Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 
tagi:  

Rejestracje samochodów osobowych w lutym 2013 roku


Zgodnie z przewidywaniami tempo wzrostu liczby rejestrowanych samochodów w drugim miesiącu bieżącego roku wyraźnie osłabło, co przełożyło się również na wynik skumulowany za dwa miesiące.

SAMOCHODY NOWE

Tradycyjnie sprzedaż na początku roku napędzana jest wyprzedażą aut z poprzedniego rocznika. Jednak liczba aut oferowanych w ramach tegorocznej wyprzedaży jest coraz skromniejsza, a lutowa oferta mniej interesująca niż w styczniu. Dodatkowo na wynik rejestracji w lutym w niewielkim stopniu wpłynęła sprzedaż z grudnia ub. roku, która w dużym stopniu ukształtowała wyniki stycznia. Czy zatem wyprzedaże będą wpływać na wyniki kolejnych miesięcy, czy też – ze względu na ograniczone zapasy magazynowe – zakończą się równie szybko jak w ubiegłym roku, lub nawet jeszcze szybciej?

Rok 2013 zaczął się podobnie jak rok ubiegły – wzrostem sprzedaży, choć nie tak dużym jak w styczniu 2012 roku (+22,10%). Kolejne miesiące nie były wówczas już tak udane, a wynik zanotowany w pierwszym miesiącu okazał się najlepszy w całym roku. Czy również bieżący rok będzie miał podobny przebieg? Rezultat uzyskany w lutym może wskazywać, że tak właśnie będzie, tym bardziej że poziom spadku w stosunku do stycznia 2013 roku jest najwyższy od kilku lat i sięga 8,5 procent.

Według danych CEP, w lutym 2013 roku zarejestrowano w Polsce 24 109 samochodów osobowych, o 0,86% (+106 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o ponad 6,1% mniej niż w styczniu.
Dane skumulowane wciąż wykazują wzrost, jednak poziom jego wzrostu w stosunku do stycznia zmniejszył się o ponad połowę. W sumie, według CEP, od początku roku zarejestrowano w Polsce 50 355 samochodów osobowych, o 4,7% więcej w stosunku do analogicznego roku poprzedniego roku.

Dotychczas przedsiębiorcy stanowili siłę napędową rynku przy jednoczesnym, znacznym regresie popytu na samochody wśród klientów indywidualnych. Jednak coraz liczniejsze sygnały o spowolnieniu gospodarczym Polski dają podstawy do obaw o kondycję polskich przedsiębiorstw w roku bieżącym, a co się z tym wiąże o ich możliwości wymiany floty i zakupu samochodów.
Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że gdy głębiej przyjrzymy się danym z Centralnej Ewidencji Pojazdów dotyczącym liczby rejestracji widać, że również w segmencie klientów firmowych mamy do czynienia ze spadkami. W statystykach rejestracji samochodów na firmy uwzględniani są bowiem także dealerzy samochodów oraz producenci i importerzy.

Rzeczywisty stan polskiego rynku odzwierciedla indeks chłonności, czyli liczba aut zarejestrowanych w ciągu roku na 1 000 mieszkańców. W styczniu wyniósł on w Polsce zaledwie 0,7 szt. (w lutym - 1,3 szt.), co plasuje nasz kraj (niezmiennie od dłuższego czasu) na 23. pozycji pośród 29 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in. Czechy (1,2 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców) oraz Słowacja (z wynikiem 0,8 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniosł na koniec stycznia 1,9 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

Niestety, niska liczba rejestracji samochodów, utrzymująca się od dłuższego czasu, to nie tylko efekt wszechobecnego w mediach oraz stopniowo rozwijającego się na naszym rynku kryzysu, ale także w dużym stopniu zasługa polityki motoryzacyjnej ostatnich kilku rządów, a w zasadzie jej braku.

