Szukaj:
Moto Gorzow
moto
Giełda Samochodowa Gorzow
moto
Dodaj Ogłoszenie
moto
Aktualnosci
moto
Mapa Gorzow
moto
Utrudnienia
moto
Planowanie podróży
moto

wyznaczane_trasy
mot aktualnosci
 
6.000.000 wyprodukowanych silników 1.3 MultiJet
 
Peugeot Traveller i-Lab, ekskluzywny VIP-bus 3.0
 
Volvo prezentuje limitowaną serię S60 T6 AWD
 
Bezemisyjne Audi wprowadza gwiazdy w światła reflektorów
 
Peugeot Traveller - podróż w komforcie najwyższej klasy
 
Lancia Ypsilon na imprezie Verona in love
 
Skoda z rekordami w Polsce i na świecie
 
Fiat Tipo europejskim triumfatorem Autobest 2016
 
Volkswageny Golfy i Audi A4 najchętniej kradzione w Polsce
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - styczeń 2016 roku
 
Rejestracje autobusów w styczniu 2016 roku
 
Rejestracje jednośladów w styczniu 2016 roku
 
Produkcja samochodów w Polsce w styczniu 2016 roku
 
Skoda wyprodukowała 18 milionów samochodów
 
Trzy nagrody Renault w Paryżu
 
Nowa Toyota RAV4 Hybrid
 
Zmiany personalne w Continental EMEA
 
Kamera cofania Toyoty Prius - nowe narzędzie filmowców?
 
Lexus GS F wśród samochodów roku 2016 magazynu Playboy
 
500 000 sprzedanych samochodów w sieci Peugeot Citroen Retail
 
Rekordowe wyniki i nowi klienci - podsumowanie roku w Getin Fleet
 
Toyota Auris: najpopularniejsza hybryda w Polsce
 
Firma Bilstein poszerzyła swoją ofertę
 
Skoda numerem 1 dla polskiego biznesu
 
Eksport części i komponentów motoryzacyjnych rośnie z miesiąca na miesiąc
 
5 gwiazdek dla Toyoty RAV4 2016 w testach bezpieczeństwa NHTSA
 
Serwis Haller uhonorowany za wybitne osiągnięcia w jakości obsługi klienta
 
Automatyczne prowadzenie od 2025 roku? Continental inicjuje globalny dialog
 
Milionowe Kangoo drugiej generacji
 
Nowej generacji akumulatory do samochodów elektrycznych
 
Niezależne moto-firmy liczą na dynamiczny rozwój
 
Najlepsi europejscy dealerzy marki Opel z wizytą w Russelsheim
 
Nowe MINI John Cooper Works Cabrio
 
Nowy Mitsubishi Outlander PHEV 2016 już w Polsce
 
Fabryki Audi gotowe do wdrożenia mobilności elektrycznej
 
Mitsubishi wspiera drużynę super rugby
 
Skoda dostarcza 1,06 miliona samochodów
 
Światowe wyniki sprzedaży Renault
 
Udany sezon marki Castrol
 
Wyniki MINI w Rajdzie Dakar
 
Ceny ubezpieczeń OC w 2016 roku wzrosły o 19%
 
Nowe centrum pojazdów używanych DAF w Warszawie
 
27% wzrostu Mitsubishi w Europie
 
Test nowego Opla Astra Sports Tourer w komorze klimatycznej
 
Rośnie zainteresowanie klientów autami poleasingowymi
 
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
 
Sukcesy Nissana w Polsce w 2015 roku
 
Goodyear i Dunlop zapewniają zimową przyczepność nowemu BMW serii 7
 
100 tysięcy zamówień w ciągu miesiąca na nowego Priusa
 
RAV4 Hybrid E-Four będzie najbardziej dynamiczną wersją napędową modelu
 
Rekordowy rok Mercedes-Benz
 
Toyota C-HR Racing i Lexus RC w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2016
 
