Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w marcu 2014 roku


Marzec to kolejny miesiąc, w którym według dostępnych danych CEP liczba rejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T wzrosła w porównaniu do analogicznego miesiąca ub. roku. Sprzedaż marcowa była również większa w stosunku do lutego bieżącego roku. Co więcej, pod względem liczby zarejestrowanych samochodów osiągnięty wynik był najlepszy od grudnia 2010 roku.

Marzec jest też dziesiątym miesiącem z rzędu, w którym zanotowano wzrost liczby rejestrowanych aut w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Podobnie jak w ubiegłym miesiącu i w całym pierwszym kwartale br. przyczyn takiego stanu rzeczy w marcu należy upatrywać w jednoczesnym występowaniu dwóch zjawisk, które wpłynęły istotnie na wielkość sprzedaży w tym okresie: trwającej akcji wyprzedażowej modeli wyprodukowanych w 2013 roku oraz dynamicznym wzroście sprzedaży samochodów osobowych posiadających homologację ciężarową N1, tzw. „aut z kratką”. To ostatnie zjawisko związane było z tzw. „okienkiem derogacyjnym”, czyli okresem pomiędzy końcem obowiązywania przepisów opracowanych wg starej derogacji, a początkiem obowiązywania nowych rozwiązań prawnych. Do oferty producentów powróciły tymczasowo samochody osobowe z homologacją ciężarową, których nabycie uprawniało do odliczenia pełnej wartości podatku zawartego w cenie auta, co dla wielu firm stanowiło istotną zachętę do zakupu aut. Wiele firm, szczególnie tych mniejszych, lub zainteresowanych autami droższymi postanowiło wykorzystać tę sytuację.

Początkowo wzrost liczby rejestracji aut z „kratką” nie był aż tak dynamiczny jak się spodziewano pod koniec ubiegłego roku. Wiązało się m.in. z długotrwałą procedurą homologacyjną oraz chwilową ograniczoną dostępnością samochodów spełniających warunki homologacyjne.

W rezultacie, w styczniu zarejestrowano zaledwie nieco ponad 2 tys. takich aut. W lutym sytuacja ta zmieniła się diametralnie, a liczba zakupionych „kratek” wzrosła w tym miesiącu do ponad 9 tys. sztuk.

Podobna sytuacja miała miejsce również w marcu, który zgodnie z zapowiedzią władz, był ostatnim miesiącem, w którym można było skorzystać ze 100-procentowego odliczenia podatku VAT. Nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorców pospieszyło z zakupami, by zdążyć zarejestrować auto przed końcem miesiąca. 1 kwietnia weszły bowiem w życie znowelizowane przepisy dotyczące podatku VAT, opracowane na podstawie nowej derogacji, w ramach których możliwe jest odliczenie tylko 50% VAT zawartego w cenie samochodu. Przedsiębiorca, który zechce odliczyć podatek w całości, będzie musiał zadeklarować, że nabyty samochód wykorzysta wyłącznie do celów gospodarczych oraz prowadzić przez cały okres użytkowania auta dokładną ewidencję jego przebiegu.

Według danych CEP, w marcu bieżącego roku zarejestrowano w Polsce 39 861 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,T, czyli o 39,22% (+11 230 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 11,05% (+3 965 sztuk) więcej niż w lutym 2014 roku. Dane skumulowane (108 073 sztuki) wykazują wzrost sprzedaży w 2014 roku o 26,54% (22 668 sztuk).

Tylko dwie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały spadek liczby zarejestrowanych aut po pierwszym kwartale 2014 roku: Kia oraz Fiat.