W lutym 2013 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 50,27%, co oznacza osłabienie w stosunku do stycznia, gdy udział ten wyniósł 51,11%. Początek roku tradycyjnie stanowi domenę klientów indywidualnych podczas gdy firmy uaktywniają się dopiero w późniejszych miesiącach roku.
W lutym udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 49,73%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że użytkownicy instytucjonalni kupili 11 931 aut. W 2013 roku (do końca lutego) udział firm w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł 49,29% (24,7 tys szt.). Rok wcześniej udział ten wynosił 45,68%..
Dane pozyskane z Centralnej Ewidencji Pojazdów pokazują, że liczba aut osobowych i osobowych z homologacją ciężarową, zarejestrowanych w lutym bieżącego roku wyniosła niecałe 24 tys. samochodów, o 1,11% więcej niż rok wcześniej.
Wynik tak zdefiniowanego rynku samochodów osobowych jest w rzeczywistości nieco lepszy, gdyż prezentowana statystyka nie zawiera minibusów. Minibusy ze względu na swoją specyfikę omawiane są w raportach IBRM Samar jako wydzielona grupa. Uwzględniając minibusy (169 aut zarejestrowanych w lutym br.) rezultat finalny sięgnąłby poziomu 24 161 sztuk.
Liczba zarejestrowanych nowych samochodów osobowych i osobowych z homologacją ciężarową w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2013 roku wyniosła ponad 50,2 tys. sztuk, tj. o 4,87% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Uwzględniając minibusy (369 szt. zarejestrowanych w 2013 roku) rezultat finalny po 2 miesiącach dla rynku samochodów osobowych przekroczyłby poziom 50,5 tys. sztuk.

W lutym marki popularne zanotowały wzrost o 0,59%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła zaś o 7,75% Po dwóch miesiącach bieżącego roku wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 4,22%. W tym samym okresie liczba rejestracji marek premium wzrosła o 14,46%.
Na czele marek premium w 2013 roku znalazło się Audi (856 szt.; +39,87% r/r; udział w rynku 24,60%), przed BMW (781 szt.; +9,08%; udział 22,44%) oraz Volvo (743 szt.; +4,35%; udział 21,35%)
Udział marek premium w całym rynku wzrósł do 6,92% (w lutym ubiegłego roku wyniósł 6,34%).
Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, siedem (Skoda, Opel, Ford, Nissan, Renault, Fiat oraz Citroen) zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w okresie styczeń – luty bieżącego roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Wyniki sześciu marek wzrosły o więcej niż 10% (Volkswagen, Ford, Kia, Peugeot, Honda oraz – najbardziej – Dacia +52,74%). Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa jednak większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. W 2013 roku klienci kupili i zarejestrowali 6 860 aut tej marki, o 6,32% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w polskim rynku samochodów osobowych wyniósł 13,66%.
Na pozycji wice lidera utrzymał się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 789 sztuk, o 42,96% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,54%. Zmiany organizacyjne, jakie nastąpiły w 2011 roku w strukturze polskiego oddziału, zaowocowały zwiększeniem sprzedaży i trwałym utrzymaniem się niemieckiego producenta w czołówce rankingu (podobnie zresztą jest w przypadku marki Audi, której sprzedaż w Polsce także została przejęta przez koncern VW. W 2013 roku sprzedaż Audi wzrosła o ponad 40,10%).
Na trzecie miejsce awansował Ford. W 2013 roku klienci Forda zarejestrowali 3 631 samochodów, o 26,78% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,23%. Ford zakończył 2011 rok na pozycji wice lidera. Jednak od tego momentu piąte miejsce wyznaczyło szczyt możliwości marki w 2012 roku, a w drugiej połowie ubiegłego roku Ford notował już tylko wysokie, dwucyfrowe spadki popytu. Czas pokaże czy obecny wzrost liczby rejestracji jest początkiem dobrej passy marki nas polskim rynku.
Na czwartą pozycję spadła Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 586 sztuk, o 6,40% mniej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,14%. Toyota – podobnie jak wyprzedzający ją Ford - cieszy się dużym powodzeniem wśród klientów instytucjonalnych. Pojawienie się w jej gamie odświeżonego modelu Avensis oraz modelu Yaris w wersji hybrydowej, jeszcze umocniło pozycję japońskiego producenta w tej grupie klientów. Wprowadzenie z początkiem tego roku dodatkowo modelu Auris nowej generacji może pozwolić jej na walkę o odzyskanie drugiego miejsca w rankingu.
Na piątą pozycję spadła Kia. Koreański producent rozpoczął rok od skoku z siódmego miejsca, na którym zakończył rok ubiegły na czwarte w styczniu br. Kia od dłuższego czasu utrzymuje się w czołówce rankingu, przede wszystkim dzięki szerokiej palecie produktów przeznaczonych dla różnych grup klientów oraz dobrej opinii jaką auta tej marki cieszą się wśród klientów instytucjonalnych. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2013 roku zarejestrowano 3 556 aut tej koreańskiej marki, o 37,09% więcej niż w tym samym okresie 2012 roku. Udział marki w rynku wyniósł 7,08%.
Na szóstą pozycję spadł z kolei Opel. Niemiecki producent jest liczącym się graczem na rynku flotowym, co w obecnych czasach może stanowić istotny atut. Nie bez znaczenia jest też fakt, że najpopularniejszy model w gamie Opla – Astra – produkowany jest w Polsce. Sprzedaż Opla w 2013 roku wyniosła 3 062 sztuki (-14,01%), co pozwoliło na uzyskanie udziału 6,10%.
Na siódmej pozycji znajduje się Hyundai, która oferuje szeroki wachlarz pojazdów cieszących się dobrą opinią zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i firmowych. Liczba zarejestrowanych samochodów tego koreańskiego producenta wyniosła 2 972 sztuki, o 4,17% więcej niż w 2012 roku. Udział Hyundaia w rynku osiągnął poziom 5,92%.
Pierwszą dziesiątkę najbardziej popularnych marek aut osobowych na polskim rynku zamykają: Peugeot, Nissan, oraz Renault. Spośród tych trzech marek tylko Peugeot zanotował wzrostu popytu – o 23,43%. Sprzedaż Nissana spadła o 1,92%, a Renault – o 3,04%.