Rekordowe zamówienie pojazdów Scania w Wielkiej Brytanii
 
Nissan Qashqai najlepszym małym SUV‑em
 
Audi R8 LMS zwycięża w Dubaju
 
Volkswagen Poznań zrealizował plan 2015 roku
 
Octavia i Fabia liderami w Polsce
 
Audi partnerem generalnym Polskiego Związku Golfa
 
Toyota Mirai symbolem holenderskiej prezydencji w Radzie Europy
 
Koncern Volkswagen: 9,93 miliona samochodów
 
Goodyear wprowadza opony ciężarowe Dębica do oferty dla sieci TruckForce
 
Jeep czwarty rok z rzędu rejestruje globalny rekord sprzedaży
 
FCA Poland podsumowuje sprzedaż samochodów na polskim rynku
 
Infiniti Q30 wyróżnione przez Euro NCAP
 
Dobry rok Lexusa
 
Laserowa innowacja w produkcji Lexusów
 
Pierwsze w branży testy na śniegu samochodu autonomicznego Forda
 
Lexus LC 500 podwójnie uhonorowany w Detroit
 
5 milionów samochodów sprzedanych w USA
 
Zakopane stawia na Solarisy
 
Zimowy dylemat – rozgrzewać czy od razu ruszać?
 
Zwycięski 2015 rok: liczne trofea i tytuły dla Opla
 
Opel ogłasza wyniki sprzedaży w Europie
 
Młodzi kierowcy przeceniają swoje umiejętności
 
W Niemczech Fiat Ducato został wybrany najlepszą bazą pod zabudowy kamperowe
 
System multimedialny Toyoty będzie silniej zintegrowany ze smartfonami
 
Prius IV - nowa jakość w bezpieczeństwie czynnym
 
Mercedes-Benz Klasy E: Najinteligentniejsza limuzyna klasy wyższej
 
Nowe Audi A4 allroad quattro
 
Kia wprowadza sub-markę dla technologii autonomicznego prowadzenia pojazdów
 
Lexus na salonie Detroit 2016
 
Opony Goodyear i Dunlop na trudne, zimowe warunki drogowe
 
Audi AG: 2015 to kolejny rekordowy rok - ponad 1,8 mln sprzedanych samochodów
 
Produkcja samochodów w Polsce w grudniu 2015 r
 
Raport Ford Trendy 2016
 
Goodyear i Dębica świętują 20. rocznicę współpracy
 
7 milionów ręcznych skrzyń biegów z Mlada Boleslav
 
Świąteczny assistance - podsumowanie
 
Tajemniczy klient Castrol
 
Rejestracje aut osobowych i dostawczych - grudzień 2015 roku
 
Fiat Doblo Cargo zdobył tytuł Light Van of the Year
 
Hamowanie złych nawyków za kierownicą
 
Kolejne duże kontrakty Solarisa w Izraelu
 
Mazda marką o najniższym zużyciu paliwa w Stanach Zjednoczonych
 
Rodzinny samochód roku 2016 Belgijskiego Związku Motoryzacyjnego
 
Infiniti Q50 MY 2016
 
Ford inwestuje w rozwiązania elektrycznej mobilności
 
Oleje Total i Elf dla luksusowych marek Jaguara i Land Rovera
 
Toyota zainwestuje miliard jenów w badania nad uczeniem się maszyn
 
Ciepłe, bezpieczne, przemyślane: ogrzewanie postojowe Skody
 
tagi:  

Rejestracje samochodów osobowych w styczniu 2013 roku


Pierwszy miesiąc 2013 roku przyniósł wzrost liczby zarejestrowanych po raz pierwszy samochodów osobowych zarówno w stosunku do grudnia 2012 roku, jak i wobec stycznia 2012 roku. Na podstawie jednomiesięcznych rezultatów nie sposób jednak formułować prognoz dla polskiego rynku na cały rok 2013 tym bardziej, że obecny wzrost w znacznej części jest wynikiem tradycyjnej o tej porze roku wyprzedaży aut z poprzedniego rocznika. Pytanie, czy wyprzedaże będą również wpływać na wyniki kolejnych miesięcy, czy też – ze względu na ograniczone zapasy magazynowe – zakończą się równie szybko jak w ubiegłym roku.