Około 6% aut (2 400 sztuk) spośród zarejestrowanych w Polsce w marcu zostało wywiezione z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw reeksportu. Jego poziom, w porównaniu do poprzednich miesięcy nieznacznie się zmniejszył. Zjawisko to obserwowane od dłuższego czasu na rynku polskim w niewielkim stopniu wpływa dzisiaj na obserwowane wzrosty. Reeksport jest ściśle związany z kursami walut, które wciąż sprzyjają sprzedaży aut za granicę. Jego uwzględnienie w statystykach wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w marcu wchłonął niecałe 37, 5 tys. aut. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej, nie wszystkie dane były dostępne.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Analiza IBRM SAMAR przygotowana na podstawie danych CEP, wskazuje, że w marcu 2014 roku zarejestrowano w Polsce 35 571 samochodów osobowych, o 41,45% (+10 424 sztuki) więcej niż rok wcześniej i o 10,05% (3 247 sztuk) więcej niż w lutym bieżącego roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w 2014 roku zarejestrowano w Polsce 96 853 samochody osobowe, o 28,52% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

IBRM SAMAR uwzględnia w prezentowanej statystyce samochody osobowe oraz auta ciężarowe „zbudowane” na bazie samochodów osobowych, co zostało potwierdzone poprzez odpowiednie dokumenty homologacyjne. Auta z tej drugiej grupy są w rzeczywistości użytkowane jak „zwykłe" samochody osobowe. Jedynym powodem ich rejestracji w grupie samochodów ciężarowych jest istniejąca obecnie w Polsce specyfika podatkowa, umożliwiająca odliczenie pełnej wartości podatku VAT zawartego w cenie auta. Do grupy aut osobowych nie zaliczono tzw. minibusów, które mimo traktowania ich przez obecnie obowiązujące przepisy jako samochody osobowe, ze względu na swoją konstrukcję obsługiwane są przez działy samochodów dostawczych.

W marcu zarejestrowano 11 068 samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli tzw. „kratek”, o 22,77% (+2 053 sztuki) więcej niż w lutym oraz o 30 644,44% (+11 032 sztuki) w porównaniu do marca 2013 roku. W ciągu pierwszych trzech miesięcy br. zarejestrowano w sumie 22 100 aut z „kratką”, o 8 335,11% więcej (+21 838 szt.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez CEPiK (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe, minibusy oraz auta z „kratką”, czyli w marcu wykaże 32 595 szt.) Polska rozpoczęła 2014 rok na 8. pozycji wśród rynków Europy i jest jednym z 7 rynków w czołowej 10. krajów, które w lutym (najnowsze dostępne dane) zanotowały wzrosty sprzedaży. Niestety, nawet bez uwzględnienia reeksportu, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej nie daje powodu do zadowolenia. Cieniem kładzie się ranking naszego kraju opracowany na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Chociaż obserwowany silny wzrost cieszy, to jednak wartość wskaźnika na poziomie 1,6 szt., plasuje Polskę (niezmiennie od dłuższego czasu) dopiero na 23. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in. Czechy (2,6 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 2,0 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (4,4 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł w lutym 2014 roku 3,8 zarejestrowane samochody na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w marcu ok. 2 400 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda nieco inaczej. Liczba zarejestrowanych w marcu aut, które pozostały w kraju sięgnęła powyżej 33,1 tys. szt. Udział zaobserwowanego reeksportu w marcowej sprzedaży samochodów osobowych wyniósł ponad 6,74%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie o kilka punktów procentowych wyższy.

W marcu 2014 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł zaledwie 28,36%. Uwzględniając po stronie firm wszystkie zarejestrowane auta z homologacją ciężarową, udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych przekroczył poziom 70% (71,63%). W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w marcu 25 481 aut. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może charakteryzować się jeszcze większą przewagą nabywców instytucjonalnych.

Uwzględnienie w prezentacji reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 2 400 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju właśnie przez klientów instytucjonalnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji zostało, lub zostanie wywieziona za granicę.

W marcu br. marki popularne zanotowały wzrost w porównaniu do marca 2013 roku o 40,38%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie o 51,63%. W 2014 roku wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 26,45%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 52,99%.