Jak będzie wyglądał rynek w roku 2013?
Wyprzedaże aut z rocznika 2012, prowadzone przez producentów, przyniosły wzrost popytu na samochody w porównaniu do początku ubiegłego roku. Nie wiadomo jednak jak długo tego rodzaju akcje promocyjne potrwają, gdyż producenci nie chcąc generować zbyt dużych kosztów, starali się dostosować swoje zapasy do możliwości polskiego rynku.
Nadal istotnym problemem nie jest sama oferta, lecz ograniczona liczba klientów. Wielu dealerów informuje, że niewiele osób odwiedza salony sprzedaży. Co gorsza, tylko nieznaczna część z nich decyduje się na zakup samochodu. Koniec wyprzedaży może więc zwiastować kolejny okres regresu w autosalonach.
Dwa miesiące to za krótki okres do stwierdzenia jak rzeczywiście będzie wyglądał rynek w całym 2013 roku, tym bardziej że ze względu na przygotowywane zmiany w legislacji jest on szczególnie trudny do przewidzenia. Z jednej strony istnieje duża szansa na utrzymanie wyniku na ubiegłorocznym poziomie. Musi jednak zostać spełnionych kilka warunków. Przede wszystkim sytuacja gospodarcza nie może ulec znacznemu pogorszeniu. Nie można jednak wykluczyć, iż stan polskiej gospodarki pogorszy się, a wówczas sprzedaż może znów spaść. Sytuacja ekonomiczna w Polsce jest bowiem czynnikiem decydującym o koniunkturze na rynku sprzedaży nowych samochodów.
Dane ekonomiczne publikowane w ostatnich tygodniach są niejednoznaczne w swej wymowie. W styczniu roczna dynamika produkcji przemysłowej odbiła do 0,3 proc. z -10,3 proc. w skali roku zanotowanych w grudniu. Po odsezonowaniu dynamika produkcji wzrosła do -2,1 proc. z -5,1 proc. rok do roku w grudniu. - Przyspieszenie produkcji jest zatem bardzo skromne. Naszym zdaniem różnica w dynamikach między grudniem i styczniem to prawdopodobnie kwestia kalkulacji dni roboczych, stąd odreagowanie jest właśnie tylko statystyczne – ocenia Ernest Pytlarczyk, główny ekonomista BRE Banku. Z drugiej strony PKB wzrósł w IV kw. o 1,1 proc. w skali roku po 1,4 proc. wzroście zanotowanym w III kw. PKB urósł również w ujęciu kwartalnym o 0,2 proc. a oczekiwano nieznacznego spadku. W IV kw. o 0,9 proc. w ujęciu rocznym spadła konsumpcja (po 0,1 proc. wzroście w III kw.) inwestycje obniżyły się zaledwie o 0,3 proc. r/r (po 1,5 proc. spadku r/r w III kw.). Popyt krajowy spadł o 0,7 proc., w tempie zbliżonym do III kwartału. Wsparciem polskiego wzrostu gospodarczego okazał się (tradycyjnie) eksport netto. Jego kontrybucja do wzrostu wyniosła 1,8 p. proc. (w III kw. było to 2,1 p. proc.).
- Lepszy od oczekiwań IV kw. to oczywiście wyższy punkt startowy dla kolejnych kwartałów, stąd konieczna jest rewizja w górę prognoz na I i II kw. Ciągle jednak nie widzimy wiarygodnych oznak wychodzenia przez polską gospodarkę ze spowolnienia – mówi Ernest Pytlarczyk. - Kompozycja wzrostu dziś opublikowanego PMI jest dość słaba, redukcje zatrudnienia i wzrost stopy bezrobocia przeciągną się na I połowę 2013 a problemem pozostaje popyt wewnętrzny i odbudowujący stopę oszczędności konsument. W I połowie 2013 negatywna powinna pozostać kontrybucja inwestycji publicznych i prywatnych – dodaje.
Pomimo nie najlepszych prognoz ekonomicznych badania klimatu konsumenckiego wskazują na optymizm Polaków. Lutowy pomiar Wskaźnika Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsos drugi miesiąc z rzędu notuje wzrost. WOK wzrósł o prawie 4 pkt. osiągając poziom 80 pkt.
Jak z kolei wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez dom badawczy Maison na zlecenie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Busometr, wskaźnik prognozujący nastroje i działania przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza, wzrósł w porównaniu z poprzednim odczytem. W pierwszym kwartale tego roku osiągnął poziom 37,06 pkt. Pod koniec ubiegłego roku wynosił natomiast 34,47 pkt –ZPP. Nadal jednak nie sposób mówić o optymizmie, bo bardzo dużo brakuje do granicy 50 pkt, od której w górę można mówić o pozytywnych wskazaniach.
Jednocześnie zwiększył się odsetek przedsiębiorców zamierzających przeprowadzić redukcję etatów w swojej firmie w najbliższych miesiącach. Dziś myśli o tym już 33 proc. z nich. Tymczasem w ubiegłym roku takie plany miało 30 proc. firm. jak wynika z badania ZPP – aż 55 proc. firm nie zamierza realizować nowych inwestycji, co ogranicza perspektywy wzrostu zatrudnienia. W zeszłym roku rezygnację z nowych projektów zapowiadało 54 proc. firm. Odsetek przedsiębiorców, którzy przewidują nowe inwestycje, nie zmienił się od zeszłego roku. Nadal chce je realizować 46 proc. przedsiębiorców. W ich gronie przeważają średnie przedsiębiorstwa działające w sektorze produkcyjnym.

