Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 
tagi: CEP  masa  miesiąc  rynek  sprzedaż  stan  dealer 

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w październiku 2013 roku


Październik to kolejny miesiąc, w którym według dostępnych danych CEP wzrosła liczba rejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T w porównaniu do analogicznego miesiąca ub. roku, a także w stosunku do poprzedniego miesiąca. Wynik skumulowany (po 10 miesiącach 2013 r.) jest zaś wyższy w porównaniu z analogicznym okresem 2012 r.

RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3.5T
Widoczny od kilku miesięcy wzrost liczby rejestracji może pozornie napawać optymizmem, choć w rzeczywistości sytuacja na polskim rynku jest znacznie mniej pozytywna. Prezentowana statystyka nie pokazuje bowiem pełnego obrazu, a głębsza analiza danych ujawnia bardziej skomplikowane oblicze rynku. Dostępne w momencie przygotowywania informacji prasowych dane CEP dotyczące pierwszych rejestracji, nie uwzględniają wyrejestrowań aut i ich wywozu zagranicę (dane te dostępne są z opóźnieniem), a także aktualnej specyfiki działania dealerów. Z tego powodu publikowane liczby nie odzwierciedlają rzeczywistego stanu rynku.

Podobnie jak w ubiegłych miesiącach, decydującą rolę odgrywają dwa czynniki istotnie zaburzające rzeczywisty obraz rynku: zjawisko rejestrowania aut przez dealerów oraz tzw. reeksport samochodów, czyli sprzedaż aut klientom z zagranicy. W poprzednich latach średnia liczba rejestracji dealerskich w ciągu 10 miesięcy wynosiła ok. 9 tys. aut. Obecnie (w ciągu 10 miesięcy br.) dealerzy zarejestrowali na siebie prawie 26 tys. samochodów, z czego część niewątpliwie trafiła na inne rynki unijne. Szczególnie widoczne jest to zjawisko wśród dealerów marek premium, gdzie od 3 lat obserwowane są silne wzrosty, a obecnie notowane wyniki są ponad dziesięciokrotnie wyższe w stosunku do średniej z lat 2005 - 2010. Sprzedażą aut za granicę zajmują się dziś nie tylko wyspecjalizowane firmy, ale także - na coraz większą skalę - kilka przedsiębiorstw klasyfikowanych w grupie firm leasingowych i CFM oraz niektórzy klienci flotowi, dla których sprzedaż samochodów stała się sposobem na dodatkowy zarobek. Skala reeksportu jest zapewne jeszcze większa niż wskazują na to dostępne dane, nie wszystkie auta są bowiem wyrejestrowywane lub zgłaszane jako zbyte (co z jednej strony bywa przyczyną podwójnych rejestracji tego samego samochodu na różnych rynkach unii, z drugiej zaś utrudnia jednoznaczną klasyfikację), a część kupowanych przez osoby fizyczne także trafia za granicę, co związane jest z faktem, że w tej kategorii klientów znajdują się również osoby prowadzące działalność gospodarczą.

Według danych CEP, w październiku 2013 roku zarejestrowano w Polsce 30 748 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T, czyli o 20,62% (+5 257 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 23,17% (+5 784 sztuki) więcej niż we wrześniu. Dane skumulowane (273 052 sztuki) wykazują po dziesięciu miesiącach wzrost sprzedaży o 4,84% (12 598 sztuk). Odjęcie reeksportu sprowadza wynik za 10 miesięcy bieżącego roku do poziomu 241 712 aut , co oznacza wzrost na poziomie 0,52%. Nie jest to wciąż wynik ostateczny, gdyż jak już wspomniano skala zjawiska jest w rzeczywistości większa.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Według danych CEP, w październiku 2013 roku zarejestrowano w Polsce 26 368 samochodów osobowych, o 19,26% (+4 259 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 21,92% więcej (4 740 sztuk) niż we wrześniu.

