Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 
tagi:  

Rejestracje samochodów osobowych w listopadzie 2012


Ostatnie miesiące roku z reguły przynoszą wzrost sprzedaży w porównaniu z wcześniejszym okresem. Tak stało się również w listopadzie br. Wzrost ten jednak był niewielki, co więcej liczba listopadowych rejestracji była mniejsza, niż rezultat uzyskany w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Słabnącą dynamikę wzrostu (notowaną już od wielu miesięcy) wykazują również dane dotyczące skumulowanej sprzedaży po jedenastu miesiącach. Z tego też powodu analiza rzeczywistych wyników rejestracji aut nie napawa optymizmem. Wszystko wskazuje na to, że są one wstępem do jeszcze słabszych rezultatów sprzedaży w najbliższym okresie.
EMBARGO NA PUBLIKACJĘ DO: 2012-12-06 00:01:00
SAMOCHODY NOWE
Zanotowany w listopadzie wzrost liczby rejestracji wobec października (o 4,79%) nie stanowi podstawy do wyciągania zbyt optymistycznych wniosków. Po pierwsze, tradycyjnie rezultat listopadowy jest wyższy od październikowego, po drugie – tegoroczny wzrost jest najniższy z obserwowanych w ciągu ostatnich trzech lat.

Z dotychczas zebranych danych wynika, że w tym roku to przedsiębiorcy stanowią siłę napędową rynku przy jednoczesnym, znacznym regresie popytu na samochody wśród klientów indywidualnych. Jednak coraz liczniejsze sygnały o spowolnieniu gospodarczym Polski dają podstawy do obaw o kondycję polskich przedsiębiorstw w końcówce tego roku i w roku przyszłym, a co się z tym wiąże o ich możliwości wymiany floty i zakupu samochodów.

Obserwowane obecnie w Polsce trendy nie wyglądają tak optymistycznie jak na początku roku. Wiele o stanie polskiego rynku mówi wskaźnik chłonności, czyli liczba aut zarejestrowanych w ciągu roku na 1 000 mieszkańców. W Polsce wyniósł on po dziesięciu miesiącach br. zaledwie 6,0 szt., co plasuje nasz kraj (niezmiennie od dłuższego czasu) na 23. pozycji pośród 29 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat, biorąc pod uwagę potencjał polskiego rynku. Przed Polską klasyfikowane są m.in. Czechy (14,3 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców) oraz Słowacja (z wynikiem 10,9 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniosł na koniec października 21,9 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

Kryzys, który do niedawna istniał głównie w sferze mediów, w mniejszym stopniu bezpośrednio dotykając Polaków, na dobre zagościł w ich umysłach. W efekcie, wszystkie działania, szczególnie w sferze zakupów oraz inwestycji, są obecnie podporządkowane idei oszczędzania „na czarną godzinę”. Problem dotyczy już nie tylko osób indywidualnych, kupujących auta do prywatnego użytku, ale także firm.

W listopadzie udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 40,57%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że prywatni użytkownicy kupili 9 337 aut. Udział firm w listopadowych zakupach sięgnął poziomu 59,43% (13 677 sztuk).

W ciągu jedenastu miesięcy zakupy klientów indywidualnych zamknęły się liczbą prawie 111 tys. aut, co stanowi 44,42% wszystkich zarejestrowanych w tym okresie samochodów. Zgodnie z przewidywaniami udział klientów instytucjonalnych wraz z upływem roku stopniowo zwiększa się i po jedenastu miesiącach osiągnął już poziom 55,58% (138,7 tys. szt.).

Dane pozyskane z Centralnej Ewidencji Pojazdów pokazują, że liczba aut zarejestrowanych w listopadzie bieżącego roku wyniosła nieco ponad 23 tys. samochodów, o 6,68% mniej niż rok wcześniej. Wynik ten w rzeczywistości jest nieco lepszy, gdyż prezentowana statystyka nie zawiera m.in. minibusów i bankowozów.

