Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 

Rejestracje samochodów osobowych w czerwcu 2013 roku


Czerwiec przyniósł wzrost liczby rejestrowanych aut zarówno w porównaniu do analogicznego miesiąca ub. roku jak i w stosunku do poprzedniego miesiąca. Wynik skumulowany po pierwszej połowie 2013 r. nadal jest na minusie w porównaniu do okresu styczeń-czerwiec 2012 r., jednak dzięki rezultatom osiągniętym w ostatnim miesiącu poziom spadku zmniejszył się.

SAMOCHODY NOWE
Czy zatem czerwcowy wzrost oznacza, że polski rynek wkroczył na ścieżkę wzrostu? Na taki optymizm jest zdecydowanie za wcześnie. Rezultaty osiągnięte w ub. miesiącu nie muszą i raczej nie oznaczają, że więcej klientów zdecydowało się na zakup aut. Cieniem na optymistycznych danych kładą się dwa czynniki: zjawisko rejestrowania przez dealerów aut „na siebie” oraz reeksport samochodów, z których część rejestrowana jest tymczasowo na terenie Polski, a następnie sprzedawana za granicę. Reeksportowi sprzyja słaby złoty. IBRM Samar szacuje, że tegoroczny reeksport aut może przekraczać poziom 10%. Na pozytywny wynik mógł również „wpłynąć” krótki maj z dwoma długimi weekendami. Część klientów po prostu przeniosła zakupy na czerwiec.

Wziąwszy pod uwagę, że okres letnich wakacji nie sprzyja podejmowaniu decyzji o zakupie samochodów i tradycyjnie jest czasem zastoju sprzedaży, można przyjąć, że najbliższe miesiące nie przyniosą dalszych pozytywanych zmian. W poprzednich latach (choć już nie w roku biegłym) dopiero koniec wakacji i nadejście jesieni wiązały się z powrotem klientów do salonów samochodowych. O tym, czy tegoroczna jesień przyniesie wzrost liczby rejestracji, przekonamy się za kilka miesięcy.

Według danych CEP, w czerwcu 2013 roku zarejestrowano w Polsce 25 204 samochody osobowe, o 8,03% (+1 874 sztuki) więcej niż rok wcześniej i o 11,78% więcej niż w maju br. Dane skumulowane wykazują po sześciu miesiącach niewielki spadek sprzedaży. W sumie, według CEP, od początku roku zarejestrowano w Polsce 147 490 samochodów osobowych, o 0,81% mniej w stosunku do analogicznego roku poprzedniego roku.
Biorąc pod uwagę bieżącą dynamikę sprzedaży, na pierwszy rzut oka sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy pogorszyła się. Według ACEA Polska znajduje się na 10. pozycji wśród rynków Europy. W rzeczywistości sytuacja jest chyba jeszcze mniej optymistyczna.

Prawdziwy stan polskiego rynku odzwierciedla indeks chłonności, czyli liczba aut zarejestrowanych w ciągu roku na 1 000 mieszkańców. W maju (ostatnie dostępne dane) wyniósł on w Polsce zaledwie 3,2 szt., co plasuje nasz kraj (niezmiennie od dłuższego czasu) na 23. pozycji pośród 29 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in. Czechy (6,5 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 4,8 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (11,2 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł na koniec maja 10,7 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

W czerwcu udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 60,61%. W 2013 roku (do końca czerwca) udział firm w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł ponad 55%.

Biorąc pod uwagę osoby fizyczne prowadzące działalność oraz spółki cywilne, rejestracji których nie wykazuje system CEPiK, rynek klienta instytucjonalnego jest zdecydowanie większy. Zgodnie z bieżącymi szacunkami może stanowić on niemal 80% całości rynku sprzedaży. Oznacza to, że klienci instytucjonalni mogli w czerwcu zarejestrować na siebie nawet ponad 20 tys. samochodów, a od początku roku około 110 tys.
Co gorsze, wynik ten nie oznacza wzmożonej aktywności klientów instytucjonalnych na rynku samochodowym, a raczej należy przypisać go słabości segmentu klientów indywidualnych.

Dane pozyskane z Centralnej Ewidencji Pojazdów pokazują, że liczba aut osobowych i osobowych z homologacją ciężarową, zarejestrowanych w czerwcu bieżącego roku wyniosła 24 963 samochody, o 8,12% więcej niż rok wcześniej.

Wynik tak zdefiniowanego rynku samochodów osobowych jest w rzeczywistości nieco lepszy, gdyż prezentowana statystyka nie zawiera minibusów. Minibusy ze względu na swoją specyfikę omawiane są w raportach IBRM Samar jako wydzielona grupa. Uwzględniając minibusy (294 auta zarejestrowane w czerwcu br.) rezultat finalny sięgnąłby poziomu 25 257 sztuk.
Liczba zarejestrowanych nowych samochodów osobowych i osobowych z homologacją ciężarową w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2013 roku wyniosła 146 631 sztuk, czyli o 0,54% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Uwzględniając minibusy (1 414 sztuk zarejestrowanych w 2013 roku) rezultat finalny po pierwszym półroczu 2013 roku dla rynku samochodów osobowych sięgnąłby poziomu 148 045 sztuk.