SAMOCHODY NOWE

Rok 2013 zaczął się podobnie jak rok ubiegły – wzrostem sprzedaży, choć nie tak dużym jak w styczniu 2012 roku (+22,10%). Kolejne miesiące nie były już jednak tak udane, a wynik zanotowany w pierwszym miesiącu okazał się najlepszy w całym roku. Czy również bieżący rok będzie miał podobny przebieg?

W 2012 roku to przedsiębiorcy stanowili siłę napędową rynku przy jednoczesnym, znacznym regresie popytu na samochody wśród klientów indywidualnych. Jednak coraz liczniejsze sygnały o spowolnieniu gospodarczym Polski dają podstawy do obaw o kondycję polskich przedsiębiorstw w roku bieżącym, a co się z tym wiąże o ich możliwości wymiany floty i zakupu samochodów.
Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że gdy głębiej przyjrzymy się danym z Centralnej Ewidencji Pojazdów dotyczącym liczby rejestracji w 2012 roku widać, że również w segmencie klientów firmowych mamy do czynienia ze spadkami. W statystykach rejestracji samochodów na firmy uwzględniani są bowiem także dealerzy samochodów oraz producenci i importerzy. Gdy od generalnych wyników odejmiemy rejestracje dokonywane we własnym, motoryzacyjnym gronie, uzyskamy zaskakujące rezultaty. Okazuje się, że przedsiębiorcy kupili i zarejestrowali w ubiegłym roku (w leasingu, poprzez CFM lub bezpośrednio) jedynie 92 619 aut. Zamiast wzrostu, mamy więc spadek rynku o 4,08 proc. w porównaniu z wynikami uzyskanymi w 2011 roku.

Na rzeczywisty stan polskiego rynku wskazuje indeks chłonności, czyli liczba aut zarejestrowanych w ciągu roku na 1 000 mieszkańców. W ubiegłym roku wyniósł on w Polsce zaledwie 7,2 szt., co plasuje nasz kraj (niezmiennie od dłuższego czasu) na 23. pozycji pośród 29 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in. Czechy (16,9 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców) oraz Słowacja (z wynikiem 12,8 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniosł na koniec grudnia 25,5 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

W styczniu udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 51,11%. To rezultat wyższy niż osiągany przez tę grupę w poprzednich miesiącach, jednak należy pamiętać, że początek roku zwykle należy do klienta indywidualnego zwabionego do autosalonów przez wyżej wzmiankowane wyprzedaże. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że w styczniu 2013 roku prywatni użytkownicy kupili 13 403 aut. Udział firm w styczniowych zakupach sięgnął poziomu 48,89%.

Dane pozyskane z Centralnej Ewidencji Pojazdów pokazują, że liczba aut zarejestrowanych w styczniu bieżącego roku wyniosła nieco ponad 26,2 tys. samochodów, o 8,57% więcej niż rok wcześniej. Wynik ten w rzeczywistości jest nieco lepszy, gdyż prezentowana statystyka nie zawiera minibusów. Minibusy ze względu na swoją specyfikę prezentowane są w raportach IBRM Samar jako wydzielona grupa.

Uwzględniając minibusy (199 aut zarejestrowanych w styczniu br. czyli o 41,13% więcej niż w styczniu 2012 roku oraz 30,42% mniej niż w grudniu ub. roku) rezultat finalny dla rynku samochodów osobowych przekroczyłby poziom 26 420 szt.

W styczniu marki popularne zanotowały wzrost o 7,65%, liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła zaś o 24,60%. Na czele marek premium zw styczniu 2013 roku znalazło się Audi (418 szt.; +47,70% r/r; udział w rynku 25,93%), przed Mercedesem (dane nie zawierają osobowych modeli Citan, Viano, Vito i Sprinter traktowanych jako pojazdy użytkowe; 375 szt.; +22,55%; udział 23,26%) oraz BMW (329 szt.; +11,15%; udział 20,41%)Udział marek premium w całym rynku spadł do 6,18% (w grudniu ubiegłego roku wyniósł 8,39%).