Dane skumulowane wykazują po dziesięciu miesiącach wzrost sprzedaży. W sumie, według CEP, od początku roku zarejestrowano w Polsce 239 389 samochodów osobowych, o 4,77% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Zapominając na chwilę o reeksporcie, biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA Polska znajduje się na 10. pozycji wśród rynków Europy i jest jednym z trzech rynków w czołowej 10. krajów, które po dziewięciu miesiącach (ostatnie dostępne dane) notowały wzrosty sprzedaży. W rzeczywistości, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej nie daje jednak powodu do zadowolenia.
Spojrzenie na rynek od strony tzw. indeksu chłonności zmienia znacząco perspektywę. We wrześniu wyniósł on w Polsce zaledwie 5,6 szt., co plasuje nasz kraj (niezmiennie od dłuższego czasu) na 23. pozycji pośród 29 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Uwzględnienie w tym porównaniu aut wysłanych za granicę co prawda nie zmienia naszej pozycji w takim zestawieniu, jednak powoduje, że wskaźnik chłonności jeszcze bardziej się zmniejsza. Przed Polską klasyfikowane są m.in. Czechy (11,7 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 8,7 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (20,0 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł na koniec września 19 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w październiku ok. 3 352 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda nieco inaczej. Liczba zarejestrowanych w październiku aut, które pozostały w kraju sięgnęła nieco powyżej 23 tys. szt., a w ciągu dziesięciu miesięcy wyniosła ok. 208 tys. pojazdów (w tym czasie 31 340 samochodów zostało wysłanych za granicę).

W październiku 2013 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 35,6%, co oznacza spadek w stosunku do września, gdy udział ten wyniósł powyżej 37%. Udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 64,4% - najwięcej w ciągu dziesięciu miesięcy 2013 roku. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że użytkownicy instytucjonalni kupili 16 981 aut. Ten swoisty rekord to efekt wielokrotnie wspominanego już reeksportu. Uwzględnienie w prezentacji liczby aut wysłanych za granicę zmienia obraz. Część z tych samochodów (ok. 3 352 sztuki) to auta zarejestrowane w Polsce, a następnie wywiezione do sprzedaży za granicą.

Rynek klienta instytucjonalnego niewiele się zmienia. Bieżące wyniki odzwierciedlają te zanotowane w roku 2012. Poziom rejestracji samochodów przez firmy leasingowe i zajmujące się wynajmem długoterminowym jest zbliżony do notowanego w roku 2010. Mamy więc do czynienia z wymianą aut finansowanych w okresie trzyletnim. W sumie od początku roku klienci instytucjonalni zarejestrowali i wykorzystują w kraju niecałe 107 tysięcy samochodów. Liczba ta oznacza udział na poziomie niecałych 52%.

Oczywiście wynik ten nie odzwierciedla w pełni rynku klienta instytucjonalnego. Ze względu na specyfikę CEPiK część firm – osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych klasyfikowanych jest po stronie klienta indywidualnego. Na podstawie dotychczas obserwowanych trendów można przypuszczać, iż udział klienta instytucjonalnego zbliża się do niemal 70% całego polskiego rynku nowych aut.

Co gorsze, wynik ten nie oznacza wzmożonej aktywności klientów instytucjonalnych na rynku samochodowym, ale należy przypisać go słabości segmentu klientów indywidualnych. W ciągu dziesięciu miesięcy klienci prywatni kupili 101,1 tys. aut, czyli o 0,68% mniej niż przed rokiem.

W październiku marki popularne zanotowały wzrost w porównaniu do października 2012 roku o 19,15%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie o 34,23% Po dziesięciu miesiącach bieżącego roku wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 4,34%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 12,45%.

