Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych w styczniu 2014 roku


2014 rok rozpoczął się na polskim rynku sprzedaży nowych samochodów od wzrostu liczby rejestrowanych aut. Styczeń to 8. z kolei miesiąc, w którym według dostępnych danych CEP liczba rejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T wzrosła w porównaniu do analogicznego miesiąca ub. roku. Co więcej, sprzedaż styczniowa jest również większa w stosunku do grudnia 2013 roku.

Pod względem liczby sprzedanych samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5T styczeń 2014 roku był najlepszym miesiącem od marca 2012 roku i ósmym miesiącem z rzędu, w którym zanotowano wzrost liczby rejestracji w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. To był również najlepszy styczeń od 2009 roku jeśli wziąć pod uwagę sprzedaż wyłącznie aut osobowych (choć należy pamiętać, że statystyki sprzed 2011 roku nie uwzględniały zjawiska reeksportu).

Przyczyn takiego stanu rzeczy należy upatrywać w jednoczesnym występowaniu dwóch zjawisk, które wpłynęły istotnie na sprzedaż w tym miesiącu, tj: prowadzonej przez producentów akcji wyprzedażowej modeli wyprodukowanych w 2013 roku oraz otwarciu tzw. „okienka derogacyjnego”. Obserwowany trend wzrostowy tylko w niewielkim stopniu został zakłócony poprzez opisywane wielokrotnie zjawisko tzw. reeksportu, które wciąż utrzymuje się na relatywnie wysokim poziomie.

Przedłużający się proces wdrożenia w życie nowelizacji ustawy o podatku VAT, utrzymującej ograniczenie poziomu odliczenia tego podatku przez przedsiębiorców kupujących auta na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, spowodował kilkumiesięczną lukę derogacyjną (według zapowiedzi władz mającą trwać co najmniej do końca lutego) i chwilowy powrót do korzystnej dla przedsiębiorców oferty samochodów osobowych posiadających homologację ciężarową, tzw. „aut z kratką”, których nabycie uprawnia do odliczenia pełnej wartości podatku zawartego w cenie auta. Taka sytuacja „zawieszenia” pomiędzy końcem starej derogacji, a początkiem obowiązywania nowej, sprzyja zakupom instytucjonalnym i wiele firm, szczególnie tych mniejszych, lub zainteresowanych autami droższymi postanowiło wykorzystać tę sytuację. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że obserwowany dotychczasowy wzrost liczby rejestracji aut z „kratką” nie jest tak dynamiczny jak się spodziewano pod koniec ubiegłego roku. Gdyby utrzymała się obecna dynamika zakupu „kratek”, ich wpływ na końcowy rezultat bieżącego roku nie byłby znaczny.

Z dużą dozą prawdopodobieństwa można jednak przewidywać, że w lutym sytuacja ta zmieni się diametralnie, gdyż jak wynika z informacji napływających od importerów i dealerów, liczba zamówień na auta osobowe posiadające homologację ciężarową złożona w styczniu jest bardzo duża. Statystyki lutowe powinny wykazać o wiele większy wzrost liczby rejestrowanych aut, znacznie przekraczający poziom zanotowany w styczniu. Wolniejszy niż prognozowano wzrost sprzedaży „kratek” wiąże się m.in. z długotrwałą procedurą homologacyjną, a także ich chwilową ograniczoną dostępnością. Według zapowiedzi importerów i dealerów sytuacja zmieni się w lutym.

Oceniając bieżącą sytuację należy także pamiętać, że dostępne w momencie przygotowywania informacji prasowych dane CEP dotyczące pierwszych rejestracji, nie uwzględniają wszystkich wyrejestrowań aut w celu ich wywozu za granicę (dane te pojawiają się z pewnym opóźnieniem). Tak więc skala reeksportu jest zapewne jeszcze większa niż wskazują na to dostępne dane. Biorąc powyższe pod uwagę, można z całą pewnością stwierdzić, iż prezentowane na tym etapie liczby nie odzwierciedlają rzeczywistego stanu polskiego rynku.