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, siedem (Toyota, Opel, Hyundai, Nissan, Chevrolet, Fiat oraz Citroen) zanotowało spadki liczby aut zarejestrowanych w styczniu bieżącego roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki siedmiu marek wzrosły o więcej niż 20% (Skoda, Volkswagen, Renault, Peugeot, Dacia, Honda oraz – najbardziej Kia +74,46%). Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi w poprzednim miesiącu.

Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. W styczniu 2013 roku klienci kupili i zarejestrowali 4 178 aut tej marki, o 30,69% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w polskim rynku samochodów osobowych wyniósł 15,93%.
Na pozycji wice lidera utrzymał się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 623 sztuki, o 70,66% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,00%. Zmiany, jakie nastąpiły w 2011 roku w strukturze polskiego oddziału, umożliwiły zwiększenie sprzedaży i trwałe utrzymanie się niemieckiego producenta w czołówce rankingu (podobnie zresztą jest w przypadku marki Audi, której sprzedaż w Polsce także została przejęta przez koncern VW. W styczniu 2013 roku sprzedaż Audi wzrosła o 47,70%).

Na trzecim miejscu znalazła się Toyota. W 2013 roku klienci Toyoty zarejestrowali 1 967 samochody, o 7,22% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,03%. Toyota – podobnie jak wyprzedzający ją Volkswagen - cieszy się dużym powodzeniem wśród klientów instytucjonalnych. Pojawienie się w jej gamie odświeżonego modelu Avensis oraz modelu Yaris w wersji hybrydowej, jeszcze umocniło pozycję japońskiego producenta w tej grupie klientów. Wprowadzenie z początkiem tego roku dodatkowo modelu Auris nowej generacji może pozwolić jej na walkę o odzyskanie drugiego miejsca w rankingu.

Na czwartą pozycję awansowała Kia. Koreański producent rozpoczął rok od skoku z siódmego miejsca, na którym zakończył rok ubiegły. Kia od dłuższego czasu utrzymuje się w czołówce rankingu, przede wszystkim dzięki szerokiej palecie produktów przeznaczonych dla różnych grup klientów oraz dobrej opinii jaką auta tej marki cieszą się wśród klientów instytucjonalnych. W styczniu 2013 roku zarejestrowano 1 844 auta tej koreańskiej marki, o 74,46% więcej niż w tym samym okresie 2012 roku. Udział marki w rynku wyniósł 7,03%.

Na piątą pozycję spadł Opel. Niemiecki producent jest liczącym się graczem na rynku flotowym, co w obecnych czasach może stanowić istotny atut. Nie bez znaczenia jest też fakt, że najpopularniejszy model w gamie Opla – Astra – produkowany jest w Polsce. Sprzedaż Opla w 2013 roku wyniosła 1 728 sztuk (-15,38%), co pozwoliło na uzyskanie udziału 6,59%.

W rezultacie awansu Kii także Ford przesunął się o jedną pozycję w dół, na miejsce szóste i w 2013 roku zarejestrował 1 695 samochodów, czyli o 4,05% więcej w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Ford zakończył 2011 rok na pozycji wice lidera. Jednak od tego momentu piąte miejsce wyznaczyło szczyt możliwości marki tym bardziej, że w w drugiej połowie ubiegłego roku Ford notował już tylko wysokie, dwucyfrowe spadki popytu wobec 2011 roku. Czas pokaże czy obecny wzrost liczby rejestracji jest początkiem dobrej passy marki nas polskim rynku.

Na siódmej pozycji znajduje się Hyundai, która oferuje szeroki wachlarz pojazdów cieszących się dobrą opinią zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i firmowych. Liczba zarejestrowanych samochodów tego koreańskiego producenta wyniosła 1 373 sztuk, o 6,66% mniej niż w styczniu 2012 roku. Udział Hyundaia w rynku osiągnął poziom 5,24%.

Pierwszą dziesiątkę najbardziej popularnych marek aut osobowych na polskim rynku zamykają: Renault, Nissan oraz Peugeot. Spośród tych trzech marek Renault oraz Peugeot odnotowały wzrosty sprzedaży (odpowiednio o 21,13% i 27,24%), Nissan – spadek o 3,75%.