Tymczasem jednak obserwowane trendy na rynku motoryzacyjnym wskazują, że sytuacja może się w najbliższym okresie nadal pogarszać. Palącym problemem jest ograniczona liczba klientów. Co gorsza, wydłuża się czas eksploatacji aut pozostających w prywatnych rękach. Dziś okres ten wynosi 6-7 lat, jednak wszystko wskazuje na to, ze już niedługo wyniesie 8-9, a może nawet 10 lat. W przypadku firm średni okres eksploatacji to 4 lata, jest więc zdecydowanie krótszy niż w przypadku aut prywatnych. Im większy będzie rynek flotowy, tym szybsza wymiana parku, szybszy proces jego odmłodzenia, lepsza jakość samochodów trafiających na rynek wtórny oraz mniejszy poziom importu samochodów używanych uzyskany, co istotne, bez potrzeby wprowadzania specjalnych barier.
Odrębną kwestią są przepisy. Nie dość, że często podlegają zmianom, co nie służy stabilizacji rynku, to jeszcze system podatkowy zorientowany jest na generowanie dochodów do budżetu państwa. Tego rodzaju dążenie fiskusa do szybkiego zaspokojenia potrzeb Skarbu Państwa, determinowana krótkim, rocznym horyzontem myślowym urzędników na temat dochodów budżetu, nie wnosi nic w rozwój rynku czy jego strukturę.
Najnowsze propozycje Ministerstwa Finansów dotyczące zmian w podatku VAT, które miałyby wejść w życie z początkiem 2014 roku, po raz kolejny biją w tych, którzy zainwestowali w Polsce. Zyskają głównie importerzy i to szczególnie tych droższych aut, jeżeli to co „otrzymali” w ogóle można nazwać zyskiem. Wszystko bowiem wskazuje na to, że uwzgędniając całość proponownych zmian, zysk dużej części przedsiębiorców będzie pozorny.
Przygotowana przez IBRM Samar wspólnie z kancelarią MDDP propozycja w zakresie odliczenia 100% podatku VAT zawartego w cenie samochodu oraz jego obsługi posprzedażnej (jednak z wyłączeniem możliwości odliczenia VAT przy zakupie paliwa ) wykazuje, że odliczenie całej kwoty podatku VAT przy zakupie samochodu przez firmę nie tylko nie generuje większych strat w porównaniu z rozwiązaniem proponowanym przez resort finansów, ale wręcz te straty w znaczący sposób ogranicza.
To najkorzystniejsze i najprostsze rozwiązanie, zarówno dla budżetu, jak i dla przedsiębiorców, dla których z założenia podatek VAT ma być neutralny.
W przemyśle motoryzacyjnym obowiązuje zasada, że produkcja podąża za sprzedażą. Dziś niemal w 100% produkcja aut w Polsce jest uzależniona od kondycji rynków zagranicznych. Proponowane przez IBRM SAMAR rozwiązanie pozwoli na stopniowe zwiększanie udziału produktów wytwarzanych przez polskie zakłady w krajowym rynku sprzedaży samochodów, a jednocześnie stworzy szansę na zmniejszenie owej zależności od rynków europejskich. Bez rozwoju rynku szansa na utrzymanie dotychczasowych inwestorów i przyciągnięcie kolejnych jest w dłuższej perspektywie czasowej niewielka.
Reasumując, w kontekście sprzedaży samochodów osiągniętej w 2012 oraz niepokojących informacji dotyczących stanu i perspektyw polskiej gospodarki, przyszłość polskiego rynku motoryzacyjnego w 2013 roku, szczególnie w ciągu pierwszych miesięcy nie wygląda optymistycznie. W tej sytuacji sukcesem będzie utrzymanie poziomu rejestracji na dotychczasowym poziomie. W przypadku wyraźnego pogorszenia się stanu polskiej gospodarki, kolejny rok przyniesie nam dalsze spadki sprzedaży.