Minibusy ze względu na swoją specyfikę prezentowane są w raportach IBRM Samar jako wydzielona grupa, wspólnie z samochodami dostawczymi. Znajdujące się w ofercie producentów bankowozy, klasyfikowane są w CEP jako tzw. pojazdy specjalne. W rzeczywistości, samochody te po niewielkich przeróbkach zapewniających pełen odpis podatku VAT, wciąż pozwalają na przewóz tej samej liczby osób. W listopadzie zarejestrowano 56 bankowozów, w tym najwięcej marki Volvo (17 sztuk) oraz Volkswagen i Porsche ( po 6 szt. każdy). Znaczny wzrost w liczbie rejestracji bankowozów w listopadzie w porównaniu do wcześniejszych miesięcy (np. o 64,71% wobec października 2012) wiąże się z zapowiedzianymi zmianami w przepisach określających wymogi jakie samochody będą musiały spełnić, by zostać zaliczone do grupy bankowozów typu C (co upoważnia właściciela do odpisu VAT przy zakupie takiego pojazdu). Zmiany, które weszły w życie 1 grudnia br. zamkną praktycznie możliwość rejestrowania aut osobowych jako bankowozów. Stąd przedsiębiorcy zainteresowani w wykorzystaniu „furtki” pospieszyli do salonów oferujących bakowozy, by wykorzystać ostatnią szansę na odpis VAT-u.

Liczba zarejestrowanych samochodów osobowych w ciągu jedenastu miesięcy 2012 roku wyniosła 249 728 tys. sztuk, tj. o 0,78% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Uwzględniając bankowozy, (453 auta zarejestrowane w ciągu jedenastu miesięcy) oraz minibusy (około 2,6 tys. szt. zarejestrowanych od początku roku) rezultat finalny po 9 miesiącach dla rynku samochodów osobowych sięgnąłby poziomu 252,5 tys. sztuk.

W listopadzie marki popularne zanotowały spadek o 7,39%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła zaś o 2,04% Po jedenastu miesiącach br. spadek liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 0,07%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 10,97%. Dotychczas, z miesiąca na miesiąc udział marek premium w całym rynku stopniowo się zwiększał. Na koniec marca wynosił 7,27%, na koniec kwietnia - 7,45%, na koniec maja - 7,70%, na koniec czerwca - 7,85%, na koniec lipca – 7,92%, na koniec sierpnia – 7,95%, na koniec września – 8,23%, a na koniec października – 8,30%. W listopadzie po raz pierwszy udział ten bardzo nieznacznie zmalał – do 8,29%.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, sześć (Opel, Ford, Nissan, Renault, Fiat oraz Citroen) zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w okresie styczeń – listopad bieżącego roku w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wyniki trzech marek wzrosły o więcej niż 20% (Kia, Chevrolet oraz – najbardziej – Dacia +101,38%). Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w ubiegłym miesiącu.

Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. W okresie styczeń-listopad klienci kupili i zarejestrowali 29 927 aut tej marki, o 3,67% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w polskim rynku samochodów osobowych wyniósł 11,98%. Warto zwrócić jednak uwagę na fakt, że w listopadzie po raz pierwszy od dłuższego czasu Skoda straciła pozycję lidera w miesięcznym zestawieniu rejestracji (2 371 sztuk) na rzecz Opla (2 386 szt.).

Na pozycji wice lidera utrzymał się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 20 851 sztuk, o 17,34% więcej niż w analogicznym okresie 2011 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,35%. Zmiany, jakie nastąpiły w strukturze polskiego oddziału, stworzyły szansę na zwiększenie sprzedaży i trwałe utrzymanie się niemieckiego producenta w czołówce rankingu (podobnie zresztą jest w przypadku marki Audi, której sprzedaż w Polsce także została przejęta przez koncern VW. Po 11 miesiącach sprzedaż Audi wzrosła o ponad 29%).

Na trzecim miejscu znalazła się Toyota. W ciągu jedenastu miesięcy 2012 roku klienci Toyoty zarejestrowali 18 197 samochodów, o 9,06% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,29%. Toyota – podobnie jak wyprzedzający ją Volkswagen - cieszy się dużym powodzeniem wśród klientów instytucjonalnych. Pojawienie się w jej gamie odświeżonego modelu Avensis oraz modelu Yaris w wersji hybrydowej, jeszcze bardziej umacnia pozycję japońskiego producenta w tej grupie klientów. Wprowadzenie do sprzedaży nowego Aurisa na początku przyszłego roku zapewne pozwoli jej na walkę o odzyskanie drugiego miejsca w rankingu.