Jak będzie wyglądał rynek w roku 2013?
Jak widać, prowadzone przez producentów wyprzedaże, przyniosły wzrost popytu na samochody w porównaniu do początku ubiegłego roku. Nie wiadomo jednak jak długo potrwają tego rodzaju akcje promocyjne, gdyż producenci nie chcąc generować zbyt dużych kosztów, starali się dostosować swoje zapasy do możliwości polskiego rynku.

Istotnym problemem nie jest pewnie sama oferta, ale ograniczona liczba klientów. Wielu dealerów informuje, że liczba klientów odwiedzających salony sprzedaży nadal jest niewielka. Tylko nieznaczna część z nich decyduje się na zakup samochodu. Koniec wyprzedaży może więc okazać początkiem kolejnego okresu zastoju w autosalonach.

Bieżący rok jest trudny do przewidzenia. Z jednej strony istnieje duża szansa na utrzymanie wyniku na ubiegłorocznym poziomie. Musi jednak zostać spełnionych kilka warunków. Przede wszystkim sytuacja gospodarcza nie może ulec znacznemu pogorszeniu. Nie można jednak wykluczyć, iż stan polskiej gospodarki pogorszy się.

Według Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową tempo wzrostu produktu krajowego brutto w 2013 roku wyniesie w Polsce 1,4 proc., co oznacza, że będzie ono niższe niż w roku ubiegłym. Pod względem koniunktury gospodarczej zdecydowanie słabsze będzie pierwsze półrocze, w którym kwartalny wzrost PKB utrzymywał się będzie na poziomie zbliżonym do 0,5 proc. W drugiej połowie roku oczekiwać można ożywienia w gospodarce. Przyspieszenie wzrostu w drugiej połowie roku będzie wynikiem wyraźniejszego wzrostu spożycia oraz wyższego wzrostu eksportu.

Według prognozy Instytutu, spożycie indywidualne wzrośnie w tym czasie o 1,7 proc., natomiast zmniejszy się (o 1,4 proc.) wartość nakładów brutto na środki trwałe. Spadek inwestycji w polskiej gospodarce wynikał będzie z utrzymujących się słabych nastrojów w sektorze przedsiębiorstw oraz z ograniczenia skali inwestycji infrastrukturalnych finansowanych ze środków publicznych. Ujemna dynamika inwestycji będzie w 2013 roku istotną barierą wzrostu gospodarczego w Polsce.

Taka sytuacja może oznaczać dalszy spadek konsumpcji klientów indywidualnych oraz ograniczenie zakupów inwestycyjnych przez firmy, co w efekcie spowoduje dalsze ograniczenie sprzedaży samochodów. Liczba zarejestrowanych aut w ciągu całego roku może wówczas spaść do poziomu 250-255 tys. aut. Z bardziej precyzyjną prognozą należy więc wstrzymać się, gdy znane będą wyniki sprzedaży za kilka pierwszych miesięcy.

Tymczasem jednak wydaje się, że konsumenci powitali 2013 rok z nadzieją. Styczniowy pomiar Wskaźnika Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsos, po pesymistycznym spadku w grudniu, zanotował wzrost. Optymizm Polaków, mierzony wskaźnikiem WOK, wzrósł o 4 pkt. osiągając poziom 76 pkt. Wzrost zaobserwowano we wszystkich składowych Wskaźnika. Zgodnie z wynikami sondażu Ipsos w styczniu br. 20 proc. Polaków uważało, że sprawy kraju zmierzają w dobrym kierunku (jest to spadek o 2 punkty procentowe w stosunku do zeszłego miesiąca). Jednak zdecydowanie mniej Polaków obawia się pogorszenia sytuacji gospodarczej w najbliższych 12 miesiącach - w grudniu obawy zgłaszało 48 proc. badanych, podczas gdy w styczniu już 42 proc. Ocena Klimatu Gospodarczego, czyli ocena bieżącej sytuacji gospodarczej w kraju i oczekiwań względem jej zmian, w stosunku do grudnia wzrosła aż o 6,38 pkt. uzyskując wynik 61,61 pkt. Wyraźnie wzrósł także Wskaźnik Bieżący, odnoszący się zarówno do oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych. W grudniowym pomiarze jego wartość wynosiła 60,55 pkt. podczas gdy w styczniu aż 65,77 pkt. (jest to wzrost o 5,22 pkt.). O 2,52 pkt. wzrósł wskaźnik Skłonności do Zakupów. Zmniejszył się odsetek Polaków negatywnie oceniających zmianę sytuacji materialnej swojego gospodarstwa domowego w porównaniu z tą sprzed 12 miesięcy.