W czerwcu marki popularne zanotowały wzrost o 7,60%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła zaś o 13,56% Po sześciu miesiącach bieżącego roku spadek liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 1,23%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 7,52%.

Na czele marek premium w 2013 roku znalazło się BMW
(2 947 szt.; +7,59% r/r; udział w rynku 23,67%), przed Mercedesem (2 905 szt.; +19,89%; udział 23,34%), Volvo (2 655 szt.; +8,86%; udział 21,33%), Audi (2 623 szt.; +5,60%; udział 21,07%) oraz Mini (339 szt.; -23,65%; udział 2,72%).
Udział marek premium w całym rynku wyniósł 8,49%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, sześć (Skoda, , Opel, Nissan, Chevrolet, Fiat oraz Citroen) zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w okresie styczeń – czerwiec bieżącego roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Wyniki czterech marek wzrosły o więcej niż 10% (Volkswagen, Kia– najbardziej +22,30%, Dacia oraz Honda). Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. W 2013 roku klienci kupili i zarejestrowali 18 333 auta tej marki, o 3,83% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w polskim rynku samochodów osobowych wyniósł 12,50%.

Na pozycji wice lidera znajduje się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 13 631 sztuk, o 19,19% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,30%. Zmiany organizacyjne, jakie nastąpiły w strukturze polskiego oddziału, zaowocowały zwiększeniem sprzedaży i trwałym utrzymaniem się niemieckiego producenta w czołówce rankingu (podobnie zresztą jest w przypadku marki Audi, której sprzedaż w Polsce także została przejęta przez koncern VW. W 2013 roku sprzedaż Audi wzrosła o 5,60%).

Na trzecim miejscu jest Toyota. W 2013 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 11 368 samochodów, o 2,90% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,75%. Toyota cieszy się dużym powodzeniem wśród klientów instytucjonalnych. Pojawienie się w jej gamie odświeżonego modelu Avensis oraz modelu Yaris w wersji hybrydowej, jeszcze umocniło pozycję japońskiego producenta w tej grupie klientów. Wprowadzenie z początkiem tego roku dodatkowo modelu Auris nowej generacji może pozwolić jej na walkę o drugie miejsce w rankingu.

Na czwartej pozycji utrzymał się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 9 952 sztuk, o 6,63% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,79%. Ford zakończył 2011 rok na pozycji wice lidera. Jednak w 2012 roku i na początku 2013 roku piąte miejsce wyznaczało szczyt możliwości marki. Czas pokaże czy obecnie zajmowana czwarta pozycja będzie początkiem drogi Forda ku wyższym pozycjom.

Na piątej pozycji jest Kia. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2013 roku zarejestrowano 9 697 aut tej marki, o 22,30% więcej niż w tym samym okresie 2012 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,61%. Koreański producent rozpoczął rok od skoku z siódmego miejsca, na którym zakończył rok ubiegły, na czwarte w styczniu br. Kia utrzymuje się w czołówce rankingu, przede wszystkim dzięki szerokiej palecie produktów przeznaczonych dla różnych grup klientów oraz dobrej opinii jaką auta tej marki cieszą się wśród klientów instytucjonalnych.

Na szóstej pozycji znajduje się Opel. Niemiecki producent jest liczącym się graczem na rynku flotowym, co w obecnych czasach może stanowić istotny atut. Nie bez znaczenia jest też fakt, że najpopularniejszy model w gamie Opla – Astra – produkowany jest w Polsce. Sprzedaż Opla w 2013 roku wyniosła 9 132 sztuki (-10,94%), co pozwoliło na uzyskanie udziału 6,23%.

Na siódmej pozycji znajduje się Hyundai, który oferuje szeroki wachlarz pojazdów cieszących się dobrą opinią zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i firmowych. Liczba zarejestrowanych samochodów tego koreańskiego producenta wyniosła 8 364 sztuki, o 3,73% więcej niż w 2012 roku. Udział Hyundaia w rynku osiągnął poziom 5,70%.

Pierwszą dziesiątkę najbardziej popularnych marek aut osobowych na polskim rynku zamykają: Renault, Peugeot oraz Nissan. Spośród tych trzech marek Renault oraz Peugeot zanotowały wzrostu popytu, odpowiedznio o 1,46% oraz o 4,35%. Sprzedaż Nissana spadła o 14,03%.

Jak będzie wyglądał rynek w roku 2013?
Mimo pozytywnego akcentu jakim jest wzrost liczby rejestracji w czerwcu, na razie prognoza całoroczna IBRM SAMAR nie ulega zmianie. Przewidujemy, iż sprzedaż samochodów osobowych w całym roku osiągnie poziom około 260 tys. aut. Liczba ta może jednak ulec zmianie, gdyż wciąż nie wiadomo, jaki ostatecznie wariant przepisów zostanie wdrożony przez Ministerstwo Finansów.