Na czwartej pozycji znajduje się Opel. Niemiecki producent także jest liczącym się graczem na rynku flotowym, co w obecnych czasach może stanowić istotny atut. Sprzedaż Opla w w okresie styczeń-listopad 2012 roku wyniosła 17 581 szt. (-9,22%), co pozwoliło na uzyskanie udziału 7,04%. W listopadzie wzrost rejestracji aut tego producenta wobec października wyniósł aż 71,41%, co może wiązać się z sukcesem akcji "150 godzin promocji na 150 lat Opla".

Ford utrzymał się na piątej pozycji, na którą awansował w marcu, i dotychczas w 2012 roku zarejestrował 15 577 aut, czyli o 25,46% mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Ford zakończył ubiegły rok na pozycji wice lidera. Po słabszym początku roku, który tradycyjnie należy do klienta indywidualnego (a Ford to typowa marka flotowa) marka zaczęła piąć się w górę listy rankingowej, jednak piąte miejsce wyznaczało szczyt jej możliwości tym bardziej, że w ostatnich miesiącach Ford notował wysokie, dwucyfrowe spadki popytu wobec ubiegłego roku.

Na szóstej pozycji znajduje się Kia, która oferuje szeroki wachlarz pojazdów cieszących się dobrą opinią zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i firmowych. Liczba zarejestrowanych samochodów tego koreańskiego producenta wyniosła 14 080 sztuk, o 21,05% więcej niż w analogicznym okresie 2011 roku. Udział Kii w rynku osiągnął poziom 5,64%.

Na siódmym miejscu jest Hyundai, który od dłuższego czasu utrzymuje się w czołówce rankingu, przede wszystkim dzięki szerokiej palecie produktów przeznaczonych dla różnych grup klientów oraz dobrej opinii jaką cieszą się wśród klientów instytucjonalnych auta tej marki. Od początku roku zarejestrowano 13 736 aut tej koreańskiej marki, o 10,39% więcej niż w tym samym okresie 2011 roku. Udział marki Hyundai w rynku wyniósł 5,50%. Pierwszą dziesiątkę najbardziej popularnych marek aut osobowych na polskim rynku zamykają: Nissan, Renault i Fiat. Spośród tych trzech marek żadna nie zanotowała wzrostu popytu.

Jak będzie wyglądał rynek w końcu 2012 roku?
Tradycyjnie sprzedaż samochodów na polskim rynku w ostatnich miesiącach roku rośnie. Tak też stało się również i w tym roku. Nie oznacza to jednak zmiany dotychczasowego trendu. Mimo wszystko, liczba rejestracji jest wyraźnie niższa niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku, a dynamika wzrostu sprzedaży skumulowanej w stosunku do 2011 roku wciąż się zmniejsza. Chociaż zmiany nie są już tak duże jak w poprzednich miesiącach, to jednak wynik całoroczny może być nieco gorszy od notowanego w ub. roku. Co najwyżej można więc mówić o swoistej stabilizacji na niskim poziomie sprzedaży.
Sytuacja ekonomiczna w Polsce wydaje się być coraz bardziej niepokojąca, co może stać się przyczynkiem do kolejnych spadków sprzedaży samochodów, gdyż dla coraz większej liczby prywatnych konsumentów, a także firm oszczędzanie staje się głównym priorytetem. Dane ekonomiczne publikowane w ostatnich tygodniach wskazują na niezbyt optymistyczną przyszłość polskiej gospodarki.

W III kw. dynamika roczna PKB spadła do 1,4 proc. z 2,3 proc. zanotowanych w II kw. - Wynik był… po raz kolejny znacznie niższy od oczekiwań rynkowych i prognozy z projekcji NBP, która wynosiła 1,8 proc. – mówi Ernest Pytlarczyk, główny ekonomista BRE. Konsumpcja prywatna wzrosła zaledwie o 0,1 proc. r/r. – To najniższa dynamika konsumpcji publikowana jak dotąd w polskich danych. Obala to jednocześnie mit o sile polskiej konsumpcji – zauważa Ernest Pytlarczyk.

