Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w listopadzie 2013 roku


Choć listopad to kolejny miesiąc, w którym według dostępnych danych CEP wzrosła liczba rejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T w porównaniu do analogicznego miesiąca ub. roku, wzrosty nie są już tak spektakularne jak w poprzednim miesiącu. Co więcej, sprzedaż listopadowa w przeciwieństwie do poprzednich lat jest mniejsza w stosunku do października, a wynik skumulowany (po 11 miesiącach 2013r.) nadal jest co prawda wyższy w porównaniu z analogicznym okresem 2012 r., ale w mniejszym stopniu niż po 10 miesiącach.

RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3.5T

Wydaje się, że widoczny od kilku miesięcy trend wzrostowy liczby rejestrowanych aut, traci rozpęd. Przyczyny tego zjawiska prawdopodobnie należy poszukiwać m.in. w mniejszej niż w poprzednich miesiącach skali zakupów wśród klientów instytucjonalnych. Przedłużający się proces podejmowania decyzji w sprawie derogacji podatku VAT od zakupu samochodów firmowych zwiększa bowiem szansę na kilkumiesięczną lukę derogacyjną na początku przyszłego roku i chwilowy powrót do oferty sprzedawców aut ze 100% odpisem tego podatku. Taka sytuacja „zawieszenia” pomiędzy końcem obecnej derogacji, a początkiem obowiązywania nowej, sprzyjałaby zakupom instytucjonalnym i wiele firm, szczególnie tych mniejszych, lub zainteresowanych autami droższymi może dziś wstrzymywać się z zakupem aut do momentu wyjaśnienia sytuacji. Dlatego też prezentowane dane, w kontekście obserwowanego spowolnienia dynamiki wzrostu, trudno określić mianem optymistycznych.

Oceniając bieżącą sytuację należy także pamiętać, że dostępne w momencie przygotowywania informacji prasowych dane CEP dotyczące pierwszych rejestracji, nie uwzględniają wyrejestrowań aut i ich wywozu za granicę (dane te pojawiają się z pewnym opóźnieniem). Dane te nie pozwalają również na dokładną analizę rejestracji dealerów. Niektórzy z nich poza zwiększonym poziomem rejestracji aut „własnych”, rejestrują także na siebie cieszące się dużym zainteresowaniem za granicą auta marek konkurencyjnych. Po co? No cóż, odpowiedź na to pytanie jest raczej prosta. Biorąc powyższe pod uwagę, można z całą pewnością stwierdzić, iż prezentowane na tym etapie liczby nie odzwierciedlają rzeczywistego stanu polskiego rynku.

Sprzedażą aut za granicę zajmują się dziś nie tylko wyspecjalizowane firmy oraz niektórzy dealerzy, ale także - na coraz większą skalę - przedsiębiorstwa klasyfikowane w grupie firm leasingowych i CFM oraz niektórzy klienci flotowi, dla których sprzedaż samochodów stała się sposobem na dodatkowy zarobek. Także część samochodów kupowanych przez osoby fizyczne trafia za granicę, co związane jest z faktem, że w tej kategorii klientów znajdują się również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne. Niestety, w przypadku tej grupy przeprowadzenie pełnej analizy nie jest możliwe. Tak więc skala reeksportu jest zapewne jeszcze większa niż wskazują na to dostępne dane, gdyż nie wszystkie auta są wyrejestrowywane lub zgłaszane jako zbyte, co bywa przyczyną podwójnych rejestracji tego samego pojazdu na różnych rynkach Unii.

Według danych CEP, w listopadzie 2013 roku zarejestrowano w Polsce 28 059 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,T, czyli o 4,34% (+1 166 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 8,75% (-2 689 sztuk) mniej niż w październiku. Dane skumulowane (301 111 sztuk) wykazują po jedenastu miesiącach wzrost sprzedaży o 4,79% (13 764 sztuki). Odjęcie reeksportu sprowadza wynik za 11 miesięcy bieżącego roku do poziomu 266 432 aut, co oznacza wzrost na poziomie 0,74%. Nie jest to jednak wynik ostateczny, gdyż jak już wspomniano skala zjawiska jest w rzeczywistości większa.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Według danych CEP, w listopadzie 2013 roku zarejestrowano w Polsce 24 091 samochodów osobowych, o 4,07% (+943 sztuki) więcej niż rok wcześniej i o 8,64% mniej(2 277 sztuk) niż w październiku.