Resort przewiduje, że Komisja Europejska zdecyduje w sprawie polskich ograniczeń w odliczaniu VAT od samochodów osobowych i paliwa w okresie od 2014 r. do końca 2018 r. nie wcześniej niż w sierpniu. A decyzja te może mieć znaczny wpływ na poziom sprzedaży samochodów na przełomie 2013 i 2014 roku.
Faktyczny poziom sprzedaży samochodów na polskim rynku zaciemniają w statystykach rejestracji nowych aut dwa istotne zjawiska: rejestrowanie aut „na siebie” przez dealerów oraz zjawisko reeksportu samochodów, z których część rejestrowana jest tymczasowo na terenie Polski, a następnie sprzedawana za granicę.

Co więcej, dalszemu wzrostowi tego rodzaju praktyk może sprzyjać słaby złoty, przy jednoczesnej marnej kondycji rodzimego rynku sprzedaży samochodów osobowych. Reeksport poprawia statystykę sprzedaży, ale nie wpływa, szczególnie w dłuższym okresie, na ożywienie polskiego rynku.

Pomimo wszystko nadal jest duża szansa na utrzymanie wyniku na ubiegłorocznym poziomie, pod warunkiem, że sytuacja gospodarcza nie ulegnie znacznemu pogorszeniu. Sytuacja ekonomiczna w Polsce jest bowiem czynnikiem decydującym o koniunkturze na rynku sprzedaży nowych samochodów.

SPROWADZANE DO POLSKI SAMOCHODY UŻYWANE
W czerwcu zanotowano wzrost liczby rejestracji sprowadzanych do Polski samochodów używanych w porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku (o 4,45%) oraz spadek wobec maja br (o 10,87%). W czerwcu 2013 roku zarejestrowano 55 558 samochodów osobowych. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy sprowadzono i zarejestrowano 327 082 auta, o 5,89% więcej niż w analogicznym okresie ub. roku.

Wzrost ten związany jest zapewne ze wspomnianą już zapaścią na rynku sprzedaży nowych samochodów dla klientów prywatnych. Część z nich w miejsce auta nowego, ale droższego, wybiera zakup taniego, używanego samochodu sprowadzonego z zagranicy, który często jest o co najmniej klasę wyżej niż auto nowe, w tej samej cenie.

Warto zauważyć, że import wzrasta nadal pomimo, iż koszta serwisowania, szczególnie starszych, wyeksploatowanych aut nie są małe, a podaż używanych samochodów na rynku wewnętrznym jest spora. Niestety, jak zwykle poszukiwania pojazdów zagranicą koncentrują się głównie na segmencie aut najtańszych, a więc starszych, gdzie znacznie trudniej jest znaleźć samochód w dobrym stanie.

Tezę tę potwierdza analiza danych o sprowadzanych i rejestrowanych autach używanych, która wskazuje na stały wzrost w „imporcie” udziału pojazdów najstarszych, przy jednoczesnym spadku „importu” aut eksploatowanych nie dłużej niż 4 lata.

Wśród sprowadzonych w 2013 roku aut nadal największą grupę stanowią samochody w wieku powyżej 10 lat. Ich udział utrzymuje się na poziomie około 50%. Samochody w wieku od 4 do 10 lat stanowią 43,72% importu, natomiast auta najmłodsze w wieku do 4 lat zaledwie ok. 6,73% importu.

W zestawieniu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów sytuacja na czele tabeli od wielu miesięcy pozostaje bez większych zmian.

Liderem niezmiennie jest Volkswagen. W ciągu pierwszej połowy 2013 roku zarejestrowano 50 651 aut tej marki, o 5,62% więcej niż w 2012 roku.

Wice liderem jest Opel z wynikiem na poziomie 35 755 sztuk, co oznacza wzrost o 3,70%. Podobnie jak przed miesiącem, na trzecim miejscu znajduje się Audi (28 603 zarejestrowane pojazdy, czyli o 16,25% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku). Czwarte miejsce zajmuje Renault (27 414 zarejestrowanych pojazdów, czyli o 5,10% mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku). To jednocześnie jedna z trzech marek, które wykazały spadek wśród 15 marek notowanych w rankingu (pozostałe dwie to: Ford oraz SEAT). Pierwszą „piątkę” zamyka Ford (26 818 zarejestrowanych aut, czyli o 0,60% mniej niż w analogicznym okresie 2012 roku).
Spośród 15 marek sklasyfikowanych w rankingu najczęściej sprowadzanych, dwanaście zanotowało wzrost liczby sprowadzonych aut, w tym największy – Skoda (+25,01%). Tabelę zamyka Volvo.


2013-07-05 21:05:23
ubezpieczenia