SPROWADZANE DO POLSKI SAMOCHODY UŻYWANE
W lutym, drugi raz z rzędu zanotowano wzrost na rynku sprowadzanych do Polski samochodów używanych, zarówno w stosunku do stycznia 2013 roku (o 2,66%), jak i w porównaniu do lutego poprzedniego roku (o 12,98%).
W lutym 2012 roku zarejestrowano 46 733 samochody osobowe. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy sprowadzono i zarejestrowano 92 253 auta, o 13,82% więcej niż w analogicznym okresie ub. roku.
Wzrost ten związany jest zapewne ze wspomnianą już zapaścią na rynku sprzedaży nowych samochodów dla klientów prywatnych. Część z nich decyduje się na zakup taniego, używanego auta sprowadzonego z zagranicy.
Warto zauważyć, że import wzrasta pomimo, iż koszta serwisowania, szczególnie starszych, wyeksploatowanych aut nie są małe, a podaż używanych samochodów na rynku wewnętrznym jest spora.
Niestety, poszukiwania pojazdów zagranicą nadal koncentrują się głównie w segmencie aut tańszych, a co za tym idzie starszych, gdzie znacznie trudniej jest znaleźć dobrą ofertę. Tezę tę potwierdza analiza danych o sprowadzanych i rejestrowanych autach używanych, która wskazuje na stały wzrost w „imporcie” udziału pojazdów najstarszych, przy jednoczesnym spadku „importu” aut eksploatowanych nie dłużej niż 4 lata.
Wśród sprowadzonych w 2013 roku aut nadal największą grupę stanowią samochody w wieku powyżej 10 lat. Ich udział utrzymuje się na poziomie powyżej 51%. Samochody w wieku od 4 do 10 lat stanowią 42,30% importu, natomiast auta najmłodsze w wieku do 4 lat zaledwie ok. 6,27% importu.
W zestawieniu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów sytuacja na czele tabeli od wielu miesięcy pozostaje bez większych zmian. Liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2013 roku zarejestrowano 14 475 aut tej marki, o 17,80% więcej niż w 2011 roku.
Wice liderem jest Opel z wynikiem na poziomie 9 682 sztuk, co oznacza wzrost o 8,57%.
Podobnie jak przed miesiącem, na trzecim miejscu znajduje się Audi (8 082 zarejestrowanych pojazdów, czyli o 28,61% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku).
Czwarte miejsce zajmuje Renault (7 840 zarejestrowanych pojazdów, czyli o 0,78% mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku). To jednocześnie jedyna marka, która wykazała spadek wśród 15 marek notowanych w rankingu. Pierwszą „piątkę” zamyka Ford (7 509 zarejestrowanych samochodów, tj. o 6,28% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku).
Spośród 15 marek sklasyfikowanych w rankingu najczęściej sprowadzanych, czternaście zanotowało wzrost liczby sprowadzonych aut, w tym największy – Skoda (+32,93%). Tabelę zamyka Volvo.


2013-03-13 18:42:51
ubezpieczenia