Dane skumulowane wykazują po jedenastu miesiącach wzrost sprzedaży. W sumie, według CEP, od początku roku zarejestrowano w Polsce 263 480 samochodów osobowych, o 4,71% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku. W porównaniu do października bieżącego roku, poziom wzrostu nieco zmalał.

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez CEPiK (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA Polska znajduje się na 10. pozycji wśród rynków Europy i jest jednym z czterech rynków w czołowej 10. krajów, które po dziesięciu miesiącach (ostatnie dostępne dane) notowały wzrosty sprzedaży. Niestety, nawet bez uwzględnienia reeksportu, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej nie daje powodu do zadowolenia.

Spojrzenie na rynek od strony tzw. wskaźnika chłonności znacząco zmienia perspektywę. W październiku wyniósł on zaledwie 6,3 aut zarejestrowanych na 1000 mieszkańców , co plasuje nasz kraj (niezmiennie od dłuższego czasu) dopiero na 23. pozycji pośród 29 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in. Czechy (13,2 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 9,9 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (22,3 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł na koniec października 21 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w listopadzie ok. 3 100 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda nieco inaczej. Liczba zarejestrowanych w listopadzie aut, które pozostały w kraju sięgnęła niecałe 21 tys. szt., a w ciągu jedenastu miesięcy wyniosła ok. 229 tys. pojazdów. W tym czasie 34 679 samochodów (niemal 14% całości rynku) zostało wysłanych za granicę). Rzeczywisty udział reeksportu po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie w rzeczywistości o kilka punktów procentowych wyższy.

W listopadzie 2013 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł ok. 39%, co oznacza wzrost wobec poprzedniego miesiąca. Udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł ponad 61%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że użytkownicy instytucjonalni kupili 14 703 auta.

Uwzględnienie w prezentacji reeksportu komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 3 100 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju właśnie przez klientów instytucjonalnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji zostało, lub zostanie wywieziona za granicę.
Polski rynek klienta instytucjonalnego niewiele się zmienia. Poziom rejestracji samochodów przez firmy leasingowe i zajmujące się wynajmem długoterminowym jest zbliżony do notowanego w roku 2010. Mamy więc do czynienia z wymianą aut finansowanych w okresie trzyletnim. W sumie od początku roku firmy zarejestrowały i wykorzystują w kraju niecałe 153 tysięcy samochodów. Liczba ta oznacza udział na poziomie około 58%.

Oczywiście wynik ten nie odzwierciedla w pełni rynku klienta instytucjonalnego. Ze względu na specyfikę CEPiK część firm – osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych klasyfikowanych jest po stronie klienta indywidualnego. Na podstawie dotychczas obserwowanych trendów można przypuszczać, iż udział klienta instytucjonalnego jest więc zdecydowanie wyższy.

W ciągu jedenastu miesięcy zakupy na potrzeby własne (tzw. prywatny użytek) zamknęły się liczbą 110,5 tys. aut, o 0,61% niższą niż przed rokiem.

W listopadzie marki popularne zanotowały wzrost w porównaniu do listopada 2012 roku o 3,62%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie o 13,48% Po jedenastu miesiącach bieżącego roku wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 4,27%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 12,54%.

Na czele marek premium w 2013 roku znalazło się BMW (5 812 szt.; +16,26% r/r; udział w rynku 25,08%), przed firmą Mercedes (5 022 szt.; +14,42%; udział 21,67%), Audi (5 010 szt.; +6,80%; udział 21,62%), Volvo (4 524 szt.; +11,24%; udział 19,53%) oraz Lexus (744 szt.; 44,75%; udział 3,21%).