Na czele marek premium w 2013 roku znalazło się BMW (5 249 szt.; +16,83% r/r; udział w rynku 24,97%), przed firmą Mercedes (4 609 szt.; +14,51%; udział 22,92%), Audi (4 497 szt.; +5,37%; udział 21,39%), Volvo (4 142 szt.; +12,22%; udział 19,70%) oraz Mini (664 szt.; 00,00%; udział 3,16%).
Udział marek premium w całym rynku wyniósł 8,88%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, pięć (Opel, Nissan, Chevrolet, Fiat oraz Citroen) zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w okresie styczeń – październik bieżącego roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Wyniki pięciu marek wzrosły o więcej niż 10% (Volkswagen, Toyota, Ford, Kia– najbardziej – o 15,26% oraz Dacia). Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. W 2013 roku klienci kupili i zarejestrowali 30 100 aut tej marki, o 9,24% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w polskim rynku samochodów osobowych wyniósł 12,57%.
Na pozycji wice lidera utrzymał się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 21 763 sztuk, o 13,51% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,09%.
Na trzecim miejscu znajduje się Toyota. W 2013 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 19 207 samochodów, o 14,88% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,02%. Na czwartej pozycji znajduje się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 16 177 sztuk, o 13,64% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,76%. Na piątej pozycji jest Opel. W ciągu 10 miesięcy 2013 r. zarejestrowano 15 394 auta tej marki, o 1,07% mniej niż w tym samym okresie 2012 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,43%.

Najczęściej kupowanym modelem samochodu w okresie styczeń-październik 2013 roku była Skoda Octavia (9 360 szt.; -32,19% r/r), za którą uplasował się drugi model czeskiego producenta – Skoda Fabia (9 288 szt.; +21,63% r/r), następnie Ford Focus (6 860 szt.; +22,33% r/r) oraz VW Golf (6 487 szt. +32,79% r/r). Pierwszą piątkę zamyka Opel Astra (6 327 szt.; -10,46% r/r).
Obserwowany wzrost liczby rejestracji samochodów osobowych na polskim rynku sprawia, że IBRM SAMAR utrzymuje swą prognozę całoroczną. Przewidujemy, iż sprzedaż samochodów osobowych w całym roku osiągnie poziom około 284 tysięcy aut. Liczba ta może jednak ulec zmianie, gdyż wciąż nie wiadomo, jaki ostatecznie wariant przepisów dotyczących odliczenia podatku VAT zostanie wdrożony przez Ministerstwo Finansów.

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
Według danych uzyskanych z systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów, w październiku 2013 roku zarejestrowano w Polsce 4 380 samochodów dostawczych o DMC do 3,5T, o 29,51% (+998 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 31,33% więcej (+1 045 sztuk) niż we wrześniu. W sumie, według CEP, od początku roku zarejestrowano w Polsce 33 663 samochody dostawcze, o 5,32% (+1 700 sztuk) więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, sześć zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w okresie styczeń – październik bieżącego roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – Nissan o 28,97%. Wyniki czterech marek wzrosły o więcej niż 10% (Peugeot, Toyota – najbardziej – o 86,88%, Dacia oraz Hyundai).

Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2013 roku klienci kupili i zarejestrowali 8 146 aut tej marki, o 3,78% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Fiata w polskim rynku samochodów osobowych wyniósł 24,20%. Na pozycji wice lidera znajduje się Peugeot, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 719 sztuk, o 31,34% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 14,02%. Na trzecim miejscu utrzymuje się Renault. W 2013 roku klienci francuskiego producenta zarejestrowali 3 689 samochodów dostawczych, o 1,21% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,96%. Na czwartej pozycji znajduje się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 760 sztuk, o 0,77% wiecej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,20%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W ciągu 10 miesięcy 2013r. zarejestrowano 2 435 auta dostawcze tej marki, o 3,13% więcej niż w 2012 roku. Udział marki wyniósł 7,23%.

Najczęściej kupowanym modelem samochodu dostawczego w okresie styczeń-październik 2013 roku był Fiat Ducato (5 021 szt.; +22,64% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Renault Master – (2 836 szt.; -+7,96% r/r), na trzeciej pozycji– Peugeot Boxer (2 341 szt.; +22,95% r/r), a na czwartej drugi przedstawiciel tego francuskiego koncernu Peugeot Partner (2 059 szt. +46,55%). Pierwszą piątkę zamyka Mercedes Sprinter (1 752 szt.; -2,23% r/r).


2013-11-07 15:25:21
ubezpieczenia