzymał się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 26 133 sztuki, o 13,36% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,01%.

Na trzecim miejscu znajduje się Toyota. W 2013 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 23 476 samochodów, o 18,26% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,10%. Na czwartej pozycji znajduje się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 19 652 sztuki, o 16,12% więcej niż w 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,78%. Na piątej pozycji jest Opel. W 2013 r. zarejestrowano 18 827 aut tej marki, o 3,54% mniej niż w 2012 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,49%.

Najczęściej kupowanym modelem w 2013 roku była Skoda Octavia (11 463 szt.; -26,21% r/r), za którą uplasował się drugi model czeskiego producenta – Skoda Fabia (10 800 szt.; +21,35% r/r), następnie Ford Focus (8 024 szt.; +19,81% r/r) oraz VW Golf (7 730 szt. +32,23% r/r). Pierwszą piątkę zamyka Opel Astra (7 554 szt.; -16,03% r/r).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH

Według danych uzyskanych z systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów, w grudniu 2013 roku zarejestrowano w Polsce 4 557 samochodów dostawczych o DMC do 3,5T, o 24,34% (+892 sztuki) więcej niż rok wcześniej i o 14,84% więcej (+589 sztuk) niż w listopadzie. W sumie, według CEP, od początku roku zarejestrowano w Polsce 42 188 samochodów dostawczych, o 7,15% (+2 815 sztuk) więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku. Warto zauważyć, że rynek aut osobowych jest prawie siedmiokrotnie wyższy od rynku pojazdów dostawczych.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, cztery zanotowały spadki liczby aut zarejestrowanych w okresie 2013 roku w porównaniu do poprzedniego roku, w tym największy – Nissan o 25,03%. Wyniki czterech marek wzrosły o więcej niż 10% (Peugeot, Dacia – najbardziej, o 98,46%, Toyota –oraz Hyundai).

Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2013 roku klienci kupili i zarejestrowali 9 921 aut tej marki, o 3,34% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Fiata w polskim rynku samochodów dostawczych wyniósł 23,52%. Na pozycji wice lidera znajduje się Peugeot, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 5 733 sztuki, o 33,61% więcej niż w 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 13,59%. Na trzecim miejscu utrzymuje się Renault. W 2013 roku klienci francuskiego producenta zarejestrowali 4 880 samochodów dostawczych, o 5,79% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,57%. Na czwartej pozycji znajduje się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 459 sztuk, o 1,92% więcej niż w 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,20%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W ciągu 2013r. zarejestrowano 3 032 auta dostawcze tej marki, o 2,64% więcej niż w 2012 roku. Udział marki wyniósł 7,19%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w r. był Fiat Ducato (6 074 szt.; +20,04% r/r). Na 2 pozycji uplasował się Renault Master – (3 710 szt.; +11,78% r/r), na 3 – Peugeot Boxer (2 755 szt.; +20,73% r/r), a na 4 - Peugeot Partner (2 573 szt. +54,63%). Pierwszą piątkę zamyka Mercedes Sprinter (2 202 szt.; -1,34% r/r).


2014-01-03 15:58:43
ubezpieczenia