Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w lutym 2014 roku


Luty to kolejny miesiąc, w którym według dostępnych danych CEP liczba rejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T wzrosła w porównaniu do analogicznego miesiąca ub. roku. Sprzedaż lutowa była również większa w stosunku do stycznia bieżącego roku. Co więcej, pod względem liczby zarejestrowanych samochodów osiągnięty wynik był najlepszym od niemal dwóch lat.

Analizując bieżące dane można stwierdzić, iż sytuacja stopniowo się poprawia. Luty jest dziewiątym miesiącem z rzędu, w którym zanotowano wzrost liczby rejestrowanych aut w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Przyczyn takiego stanu rzeczy należy upatrywać – podobnie jak w ubiegłym miesiącu - w jednoczesnym występowaniu dwóch zjawisk, które wpłynęły istotnie na sprzedaż, tj: trwającej akcji wyprzedażowej modeli wyprodukowanych w 2013 roku oraz dynamicznym wzroście sprzedaży samochodów osobowych posiadających homologację ciężarową, tzw. „aut z kratką”. Nabycie ich uprawnia klienta instytucjonalnego do odliczenia pełnej wartości podatku zawartego w cenie auta, co związane jest z tzw. „okienkiem derogacyjnym”. Przedłużający się proces wdrożenia w życie nowelizacji ustawy o podatku VAT, utrzymującej ograniczenie poziomu odliczenia tego podatku przez przedsiębiorców kupujących auta, spowodował powstanie kilkumiesięcznej luki derogacyjnej (według zapowiedzi władz mającą trwać do końca marca). W jej efekcie tymczasowo powróciły do oferty sprzedawców samochody osobowe z homologacją ciężarową, których nabycie uprawnia do odliczenia pełnej wartości podatku zawartego w cenie auta. Taka sytuacja „zawieszenia” pomiędzy końcem starej derogacji, a początkiem obowiązywania nowej, sprzyja zakupom instytucjonalnym. Wiele firm, szczególnie tych mniejszych, lub zainteresowanych autami droższymi postanowiło wykorzystać tę sytuację.

Początkowo wzrost liczby rejestracji aut z „kratką” nie był aż tak dynamiczny jak się spodziewano pod koniec ubiegłego roku. Wiązało się m.in. z długotrwałą procedurą homologacyjną oraz chwilową ograniczoną dostępnością samochodów spełniających warunki homologacyjne. W rezultacie, w styczniu zarejestrowano zaledwie nieco ponad 2 tys. takich aut. W lutym – zgodnie z przewidywaniami - sytuacja ta zmieniła się diametralnie. Liczba zamówień na auta osobowe posiadające homologację ciężarową złożona w styczniu była bardzo duża i znaczna ich część znalazła w lutym swój finał w postaci rejestracji. Dzięki temu statystyki lutowe wykazały o wiele większy wzrost liczby rejestrowanych samochodów, znacznie przekraczający poziom zanotowany w styczniu.

Podobna sytuacja może mieć miejsce również w marcu, który zgodnie z zapowiedzią władz, jest ostatnim miesiącem, w którym będzie można skorzystać ze 100-procentowego odliczenia podatku VAT. 1 kwietnia mają bowiem wejść w życie znowelizowane przepisy dotyczące podatku VAT, opracowane na podstawie nowej derogacji, w ramach których możliwe będzie odliczenie tylko 50% VAT zawartego w cenie samochodu. Przedsiębiorca, który zechce odliczyć podatek w całości, będzie musiał zadeklarować, że nabyty samochód wykorzysta wyłącznie do celów gospodarczych oraz prowadzić przez cały okres użytkowania auta dokładną ewidencję jego przebiegu.

Według danych CEP, w lutym bieżącego roku zarejestrowano w Polsce 35 893 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,T, czyli o 33,48% (+9 001 sztuki) więcej niż rok wcześniej i o 11,07% (+3 577 sztuk) niż w styczniu 2014 roku. Dane skumulowane (68 209 sztuk) wykazują wzrost sprzedaży w 2014 roku o 20,14% (11 435 sztuki).