Na czele marek premium (bez uwzględnienia dostawczych modeli Mercedesa rejestrowanych jako auta osobowe) w 2014 roku znalazło się BMW (2 343 szt.; +76,83% r/r; udział w rynku 26,19%), przed firmą Volvo (2 166 szt.; +68,56%; udział 24,21%), Audi (2 116 szt.; +51,90%; udział 23,65%), Mercedes (1 145 szt.; 1,55%; udział 12,80%) oraz Lexus (325 szt.; +133,81%; udział 3,63%). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 9,30%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, trzy (Kia, Nissan oraz Fiat) zanotowały spadki liczby aut zarejestrowanych w bieżącym roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki 11 marek wzrosły o więcej niż 10% (Skoda, Volkswagen, Toyota, Ford, Opel, Renault, Peugeot, Dacia, Citroen, BMW - najbardziej: o 76,83% oraz Volvo). Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku zachowała Skoda. W 2014 roku klienci kupili i zarejestrowali 14 273 aut tej marki, o 49,08% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody wyniósł 14,74%. Na pozycji wice lidera znalazł się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 10 645 sztuk, o 49,15% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Udział marki wyniósł 10,99%.

Na trzecim miejscu zaklasyfikowała się Toyota. W 2014 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 9 153 samochody, o 52,75% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,45%. Na czwartej pozycji znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 501 sztuk, o 27,60% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,59%. Na piątej pozycji jest Opel. W 2014r. zarejestrowano 6 380 aut tej marki, o 40,10% więcej niż w tym samym okresie 2013 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,59%.

Najczęściej kupowanym modelem w 2014 roku była Skoda Octavia (4 569 szt.; +67,73% r/r), za którą uplasowała się Skoda Fabia (3 061 szt.; -1,95% r/r), następnie Toyota Auris (2 893 szt.; +79,13% r/r) oraz Ford Focus (2 890 szt. +31,07% r/r). Pierwszą piątkę zamyka Volkswagen Passat (2 648 szt.; +98,65% r/r).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Analiza IBRM SAMAR, przygotowana na podstawie danych CEP, wskazuje, że w marcu 2014 roku zarejestrowano w Polsce 4 290 samochodów dostawczych, o 23,13%(+806 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 20,10% (718 sztuk) niż w lutym bieżącego roku. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w 2014 roku zarejestrowano w Polsce 11 220 samochodów dostawczych, o 11,69% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Dane te nie uwzględniają samochodów osobowych z homologacją ciężarową, które w zapisie CEP znajdują się po stronie pojazdów dostawczych. Według klasyfikacji Centralnej Ewidencji Pojazdów, w marcu 2014 roku zarejestrowano w Polsce 15 086 samochodów dostawczych o DMC do 3,5T (w tym 11 068 samochodów osobowych z homologacją), o 362,19% (+11 822 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 22,51% (+2 772 szt.) niż w styczniu bieżącego roku.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 7 zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w br. w porównaniu do analogicznego okresu ub. r., w tym największy – Toyota o 30,07%. Wyniki ośmiu marek wzrosły o więcej niż 10% (Fiata, Renault, Forda, Volkswagena, Mercedesa, Opla– najbardziej: o 87,23%, Hyundaia oraz Dacii).

Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2014 r. klienci kupili i zarejestrowali 2 609 aut tej marki, o 16,58% więcej niż w analogicznym okresie ub. roku. Udział Fiata w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 23,25%. Na pozycji wice lidera znajduje się Renault, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 1 423 szt., o 31,52% więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. Udział marki w rynku wyniósł 12,68%. Na trzecim miejscu znalazł się Peugeot. W 2014 r. klienci francuskiego producenta zarejestrowali 1 381 pojazdów dostawczych, o 17,99% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,31%. Na czwartej pozycji znajduje się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 1 009 szt., o 29,36% więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,99%. Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2014r. zarejestrowano 945 aut dostawczych tej marki, o 11,05% więcej niż w 2013 r. Udział marki wyniósł 8,42%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2014 r. był Fiat Ducato (1 618 szt.; +29,96% r/r). Na 2 pozycji uplasował się Renault Master – (1 052 szt.; +46,52%), na 3 Peugeot Boxer – (886 szt.; -5,14% r/r), a na 4 – Mercedes Sprinter (621 szt.; +33,84%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (487 szt.; +7,74%).


2014-04-03 18:19:55
ubezpieczenia