Umiarkowanie optymistyczne oceny Polaków przekładają się również na pewien wzrost Wskaźnika Oczekiwań względem przyszłości – w stosunku do grudnia wzrósł on o 2,79 pkt. (osiągając poziom 79,66 pkt.). W porównaniu do zeszłego miesiąca nieco zwiększyła się grupa osób deklarujących, że aktualnie jest dobry moment na kupowanie dóbr trwałego użytku. Zmalał z kolei odsetek Polaków deklarujących, że w ciągu 12 miesięcy nie uda się odłożyć żadnych pieniędzy.

Oddzielnym problemem rynku motoryzacyjnego są przepisy. Nie dość, że często podlegają zmianom, co nie służy stabilizacji rynku, to jeszcze system podatkowy zorientowany jest na generowanie dochodów do budżetu państwa. Tego rodzaju chęć fiskusa szybkiego zaspokojenia potrzeb Skarbu Państwa, determinowana krótkim, rocznym horyzontem myślowym urzędników o dochodach budżetu, nie wnosi nic w rozwój rynku czy jego strukturę. Co gorsza, nie służy także wzrostowi dochodów budżetu.

Najnowsze, wspomniane już wcześniej propozycje dotyczące zmian w podatku VAT, które miałyby wejść w życie z początkiem 2014 roku, nie zwiększają konkurencyjności tych, którzy zainwestowali w Polsce. Zyskają głównie importerzy i to szczególnie droższych aut, jeżeli to co „otrzymali” w ogóle można nazwać zyskiem. Wszystko bowiem wskazuje na to, że uwzględniając całość proponowanych zmian, „zysk” dużej części przedsiębiorców kupujących auta będzie pozorny.

Przygotowana przez IBRM Samar wspólnie z kancelarią MDDP propozycja w zakresie odliczenia podatku VAT zawartego w cenie samochodu oraz jego obsługi posprzedażnej wykazuje, że odliczenie całej kwoty podatku VAT przy zakupie samochodu przez firmę nie tylko nie generuje większych strat w porównaniu z rozwiązaniem proponowanym przez resort finansów, ale wręcz te straty w znaczący sposób ogranicza.

Propozycja IBRM SAMAR przewiduje umożliwienie przedsiębiorcom odliczenia 100% kwoty podatku VAT od zakupu auta oraz od kosztów związanych z jego obsługą eksploatacyjną i serwisową, jednak z wyłączeniem możliwości odliczenia VAT przy zakupie paliwa. To najkorzystniejsze i najprostsze rozwiązanie, zarówno dla budżetu, jak i dla przedsiębiorców, dla których podatek VAT ma być neutralny.

Różnica w szacowanych dochodach budżetu w skali roku w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów wynosi nieco ponad +200 mln zł. W porównaniu do nowej propozycji rządowej, która ma obowiązywać od 2014 roku, różnica ta urasta do kwoty +1,09 mld zł. Jednocześnie realny średni koszt przedsiębiorcy związany z zakupem samochodu firmowego (jednej sztuki), który obecnie wynosi 69 561 zł, w przypadku propozycji rządowej zmniejszyłby się do kwoty 68 577 zł (a więc o 984 zł), a w ramach propozycji IBRM SAMAR - do 62 734 zł (czyli byłby niższy aż o 6 827 zł w stosunku do stanu obecnego oraz o 5 843 zł wobec propozycji MF).