Tylko 3 marki z pierwszych dziesięciu zanotowało spadek liczby zarejestrowanych aut po pierwszych dwóch miesiącach roku.
Obserwowane od dłuższego czasu zjawisko reeksportu, szacowane w lutym na poziomie niecałych 3000 zarejestrowanych i po rejestracji wywiezionych aut, ma niewielki wpływ na obserwowane dzisiaj wzrosty. Reeksport jest ściśle związany z kursami walut, które obecnie sprzyjają sprzedaży aut za granicę. Jego uwzględnienie w statystykach wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w lutym wchłonął około 33 tys. aut. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej, nie wszystkie dane były dostępne.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Analiza IBRM SAMAR przygotowana na podstawie danych CEP, wskazuje, że w lutym 2014 roku zarejestrowano w Polsce 32 323 samochodów osobowych, o 34,72% (+8 331 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 11,62%(3 365 sztuk) więcej niż w styczniu bieżącego roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w 2014 roku zarejestrowano w Polsce 61 281 samochodów osobowych, o 22,04% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

IBRM SAMAR uwzględnia w prezentowanej statystyce samochody osobowe oraz auta ciężarowe „zbudowane” na bazie samochodów osobowych, co zostało potwierdzone poprzez odpowiednie dokumenty homologacyjne. Auta z tej drugiej grupy są w rzeczywistości użytkowane jak „zwykłe" samochody osobowe. Jedynym powodem ich rejestracji w grupie samochodów ciężarowych jest istniejąca obecnie w Polsce specyfika podatkowa, umożliwiająca odliczenie pełnej wartości podatku VAT zawartego w cenie auta. Do grupy aut osobowych nie zaliczono tzw. minibusów, które mimo traktowania ich przez obecnie obowiązujące przepisy jako samochody osobowe, ze względu na swoją konstrukcję obsługiwane sa przez działy samochodów dostawczych.

W lutym zarejestrowano 9 015 samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli tzw. „kratek”, o 346,95% (+6 998 sztuk) więcej niż w styczniu oraz o 17 236,54% (+8 963 sztuki) w porównaniu do lutego 2013 roku. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy br. zarejestrowano w sumie 11 032 aut z „kratką”, o 4 781,42% więcej (+10 806 szt.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez CEPiK (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe, minibusy oraz auta z „kratką”, czyli w lutym wykaże 32 595 szt.) Polska rozpoczęła 2014 rok na 8. pozycji wśród rynków Europy i jest jednym z 7 rynków w czołowej 10. krajów, które w styczniu (najnowsze dostępne dane) zanotowały wzrosty sprzedaży. Niestety, nawet bez uwzględnienia reeksportu, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej nie daje powodu do zadowolenia.

Spojrzenie na rynek od strony tzw. wskaźnika chłonności znacząco zmienia perspektywę. W styczniu wyniósł on w Polsce zaledwie 0,8 szt., co plasuje nasz kraj (niezmiennie od dłuższego czasu) na 23. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską wciąż klasyfikowane są Czechy (1,3 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 1,0 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (2,3 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł na początku 2014 roku 2,0 zarejestrowane samochody na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w lutym ok. 2 800 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda nieco inaczej. Liczba zarejestrowanych w lutym aut, które pozostały w kraju sięgnęła 29,5 tys. szt. Udział zaobserwowanego reeksportu w lutowej sprzedaży wyniósł ponad 8,59%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie w o kilka punktów procentowych wyższy.

W lutym 2014 roku, według oryginalnego zapisu w bazach CEP, udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł ok. 46,84%, co oznacza spadek wobec poprzedniego miesiąca. Udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 53,16%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że użytkownicy instytucjonalni kupili w lutym 12 534 auta. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Biorąc pod uwagę specyfikę polskiego rynku i doliczając do danych dotyczących samochodów osobowych informację o rejestracji tzw. aut z kratką rozkład sprzedaży pomiędzy poszczególnymi grupami klientów zmieni się: udział osób fizycznych w rejestracji „wszystkich” samochodów osobowych wynosi 41,32%, natomiast firm 58,68%. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może charakteryzować się jeszcze większą przewagą nabywców instytucjonalnych.

Uwzględnienie w prezentacji reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 2 800 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju właśnie przez klientów instytucjonalnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji zostało, lub zostanie wywieziona za granicę.

Oczywiście wynik ten nie odzwierciedla w pełni rynku klienta instytucjonalnego. Ze względu na specyfikę CEPiK część firm – osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych klasyfikowanych jest po stronie klienta indywidualnego. Na podstawie dotychczas obserwowanych trendów można przypuszczać, iż udział klienta instytucjonalnego jest więc zdecydowanie wyższy.