Udział marek premium w całym rynku wyniósł 8,89%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, sześć (Opel, Chevrolet, Nissan, Fiat, Citroen oraz Honda) zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w okresie styczeń – listopad bieżącego roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Wyniki ośmiu marek wzrosły o więcej niż 10% (Skoda, Volkswagen, Toyota, Ford, Kia– najbardziej – o 13,47%, Hyundai, Renault oraz Dacia). Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. W 2013 roku klienci kupili i zarejestrowali 33 399 aut tej marki, o 11,61% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody wyniósł 12,68%.
Na pozycji wice lidera utrzymał się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 23 773 sztuki, o 12,06% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,02%.
Na trzecim miejscu znajduje się Toyota. W 2013 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 21 040 samochodów, o 15,63% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,99%. Na czwartej pozycji znajduje się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 17 686 sztuk, o 12,72% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,71%. Na piątej pozycji jest Opel. W ciągu 11 miesięcy 2013 r. zarejestrowano 17 042 auta tej marki, o 5,14% mniej niż w tym samym okresie 2012 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,47%.

Najczęściej kupowanym modelem w okresie styczeń-listopad 2013 roku była Skoda Octavia (10 532 szt.; -28,60% r/r), za którą uplasował się drugi model czeskiego producenta – Skoda Fabia (10 132 szt.; +21,79% r/r), następnie Ford Focus (7 331 szt.; +20,62% r/r) oraz VW Golf (7 104 szt. +31,09% r/r). Pierwszą piątkę zamyka Opel Astra (6 869 szt.; -16,69% r/r).

Obserwowany wzrost liczby rejestracji samochodów osobowych na polskim rynku sprawia, że IBRM SAMAR utrzymuje swą prognozę całoroczną. Przewidujemy, iż sprzedaż samochodów osobowych w całym roku osiągnie poziom nieco ponad 280 tys. aut. Liczba ta może ulec zmianie, gdyż wciąż nie wiadomo, kiedy ostatecznie przepisy dotyczące odliczenia podatku VAT zostaną wdrożone przez Ministerstwo Finansów, co może rzutować na grudniowe rezultaty.

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH

Według danych uzyskanych z systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów, w listopadzie 2013 roku zarejestrowano w Polsce 3 968 samochodów dostawczych o DMC do 3,5T, o 5,95% (+223 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 9,41% mniej (-412 szt.) niż w październiku. W sumie, według CEP, od początku roku zarejestrowano w Polsce 37 631 aut dostawczych, o 5,39% (+1 923 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. W przeciwieństwie do aut osobowych, w przypadku samochodów dostawczych zjawisko reeksportu wydaje się mieć marginalne znaczenie.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 5 zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w okresie styczeń – listopad br. w porównaniu do analogicznego okresu ub. r., w tym największy – Nissan o 29,34%. Wyniki czterech marek wzrosły o więcej niż 10% (Peugeot, Toyota, Dacia– najbardziej – o 81,28% oraz Hyundai).

Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2013 r. klienci kupili i zarejestrowali 9 001 aut tej marki, o 2,60% więcej niż w analogicznym okresie ub. roku. Udział Fiata w polskim rynku aut osobowych wyniósł 23,92%. Na pozycji wice lidera znajduje się Peugeot, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 5 294 szt., o 32,71% więcej niż w analogicznym okresie 2012 r. Udział marki w rynku wyniósł 14,07%. Na trzecim miejscu utrzymuje się Renault. W 2013 r. klienci francuskiego producenta zarejestrowali 4 289 pojazdów dostawczych, o 2,56% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,40%. Na czwartej pozycji znajduje się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 048 szt., o 0,03% więcej niż w analogicznym okresie 2012 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,10%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W ciągu 11 miesięcy 2013r. zarejestrowano 2 715 aut dostawczych tej marki, o 2,45% więcej niż w 2012 r. Udział marki wyniósł 7,21%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w okresie styczeń-listopad 2013 r. był Fiat Ducato (5 572 szt.; +20,89% r/r). Na 2 pozycji uplasował się Renault Master – (3 295 szt.; +10,24% r/r), na 3 – Peugeot Boxer (2 539 szt.; +19,48% r/r), a na 4 - Peugeot Partner (2 384 szt. +53,51%). Pierwszą piątkę zamyka Mercedes Sprinter (1 971 szt.; -1,20% r/r).


2013-12-05 15:05:29
ubezpieczenia