Według danych CEP, w styczniu 2014 roku zarejestrowano w Polsce 32 316 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,T, czyli o 8,14% (+2 433 sztuki) więcej niż rok wcześniej i o 4,27% (+1 323 sztuki) niż w grudniu 2013 roku. Tylko 5 marek z pierwszych dziesięciu zanotowało wzrost liczby zarejestrowanych aut. Odjęcie szacowanego reeksportu sprowadza wynik styczniowy bieżącego roku do poziomu 29 366 aut. Nie jest to jednak wynik ostateczny, gdyż jak już wspomniano skala zjawiska jest w rzeczywistości większa.

Rynek samochodów osobowych

Według danych CEP, w styczniu 2014 roku zarejestrowano w Polsce 27 179 samochodów osobowych, o 3,55% (+933 sztuki) więcej niż rok wcześniej i o 2,81% (744 sztuki) niż w grudniu ub. roku.

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez CEPiK (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA Polska zakończyła 2013 rok na 10. pozycji wśród rynków Europy i jest obok Wielkiej Brytanii oraz Hiszpanii jednym z 3 rynków w czołowej 10. krajów, które w ubiegłym roku zanotowały wzrosty sprzedaży. Niestety, nawet bez uwzględnienia reeksportu, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej nie daje powodu do zadowolenia.

Spojrzenie na rynek od strony tzw. wskaźnika chłonności znacząco zmienia perspektywę. W grudniu 2013 roku (ostatnie dostępne dane) wyniósł on w Polsce zaledwie 7,6 szt., co plasuje nasz kraj (niezmiennie od dłuższego czasu) na 23. pozycji pośród 29 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in. Czechy (16,0 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 12,2 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (25,6 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł na koniec 2013 roku 25,1 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w styczniu ok. 2 950 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda nieco inaczej. Liczba zarejestrowanych w styczniu aut, które pozostały w kraju sięgnęła 24,2 tys. szt. Udział zaobserwowanego reeksportu w styczniowej sprzedaży wyniósł ponad 10,85%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie w o kilka punktów procentowych wyższy.

W styczniu zarejestrowano 2 017 samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli tzw. „kratek”, o 1 513,60% (+1 892 sztuki) więcej niż w grudniu ub. roku oraz o 1 059,20% (+1 843 sztuki) w porównaniu do stycznia 2013 roku.

W styczniu 2014 roku, według oryginalnego zapisu w bazach CEP, udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł ok. 54,71%, co oznacza wzrost wobec poprzedniego miesiąca. Udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 45,29%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że użytkownicy instytucjonalni kupili 12 309 aut. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Biorąc pod uwagę specyfikę polskiego rynku i doliczając do danych dotyczących samochodów osobowych informację o rejestracji tzw. aut z kratką rozkład sprzedaży pomiędzy poszczególnymi grupami klientów zmieni się: udział osób fizycznych w rejestracji „wszystkich” samochodów osobowych wynosi 51,2%, natomiast firm 48,8%. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów wynosi mniej więcej po 50%.

Uwzględnienie w prezentacji reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 2 950 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju właśnie przez klientów instytucjonalnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji zostało, lub zostanie wywieziona za granicę.

Oczywiście wynik ten nie odzwierciedla w pełni rynku klienta instytucjonalnego. Ze względu na specyfikę CEPiK część firm – osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych klasyfikowanych jest po stronie klienta indywidualnego. Na podstawie dotychczas obserwowanych trendów można przypuszczać, iż udział klienta instytucjonalnego jest więc zdecydowanie wyższy.