W lutym marki popularne zanotowały wzrost w porównaniu do lutego 2013 roku o 30,32%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie o 86,85% . W 2014 roku wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 19,66%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 53,92%.

Na czele marek premium (bez uwzględnienia dostawczych modeli Mercedesa rejestrowanych jako auta osobowe) w 2014 roku znalazło się BMW (1 362 szt.; +74,39% r/r; udział w rynku 25,56%), przed firmą Volvo (1 273 szt.; +71,33%; udział 23,89%), Audi (1 232 szt.; +43,93%; udział 23,12%), Mercedes (717 szt.; +5,91%; udział 13,46%) oraz Lexus (211 szt.; +154,22%; udział 3,96%). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 8,77%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, pięć (Hyundai, Kia, Nissan, Fiat oraz Chevrolet) zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w bieżącym roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki 7 marek wzrosły o więcej niż 10% (Skoda, Volkswagen, Toyota– najbardziej: o 68,38% -, Opel, Renault, Peugeot, Dacia). Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku zachowuje Skoda. W 2014 roku klienci kupili i zarejestrowali 8 995 aut tej marki, o 31,12% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody wyniósł 14,68%. Na pozycji wice lidera znalazł się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 985 sztuk, o 45,86% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Udział marki wyniósł 11,40%.

Na trzecim miejscu znajduje się Toyota. W 2014 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 6 038 samochodów, o 68,38% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,85%. Na czwartej pozycji znajduje się Opel, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 092 sztuki, o 33,64% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,68%. Na piątej pozycji jest Ford. W 2014r. zarejestrowano 3 820 aut tej marki, o 5,21% więcej niż w tym samym okresie 2013 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,23%.

Najczęściej kupowanym modelem w 2014 roku była Skoda Octavia (2 786 szt.; +41,35% r/r), za którą uplasowała się Toyota Auris (2 175 szt.; +165,89% r/r), następnie Skoda Fabia (1 934 szt.; -18,77% r/r) oraz Volkswagen Passat (1 739 szt. +99,66% r/r). Pierwszą piątkę zamyka Ford Focus (1 664 szt.; +18,10% r/r).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Analiza IBRM SAMAR, przygotowana na podstawie danych CEP, wskazuje, że w lutym 2014 roku zarejestrowano w Polsce 3 570 samochodów dostawczych, o 23,15% (+671 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 6,31% (212 sztuk) niż w styczniu bieżącego roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w 2014 roku zarejestrowano w Polsce 6 928 samochodów dostawczych, o 5,58% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Dane te nie uwzględniają samochodów osobowych z homologacją ciężarową, które w zapisie CEP znajdują się po stronie pojazdów dostawczych. Według klasyfikacji Centralnej Ewidencji Pojazdów, w lutym 2014 roku zarejestrowano w Polsce 12 313 samochodów dostawczych o DMC do 3,5T (w tym 9 015 samochodów osobowych z homologacją), o 342,75% (+9 532 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 139,37% (+7 169 szt.) niż w styczniu bieżącego roku.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 6 zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w br. w porównaniu do analogicznego okresu ub. r., w tym największy – IVECO o 32,71%. Wyniki pięciu marek wzrosły o więcej niż 10% (Forda, Mercedesa, Opla, Hyundaia – najbardziej: o 162,07% - oraz Dacii).

Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2014 r. klienci kupili i zarejestrowali 1 669 aut tej marki, o 8,03% więcej niż w analogicznym okresie ub. roku. Udział Fiata w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 24,09%. Na pozycji wice lidera znajduje się Peugeot, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 938 szt., o 20,31% mniej niż w analogicznym okresie 2013 r. Udział marki w rynku wyniósł 13,54%. Na trzecim miejscu znalazło się Renault. W 2014 r. klienci francuskiego producenta zarejestrowali 741 pojazdów dostawczych, o 2,92% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,70%. Na czwartej pozycji znajduje się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 639 szt., o 35,38% więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,22%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2014r. zarejestrowano 582 auta dostawcze tej marki, o 20,75% więcej niż w 2013 r. Udział marki wyniósł 8,40%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2014 r. był Fiat Ducato (997 szt.; +16,88% r/r). Na 2 pozycji uplasował się Peugeot Boxer – (601 szt.; -6,97%), na 3 – Renault Master (534 szt.; +8,76% r/r), a na 4 – Mercedes Sprinter (410 szt.; 39,46%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (346 szt.; +26,74%).


2014-03-04 17:34:16
ubezpieczenia