Analiza IBRM SAMAR opiera się na założeniu ryczałtowego opodatkowania tzw. prywatnego użytkowania samochodów służbowych. Jest to jednak jeden z możliwych wariantów rozwiązania kwestii prywatnego użytkowania aut. Ryczałt jest najprostszą formą, jednak zastosowanie dla tych celów określonego procentu wartości użytkowanego auta jest zdecydowanie formą sprawiedliwszą.

Propozycja IBRM Samar przewiduje również możliwość wprowadzenia ograniczonych w czasie pewnych modyfikacji, np. stopniowego zwiększania poziomu odliczenia kwotowego VAT, aż do uzyskania odliczenia na poziomie 100%, co w początkowej fazie, przy odpowiednim ustawieniu kwot odliczenia, może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności aut produkowanych w Polsce. Modyfikacja zapewniłaby większe wpływy do budżetu do momentu, gdy na rynku wtórnym pojawiłyby się pierwsze samochody używane z parku flotowego objętego nowymi przepisami.

W przemyśle motoryzacyjnym obowiązuje zasada, że produkcja podąża za sprzedażą. Dziś niemal w 100% produkcja aut w Polsce jest uzależniona od kondycji rynków zagranicznych. Proponowane przez nas rozwiązanie pozwoli na stopniowe zwiększanie udziału produktów wytwarzanych przez polskie zakłady w krajowym rynku sprzedaży samochodów, a jednocześnie stworzy szansę na zmniejszenie owej zależności od rynków europejskich. Bez rozwoju rynku szansa na utrzymanie dotychczasowych inwestorów i przyciągnięcie kolejnych jest w dłuższej perspektywie czasowej niewielka.

SPROWADZANE DO POLSKI SAMOCHODY UŻYWANE

W styczniu, po grudniowym spadku liczby rejestracji na rynku sprowadzanych do Polski samochodów używanych (rok do roku), znów zanotowano wzrost popytu na auta z importu, zarówno w stosunku do grudnia 2012 roku (o 8,35%), jak i w porównaniu do stycznia poprzedniego roku (o 14,70%). W styczniu 2013 roku zarejestrowano 45 520 samochodów osobowych.

Wzrost ten może być związany ze wspomnianą już zapaścią na rynku sprzedaży nowych samochodów dla klientów prywatnych. Część z nich zapewne zdecydowała się na zakup taniego, używanego auta sprowadzonego z zagranicy. Podobnie jak w przypadku rynku nowych aut, czy jest to chwilowa zmiana, czy zapowiedź trwałego trendu wzrostowego, będzie można ocenić dopiero po kilku miesiącach.

Wśród sprowadzonych w 2013 roku aut nadal największą grupę stanowią samochody w wieku powyżej 10 lat. Ich udział wyraźnie przekroczył poziom 50% osiągającj 52,54%. Samochody w wieku od 4 do 10 lat stanowią 41,35% importu, natomiast auta najmłodsze w wieku do 4 lat zaledwie ok. 6,11% importu.

W zestawieniu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów sytuacja na czele tabeli od wielu miesięcy pozostaje bez większych zmian. Liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen. W styczniu 2013 roku zarejestrowano 7 290 aut tej marki, o 19,82% mniej niż w styczniu 2012 roku.

Wice liderem jest Opel z wynikiem na poziomie 4 659 sztuk, co oznacza wzrost o 7,10%. Z piątego na trzecie miejsce awansowało Audi (4 112 zarejestrowanych pojazdów, czyli o 34,07% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku). Czwarte miejsce zajmuje Renault (3 869 zarejestrowanych samochodów, tj. o 0,05% wiecej niż w styczniu 2012 roku). Pierwszą „piątkę” zamyka Ford z wynikiem 3 655 sztuk, co oznacza wzrost o 8,42%.

Wszystkie 15 marek sklasyfikowanych w rankingu najczęściej sprowadzanych zanotowało wzrosty liczby sprowadzonych aut, w tym największy – Skoda (+35,00%). Tabelę zamyka Volvo.


2013-02-12 18:22:18
ubezpieczenia