W styczniu marki popularne zanotowały wzrost w porównaniu do stycznia 2013 roku o 10,09%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie o 15,98%
Na czele marek premium (bez uwzględnienia dostawczych modeli Mercedesa rejestrowanych jako auta osobowe) w 2014 roku znalazło się BMW (499 szt.; +51,67% r/r; udział w rynku 26,71%), przed firmą Audi (373 szt.; -10,77%; udział 19,97%), Volvo (337 szt.; +11,96%; udział 18,04%), Mercedes (332 szt.; -11,47%; udział 17,77%) oraz Lexus (129 szt.; +214,63%; udział 6,91%). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 6,96%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, osiem (Skoda, Kia, Ford, Renault, Nissan, Chevrolet, Citroen oraz Fiat) zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w styczniu bieżącego roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki 5 marek wzrosły o więcej niż 10% (Toyota, Opel, Peugeot, Dacia oraz najbardziej – o 201,53% - Mazda). Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku zachowuje Skoda. W styczniu 2014 roku klienci kupili i zarejestrowali 4 085 aut tej marki, o 2,23% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody wyniósł 15,03%. Na pozycji wice lidera utrzymał się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 774 sztuki, o 7,94% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Udział marki wyniósł 10,21%.
Na trzecim miejscu znajduje się Toyota. W styczniu 2014 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 2 593 samochody, o 31,83% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,54%. Na czwartej pozycji znajduje się Opel, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 134 sztuki, o 20,84% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,85%. Na piątej pozycji jest Kia. W styczniu 2014r. zarejestrowano 1 525 aut tej marki, o 17,30% mniej niż w tym samym okresie 2013 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,61%.

Najczęściej kupowanym modelem w styczniu 2014 roku była Skoda Octavia (1 163 szt.; +1,31% r/r), za którą uplasował się drugi model czeskiego producenta – Skoda Fabia (991 szt.; -39,94% r/r), następnie Toyota Auris (877 szt.; +122,59% r/r) oraz Opel Corsa (795 szt. +59,00% r/r). Pierwszą piątkę zamyka VW Polo (709 szt.; +42,37% r/r).

Rynek samochodów dostawczych

Według danych uzyskanych z systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów, w styczniu 2014 roku zarejestrowano w Polsce 5 137 samochodów dostawczych o DMC do 3,5T (w tym 2 017 samochodów osobowych z homologacją, które w zapisie CEP znajdują się po stronie pojazdów dostawczych), o 41,24% (+1 500 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 12,70% (+579 szt.) niż w grudniu ub. roku. Po odjęciu aut z „kratką”, w styczniu zarejestrowano 3 120 samochodów dostawczych. W przeciwieństwie do aut osobowych, w przypadku samochodów dostawczych zjawisko reeksportu wydaje się mieć marginalne znaczenie.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 3 zanotowały spadki liczby aut zarejestrowanych w styczniu br. w porównaniu do analogicznego okresu ub. r., w tym największy – Peugeot o 58,94%. Wyniki dziewięciu marek wzrosły o więcej niż 10% (Fiata, Volkswagena, Toyoty – najbardziej – o 858,33%, Forda, Mercedesa, Skody, Opla, Hyundaia oraz Dacii).
Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2014 r. klienci kupili i zarejestrowali 917 aut tej marki, o 21,14% więcej niż w analogicznym okresie ub. roku. Udział Fiata w polskim rynku aut osobowych wyniósł 17,85%. Na pozycji wice lidera znajduje się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 902 szt., o 182,76% więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. Udział marki w rynku wyniósł 17,56%. Na trzecim miejscu znalazła się Toyota. W styczniu 2014 r. klienci japońskiego producenta zarejestrowali 575 pojazdów dostawczych, o 858,33% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,19%. Na czwartej pozycji znajduje się Peugeot, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 363 szt., o 58,94% mniej niż w analogicznym okresie 2013 r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,07%. Na piątej pozycji uplasował się Ford. W styczniu 2014r. zarejestrowano 362 auta dostawcze tej marki, o 66,82% więcej niż w 2013 r. Udział marki wyniósł 7,05%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w styczniu 2014 r. był Fiat Ducato (532 szt.; +34,34% r/r). Na 2 pozycji uplasował się VW Passat – (400 szt.), na 3 – Renault Master (237 szt.; -7,06% r/r), a na 4 – Toyota Auris (227 szt.). Pierwszą piątkę zamyka Toyota Avensis (227 szt).


2014-02-06 20:47:49
ubezpieczenia