Sytuacja Polski jest więc dość klarowna – ocenia Krzysztof Kolany, główny analityk Bankier.pl - Gospodarka wciąż jeszcze rośnie, czemu towarzyszy coraz słabsza, lecz wciąż zbyt wysoka inflacja. W najbliższych miesiącach można być niemal pewnym recesji w przemyśle, pogłębienia załamania w budownictwie oraz zatrzymania inwestycji: zarówno prywatnych, jak i publicznych. Pod ogromną presją znalazły się też wydatki konsumpcyjne. Konsumenci przygnieceni wysoką inflacją, rosnącymi podatkami i kurczącym się rynkiem pracy raczej nie będą zwiększali wydatków, które do niedawna finansowali głównie poprzez konsumpcję oszczędności.

Słabsze od oczekiwanych sygnały z rodzimej gospodarki to wyraźny zwiastun spowolnienia gospodarczego w Polsce. Choć na tle bliskiej wpadnięcia w recesję Europy, wciąż wypadamy całkiem przyzwoicie, to coraz więcej wskazuje na to, że również przed nami cięższe czasy.

Co ciekawe, pomimo wszystko, Polacy oceniają swoją sytuację bardziej optymistycznie niż dotychczas, na co wskazuje listopadowy pomiar Wskaźnika Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsos, który po kilkumiesięcznych spadkach, odnotował wyraźny wzrost.

W porównaniu z październikiem optymizm Polaków, mierzony wskaźnikiem WOK, wzrósł o ponad 6 pkt. osiągając poziom 78,20 pkt. To najwyższy wynik od sierpnia br. Od czerwca 2012 do października WOK cały czas spadał, miesiąc temu osiągając poziom najniższy od lat.

Zgodnie z wynikami sondażu Ipsos w listopadzie br. 24 proc. Polaków uważało, że sprawy kraju zmierzają w dobrym kierunku ( jest to wzrost aż o 7 punktów procentowych w stosunku do zeszłego miesiąca). Jednocześnie zmalał odsetek respondentów twierdzących, że sprawy kraju idą w złą stronę (w październiku deklarowało tak 74 proc. Polaków, podczas gdy w listopadzie 68 proc.).

Należy mieć nadzieję, że zmiana nastrojów społecznych okaże się trwała, gdyż jest to jeden z decydujących czynników, które mogą skłonić Polaków do zakupu samochodów. Optymizm szczególnie pożądany jest w przypadku klientów indywidualnych.

Niski poziom rejestracji aut odzwierciedla nie tylko nastroje Polaków, ale także realną siłę nabywczą ich pieniędzy. Wartość oszczędności złożonych w bankach co prawda rośnie, jednak pieniądze te nie są na tyle duże, aby jednocześnie stanowić wystarczające zabezpieczenie na „czarną godzinę” oraz umożliwić utrzymanie konsumpcji na dotychczasowym poziomie. Mając wybór pomiędzy oszczędzaniem, a inwestycją w samochód Polacy wybierają tę pierwszą opcję, gdyż dla wielu osób oszczędzanie jest dziś priorytetem. To zaś oznacza odłożenie decyzji o zakupie samochodu na bliżej nieokreśloną przyszłość. Co gorsza, tak naprawdę zarówno na oszczędzanie jak i na zakup nowego auta stać coraz mniejszą liczbę Polaków.

Odrębną kwestią są przepisy, na co wielokrotnie już zwracaliśmy uwagę. Nie dość, że często podlegają zmianom, co nie służy stabilizacji rynku, to jeszcze system podatkowy zorientowany jest na generowanie dochodów do budżetu państwa. Tego rodzaju dążenie fiskusa do szybkiego zaspokojenia potrzeb Skarbu Państwa, determinowana krótkim, rocznym horyzontem myślowym urzędników na temat dochodów budżetu, nie wnosi nic w rozwój rynku czy jego strukturę. Na końcu nie służy także wzrostowi dochodów budżetu.

Brak narzędzi stymulujących sprzedaż, kształtujących odpowiednią strukturę rynku uwrażliwia go na jakiekolwiek negatywne bodźce, przyczyniając się do dużych wahań sprzedaży, zwiększając tym samym ryzyko finansowe przedsiębiorstw działających na tym rynku. Właściwa polityka Państwa pozwoliłaby na rozwój tych segmentów aut, które produkowane są w kraju, co stworzyłoby szansę na mniejsze uzależnienie od eksportu. Na to jednak w najbliższej przyszłości chyba nie można liczyć.

Najnowsze, wspomniane już wcześniej propozycje dotyczące zmian w podatku VAT, które miałyby wejść w życie z początkiem 2014 roku, po raz kolejny biją w tych, którzy zainwestowali w Polsce. Zyskają głównie importerzy i to szczególnie tych droższych aut, jeżeli to co „otrzymali” w ogóle można nazwać zyskiem. Wszystko bowiem wskazuje na to, że uwzględniając całość proponowanych zmian, po raz kolejny stracą wszyscy.
Reasumując, w kontekście sprzedaży samochodów osiągniętej w ostatnich miesiącach oraz niepokojących informacji dotyczących stanu i perspektyw polskiej gospodarki, za sukces trzeba będzie uznać, jeśli wynik rejestracji samochodów osobowych w bieżącym roku zamknie się na ubiegłorocznym poziomie. W rzeczywistości sprzedaż może być niższa ze względu na reeksport aut, który obejmuje również pojazdy zarejestrowane w Polsce.

SPROWADZANE DO POLSKI SAMOCHODY UŻYWANE
W listopadzie, po czterech miesiącach spadku na rynku sprowadzanych do Polski samochodów używanych (rok do roku), po raz drugi z rzędu zanotowano wzrost liczby rejestracji. Co prawda w stosunku do października 2012 roku liczba rejestrowanych po raz pierwszy używanych aut spadła o 16,23%, ale w porównaniu do listopada ub. roku wzrosła o 14,66%. W listopadzie br. zarejestrowano 53 586 samochodów osobowych. W ciągu jedenastu miesięcy 2012 roku sprowadzono i zarejestrowano 603 820 aut, o 1,04% mniej niż w analogicznym okresie ub. roku.

Wyniki zanotowane w tej części polskiego rynku w jedenastym miesiącu roku, podobnie jak przed miesiącem wyróżniają się na tle wcześniejszego trendu spadkowego. Wzrost ten może być związany ze wspomnianą już zapaścią na rynku sprzedaży nowych samochodów dla klientów prywatnych. Część z nich zapewne zdecydowała się na zakup taniego, używanego auta sprowadzonego z zagranicy. Czy jest to chwilowa zmiana, czy zapowiedź odwrócenia trendu spadkowego, będzie można ocenić dopiero po kilku miesiącach. Wciąż jednak liczba aut sprowadzanych do Polski z innych krajów Unii oraz spoza Unii jest mniejsza niż w roku ubiegłym.

Wśród sprowadzonych w 2012 roku aut nadal największą grupę stanowią samochody w wieku powyżej 10 lat. Ich udział utrzymuje się na poziomie powyżej 47%. Samochody w wieku od 4 do 10 lat stanowią ponad 45% importu, natomiast auta najmłodsze w wieku do 4 lat zaledwie ok. 7,8% importu.

W zestawieniu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów sytuacja na czele tabeli od wielu miesięcy pozostaje bez zmian. Liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen. W ciągu jedenastu miesięcy br. zarejestrowano 95 393 auta tej marki, o 6,31% mniej niż w analogicznym okresie 2011 roku.

Wice liderem jest Opel z wynikiem na poziomie 66 441 sztuk, co oznacza spadek o 7,27%. Na trzecim miejscu znajduje się Renault (54 388 zarejestrowanych pojazdów, czyli o 4,86% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku). Czwarte miejsce zajmuje Ford (51 497 zarejestrowanych samochodów, tj. o 1,86% mniej niż w analogicznym okresie 2011 roku). Pierwszą „piątkę” zamyka Audi z wynikiem 50 007 sztuk, co oznacza wzrost o 7,44%.

Spośród 15 marek sklasyfikowanych w rankingu najczęściej sprowadzanych, aż osiem zanotowało wzrost liczby sprowadzonych aut, w tym największy – Citroen (+15,53%). Największym spadkiem wykazała się marka Opel (-7,27%). Tabelę zamyka Volvo z wynikiem 78 610 aut sprowadzonych w 2012 roku


2012-12-05 15:57:08
ubezpieczenia